از اعزام 25 هزار مبلغ و جایگاه اداره قرآن و حدیث حوزه تا تعیین تکلیف برای طب اسلامی
کد خبر: 3644386
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
گزارش اولین نشست خبری سخنگوی حوزه‌های علمیه؛

از اعزام 25 هزار مبلغ و جایگاه اداره قرآن و حدیث حوزه تا تعیین تکلیف برای طب اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه: اولین جلسه خبری سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار و موضوعات متعددی از جمله مقوله طب اسلامی، جایگاه اداره قرآن و حدیث حوزه، ساماندهی و توسعه سطوح عالی حوزه همچنین تاسیس چندین مرکز جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌‌الاسلام والمسلمین رفعتی، سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه امروز 29 شهریورماه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: حوزه این افتخار را دارد که در هشت سال دفاع مقدس در مقایسه با سایر اصناف بیشترین شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده و پنج برابر دیگر اقشار، یعنی چهار هزار و 350 شهید تقدیم انقلاب کرده است.

وی با بیان اینکه اولین شهید مدافع حرم از روحانیون است افزود: انتظار از رسانه‌ها این است که فعالیت‌های حوزه را به‌روز و منسجم‌تر به خصوص در راستای تحقق مطالبه رهبری، پوشش خبری بدهند.

رفعتی تصریح کرد: تعیین سخنگو برای نخستن‌بار در مدیریت حوزه علمیه رخ می‌دهد و علت آن این است که تحولاتی که همزمان با مدیریت جدید در حوزه در حال انجام است بسیار چشمگیر است و روند تحولات در حوزه فوق‌العاده شتاب دارد و شتاب چند برابری را در برنامه‌ها شاهد هستیم.

سخنگوی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: از مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جامعه مدرسین فرمودند که حوزه باید در تمامی مسایل کشور و بین‌المللی موضع تایید و یا نفی و رد داشته باشد؛ لذا یکی از اهداف تعیین سخنگو بیان مواضع رسمی حوزه است که به خصوص اخیرا در موضوع میانمار موضع حوزه به صورت رسمی اعلام شد.

وی با بیان اینکه تعیین سخنگو به معنای عدم اعلام مواضع از سوی افراد دیگر و بزرگان نیست، گفت: مواضع رسمی حوزه علمیه از این بعد تنها از سوی سخنگوی حوزه اعلام خواهد شد و اگر مواضع دیگری نیز باشد موضع رسمی حوزه نخواهد بود.

سخنگوی حوزه علمیه با اشاره به تقارن شروع سال تحصیلی با ایام محرم عنوان کرد: قریب به 25 هزار روحانی مبلغ برای دهه محرم به مناطق مختلف کشور اعزام خواهند شد که نیمی از این تعداد از قم هستند و نیمی دیگر نیز از استان‌های دیگر اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به برخی تحولات صورت گرفته در دوره مدیریت جدید حوزه، افزود: برای اولین‌بار منشور حوزه و روحانیت تدوین و به تایید مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار تقلید رسیده است، همچنین سند نهایی چشم‌انداز حوزه در افق 1404 تنظیم و 9 هدف کلان در آن تدوین شده است.

رفعتی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای صورت گرفته دیگر که برای اولین‌بار به صورت جامع تحقق یافته است، تدوین نظامات حوزه در قالب 16 نظام آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و ... است که 12 نظام آن تصویب شده و 4 نظام دیگر نیز در مرحله تصویب‌خواهی است.

سخنگوی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: از مطالبات مقام معظم رهبری و شورای عالی حوزه، چابک‌سازی ساختار ستادی مدیریت حوزه‌های علمیه بود که این ساختار نیز در دوره مدیریت جدید صورت گرفته و معاونت‌های حوزه کمتر شده است تا وظایف بدون دیوان‌سالاری و اتلاف وقت صورت بگیرد.

رفعتی با اشاره به تاسیس مرکز مطالعات راهبردی در حوزه بیان کرد: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری ایجاد مرکز مطالعات راهبردی بود که ساختار آن تدوین و تنظیم و تصویب و ایجاد شده است همچنین مرکز دیگری که در روزهای آینده کار خود را آغاز خواهد کرد مرکز آموزش‌های کاربردی و معرفتی است؛ زیرا بسیاری از دروسی که طلاب می‌خوانند ارتباط مستقیمی با نوع کاری که قرار است در جامعه انجام بدهند ندارد.

از اعزام 25 هزار مبلغ و جایگاه ساختاری اداره قرآن و حدیث حوزه تا تعیین تکلیف برای طب اسلامی

وی از ایجاد مجتمع آموزش عالی تبلیغ خبر داد و افزود: این مجتمع در رشته‌ها و گرایشات مختلف تبلیغی به تربیت مبلغ خواهد پرداخت همچنین تاسیس مرکز آموزش‌های غیرحضوری در دستور کار قر ار دارد تا طلاب برای انجام تحصیلات تکمیلی بتوانند از راه دور و در فضای مجازی این کار را انجام دهند.

رفعتی تشکیل شورای هماهنگی نهادهای علی حوزوی را از دیگر کارهای جدید برشمرد و اظهار کرد: ناهماهنگی میان نهادها در اعزام مبلغ و ... وجود داشته است و برای ایجاد هماهنگی این شورا به ریاست مدیر حوزه ایجاد شد و دفتر تبلیغات اسلامی، المصطفی(ص)، مرکز خدمات حوزه و حوزه خواهران نیز عضو این نهاد هستند که تاکنون 12 جلسه و مصوبات ارزشمندی از جمله ساماندهی امر تبلیغ و ... داشته است.

سخنگوی حوزه‌های علمیه بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته تولید شناسنامه دیجیتالی مدارس و طرح تدوین سند تحول حوزه‌های علمیه همچنین تدوین طرح جامع هنر در حوزه از سوی معاونت تبلیغ است.

رفعتی با اشاره به تشکیل شوراهای تخصصی پژوهش، آموزش و تهذیب و اخلاق در دوره مدیریت جدید تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در حال تدوین برای اولین بار، تدوین برنامه 5 ساله حوزه بر اساس چشم‌اندازی است که تصویب شده است.

از اعزام 25 هزار مبلغ و جایگاه ساختاری اداره قرآن و حدیث حوزه تا تعیین تکلیف برای طب اسلامی

وی در پاسخ به سؤال ایکنا در مورد جایگاه اداره قرآن و عترت حوزه و اینکه به نظر می‌رسد این اداره، بلاتکلیف است ادامه داد: دفتر قرآن و عترت رفت و برگشت داشت ولی در ساختار جدید بلا تکلیف نیست؛ فعالیت در عرصه قرآنی در حوزه به دو بخش تقسیم می‌شود که برخی آموزشی است مانند تجوید و قرائت و آشنایی با مفاهیم و تفسیر که جزء برنامه‌های درسی طلاب قرار گرفته است؛ بخش دیگری از فعالیت‌ها نیز فرهنگی است که در مجموعه معاونت تبلیغ و امور فرهنگی انجام خواه شد.

وی افزود: در شورای هماهنگی، در مورد طب سنتی بحث شده و طرحی در حال تدوین است؛ طب سنتی از قدیم در حوزه بوده و یکی از رشته‌هایی که علما دنبال می‌کردند مقوله طب بوده است مانند ابن سینا که یک فرد حوزوی و طبیب بوده است.

وی افزود: اخیرا جامعه با توجه به مشکلات پیش آمده به طب سنتی رو آورده‌اند و عده‌ای وقتی این اقبال عمومی را دیده‌اند در این زمینه وارد شده‌اند؛ بنابراین باید هم در وزارت بهداشت و هم حوزه پیگیری شود تا برنامه جامعی با توافق طرفین تدوین شود، زیرا وزارت بهداشت، مجوزی به افراد حوزوی برای طبابت سنتی و یا با عنوان اسلامی نمی‌دهد.

رفعتی با اشاره به چابک‌سازی ساختار عنوان کرد: آنچه در چابک‌سازی مدنظر بود، ستادی است که این کار صورت گرفته وگرنه در مراکز صفی بنابر ضرورت، توسعه ساختاری هم مانند ایجاد مدارس علمیه جدید داریم.

سخنگوی حوزه‌های علمیه در پاسخ به سؤال ایکنا در مورد مقوله طب اسلامی و سخنان برخی افراد مبنی بر اینکه چیزی راجع به طب اسلامی نداریم بیان کرد: ما چندین هزار روایت در مورد طب داریم که البته همه آن‌ها صحیح نیست ولی روایات زیادی نیز به خصوص در مقوله بهداشت وجود دارند که مستند هستند و از ائمه(ع) به ما رسیده‌ است.

رفعتی ادامه داد: حتی در مورد وضو روایت بیان شده است که مستحب است در این فرایند سه بار شست و شوی بینی و دهان داشته باشیم همچنین در مورد آداب حمام رفتن و استحباب آن در روایات بیان شده است؛ بنابراین ما نام آن را طب اسلامی نمی‌گذاریم ولی بهداشت اسلامی داریم و بهداشت، مادر طبابت است و بسیاری از بیماری‌ها نیز با بهداشت، پیشگیری می‌شود.

سخنگوی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر طبابت را به معنای درمان و جراحی تخصصی بگیریم مقوله‌ای به نام طب اسلامی نداریم ولی اگر طبابت را به معنای بهداشت بگیریم، طب اسلامی و بهداشت اسلامی داریم.

وی با تاکید بر بررسی و تحقیق دقیق علمی بر روی روایات مرتبط با مقوله بهداشت و طبابت عنوان کرد: فقها بر اساس هر روایاتی فتوا نمی دهند و در مورد روایات طبی نیز باید کار رجالی و سندی دقیقی صورت بگیرد تا بتوان در مقام اجتهاد علمی در علم پزشکی، نظراتی صادر شود، ضمن اینکه برخی روایات طبی، مربوط به اقلیم و شرایط خاص و بیمار خاصی است که این نوع درمان ممکن است در منطقه دیگری بر اساس تفاوت مزاج‌ها جواب ندهد بنابراین باید درایة‌الحدیث دقیق صورت بگیرد و براین اساس ما نظام طب اسلامی نداریم.

وی با اشاره به ساماندهی دروس سطوح عالی اظهار کرد: برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که سطوح عالی نباید یله و رها باشند و از طرفی هم نباید کاملا آمادمیک باشد بلکه باید طوری رفتار کنیم که ضمن حفظ امتیازات حوزه آزاد مانند انتخاب استاد از سوی طلبه، نظارت و هدایت تحصیلی نیز صورت بگیرد؛ لذا برای اولین بار پایگاه هدایت تحصیلی در مدرسه امام هادی(ع) راه‌اندازی شد. 

رفعتی در مورد طراحی نظام جامع رسانه‌ای در حوزه به عنوان مطالبه دیرینه رهبری تصریح کرد: برای اولین بار، مدیر حوزه دستیار رسانه‌ای برای خود انتخاب کرده است و بناست گام بلندی در این زمینه برداشته شود؛ همچنین در این راستا دبیرخانه رسانه‌ای حوزه تاسیس شده و شورای راهبردی رسانه‌ای حوزه نیز در سطح بالاتر از شورای تخصصی، طراحی شده و در مرحله تصویب‌خواهی است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بیان کرد: متون درسی را یک شبه نمی‌توان تغییر داد زیرا دروس، جزء بنیان تحصیلات حوزوی است و در سطوح اول تا سوم این دروس، متن محوری است و نیازمند علمیت، ظرافت و متانت زیادی است و ممکن است یک کتاب چند سال زمان ببرد البته با این وجود مرکز متون درسی حوزه متون درسی زیادی را در سال های اخیر تدوین کرده است.

رفعتی با اشاره به برنامه حوزه در فقه و اصول ادامه داد: برنامه ما این است که از تک متنی در این رشته خارج شویم و طلبه بتواند از میان سه متن، یک متن را انتخاب کند که موجب تقویت نظام آزاد در حوزه نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون درس خارج فقه و اصول در استان‌ها نداشتیم ولی در دوره جدید ایجاد خواهد شد، افزود: توسعه موضوعات درس خارج به خصوص در مستحدثات و فقه معاصر از تاکیدات مدیریت جدید در حوزه علمیه است مثلا باید در فقه پزشکی، فقه رسانه و فقه تربیتی، فقه بانکداری و ... باید چندین درس خارج داشته باشیم.

رفعتی تاکید کرد: حوزه باید در تمامی موضوعات از جمله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها و یا خلع لباس یک فرد روحانی مجرم، موضع داشته باشد و خواهد داشت البته باید گفت اگر کسی تخلف و جرمی کرده و برای دادگاه محرز شده است این مسئله مربوط به حوزه نیست و باید قوه قضائیه به آن رسیدگی کند همان طور که این کار در حال انجام است.


captcha