هفتم محرم؛ روزی به نام حضرت علی‎اصغر(ع)
کد خبر: 3644299
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲
//روزشمار کربلا//

هفتم محرم؛ روزی به نام حضرت علی‎اصغر(ع)

گروه اجتماعی: در روزشمار کربلا هفتمین روز به نام حضرت علی‌اصغر(ع)، طفل شیرخواره امام حسین(ع) نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امروز هفتمین روز از ماه محرم است، روزی که در روزشمار قیام عاشورا به نام طفل شیرخواره امام حسین(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع) نام‌گذاری شده است.
علی‌اصغر(ع) از مادری به‌نام رُباب که دختر اِمْرَءُ الْقَیْس است در مدینه متولد شد. در زیارت ناحیه مقدسه، درباره این کودک شهید، آمده است: «السلام علی عبدالله بن الحسین، الطفل الرضیع، المرمی الصریع، المشحط دما، المصعد دمه فی السماء، المذبوح بالسهم فی حجر ابیه، لعن الله رامیه حرمله بن کاهل الأسدی».
همچنین، در یکی از زیارت‌نامه‏‌های عاشورا آمده است: «وعلی ولدک علی الأصغر الذی فجعت به» از این کودک، با عنوان‌های باب‌الحوایج، طفل رضیع و…یاد می ‌شود و قنداقه و گهواره از مفاهیمی است که در ارتباط با او آورده می ‏شود.
علی‌اصغر(ع)؛ بزرگ‌ترین سند مظلومیت
علی اصغر، یعنی درخشان‌ترین چهره کربلا، بزرگ‌ترین سند مظلومیت و معتبرترین زاویه شهادت … چشم تاریخ، هیچ وزنه‌ای را در تاریخ شهادت، به چنین سنگینی ندیده است، علی‌اصغر را «باب‌الحوایج» می‌دانند، گرچه طفل رضیع و کودک کوچک است، اما مقامش نزد خداوند والاست.
نحوه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)
علی‌اصغر(ع) یکی از فرزندان امام حسین(ع) است که شیرخوار بود و از تشنگی، روز عاشورا بی‌تاب شده بود، امام(ع)، خطاب به دشمن فرمود: از یاران و فرزندانم، کسی جز این کودک نمانده است. نمی‌بینید که چگونه از تشنگی بی‌تاب است؟ در «نفس المهموم» آمده است که فرمود: «ان لم ترحمونی فارحموا هذا الطفل» در حال گفت‌وگو بود که تیری از کمان حرمله آمد و گوش تا گوش حلقوم علی‌اصغر را درید. امام حسین(ع) خون گلوی او را گرفت و به آسمان پاشید.
captcha