میزبانی ارومیه شایسته مسابقات قرآن نبود
کد خبر: 3644369
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵
شریفی:

میزبانی ارومیه شایسته مسابقات قرآن نبود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده مقام عالی رشته حفظ 10جزء چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: میزبانی ارومیه شایسته مسابقات قرآن نبود حتی افرادی که از صدا و سیما برای مستند سازی آمده بودند توجیه نبودند کار فرهنگی ریزه‌کاری‌هایی دارد که میزبان مسابقات باید به آن توجه کند چراکه اصل مسابقات را زیر سؤال می‌برد.

محمد شریفی، دارنده مقام عالی رشته حفظ 10جزء چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به حواشی میزبانی ارومیه گفت: در انجام برخی امور فرهنگی باید فداکاری کرد و این امر مختص به دستگاه خاصی نیست. از فضای برگزاری مسابقات گرفته تا صدور کارنامه متسابق باید برنامه ریزی داشت.
شریفی افزود: استرس متسابق، سرویس ایاب و ذهاب، تغذیه، طولانی شدن مسافت، همه این موارد روی نتیجه اثر دارد و خستگی متسابق را چند برابر می‌کند اگر قرار است رتبه‌های برتر را کسب کنیم باید شرایط را نیز برای متسابق فراهم کنیم البته باید میزبان مسابقات باید متوجه باشد که هر رشته شرایط خاص خودش را دارد و تمهیدات خاص خودش را می‌طلبد.
شریفی در مورد نحوه داوری گفت: امسال داوران سختگیری زیادی داشتند، آزمون تفسیر بسیار سخت و سطح مسابقات بالا بود و به اصطلاح حنجره طلایی‌ها آمده بودند، برخی سختگیری‌های داوران برای خودشان هم قابل دفاع نبود. توجیهی ارائه می‌دادند که ما برای اولین بار می‌شنیدیم اعتراض هم کردیم اما پیگیری نشد، ما را با مدارک تحصیلی و تجربه داوران مقایسه می‌کردند. همچنین استفاده از هادیان بی‌تجربه در کنار داوران از نقاط ضعف بود. فردی باید هادی باشد که حداقل خودش حائز رتبه ملی یا بین‌المللی باشد. 
شریفی اضافه کرد: جامعه قرآنی و به ویژه داور مسابقات ملی قرآن باید الگو باشد درحالیکه بعضاً شاهد رفتارهای مناسبی از جانب هئیت داوری حتی با رانندگان تاکسی بودیم مردم بداخلاقی‌های جامعه قرآنی را به پای قرآن می‌نویسند باید متوجه این حساسیت‌ها باشیم. 
وی بیان کرد: نباید در برابر مشکل مالی منفعل بود اعتبارات همه دستگاه‌ها محدود است اما برای رسیدن به نتیحه مطلوب باید انقلابی کار کرد باید توجه داشت اگر برای کسب رتبه هزینه مادی و معنوی شود نتایج آن عاید همه مردم خواهد شد و این کار به نوعی سرمایه‌گذاری است.
شریفی با اشاره به جایگاه مناسب استان مرکزی در رشته حفظ مسابقات قرآن گفت: نگاه کشور و حتی جهان به استان مرکزی در این مسابقات تغییر کرد، خیلی از کشورهای عربی پیگیر ضریب حفظ و تلاوت قرآن در استان‌های ایران هستند عملکردها رسانه‌ای می‌شود. 
دارنده مقام عالی رشته حفظ 10جزء چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف گفت: میزبانی ارومیه شایسته مسابقات قرآن نبود میزبان باید از افراد متخصص، در همه بخش‌های مسابقات استفاده کند حتی افرادی که از صدا و سیما برای مستند سازی آمده بودند توجیه نبودند و در سالن حفظ زنگ گوشی‌ آنها باز بود یا کلیپ‌ها را با صدای بلند تماشا می‌کردند این‌ها ریزه‌کاری‌هایی است که میزبان مسابقات باید به آن توجه کند چراکه اصل مسابقات را زیر سؤال می‌برد. 
وی ادامه داد: خواهش بنده این است هر استانی که میزبانی مسابقات را برعهده دارد ساماندهی مسابقات را برعهده جوانان خوش فکر، قرآنی و تحصیلکرده بگذارد و از تجارب سایر استان‌ها استفاده کند.
دارنده مقام عالی رشته حفظ 10جزء چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در بخش دیگر از سخنانش افزود: با آموزش و پشتیبانی می‌توان به ورود چهره‌های جدید در حفظ کمک کرد. آزمون‌ها و نمرات کارنامه وسیله شناسایی افراد نخبه است. تمام دستگاه‌ها می‌توانند از این طریق افراد نخبه را شناسایی و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. 
شریفی ادامه داد: در برنامه‌ها و آزمون‌های قرآنی باید افراد نخبه را شناسایی و بانک اطلاعاتی تشکیل داد و مرکزی برای به اشتراک گذاشتن این بانک اطلاعانی داشت حمایت علمی و استفاده از تجربه مقام آوران در مسابقات مختلف حتی به صورت مجازی در کیف‌سازی مسابقات بسیار مهم است.
captcha