احیای امشب و روزه‌داری فردا/ آغاز ماه محرم‌الحرام
کد خبر: 3644419
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

احیای امشب و روزه‌داری فردا/ آغاز ماه محرم‌الحرام

گروه جامعه: فردا اولین روز از ماه محرم‌الحرام است؛ توصیه‌شده‌ترین اعمال امشب شب‌زنده‌داری و توصیه‌شده‌ترن عمل فردا روزه‌داری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فردا جمعه 31 شهریور ماه مصادف است با آغاز ماه محرم. ماه محرم علاوه بر اینکه ماه ویژه اقامه عزای امام حسین(ع) و یاران ایشان است، به عنوان یکی از ماه‌های حرام قمری دارای اعمال ویژه‌ای است که البته این اعمال با مناسبت شهادت امام حسین (ع) هم ارتباط دارد.

اعمال شب اول ماه محرم

برای شب اول ماه محرم که امشب است اعمال: نماز (دو ركعت، كه در هر ركعت بعد از حمد یازده مرتبه سوره‌ توحید خوانده شود)، شب‌زنده‌داری و احیای شب و دعا و نیایش توصیه شده است.

روز اول محرم/ روزه بگیریم

امام محمدباقر(ع) فرموده‌اند: «آن كس كه این روز را روزه بدارد، خداوند دعایش را اجابت می‌كند، همانگونه كه دعای زكریا(ع) را اجابت كرد».

اقامه دو ركعت نماز و سه بار قرائت دعای: «اللّهم انت الاله القدیم و هذه سنةٌ جدیدةٌ فاسئلك فیها العصمة من الشیطان و القوَّة علی هذه النّفس الامّارة بالسُّوء»(9)؛ بارالها! تو خدای قدیم و جاودانی و این سال، سال نو است، از تو می‌خواهم كه مرا در این سال از شیطان حفظ كنی و بر نفس اماره (راهنمایی كننده) به بدی پیروز سازی» از دیگر اعمال توصیه شده روز اول محرم الحرام است.

روز سوم محرم

از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است: «هر كس در این روز روزه بگیرد، خداوند دعایش را اجابت كند».

روز هفتم محرم

روزه گرفتن در این روز مستحب است.

اعمال شب عاشورا

1ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است كه یكی از آنها چنین است:

چهار ركعت نماز كه در هر ركعت بعد از سوره‌ حمد، 50 بار سوره‌ توحید خوانده می‌شود. پس از پایان نماز، 70 بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اكبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.

2ـ احیای این شب كنار قبر امام حسین(ع).

3ـ دعا و نیایش.

روز عاشورا

عزاداری برای امام حسین(ع) و شهدای كربلا؛ در این مورد از امام رضا(ع) نقل شده است که فرموده‌اند: هر كس كار و كوشش را در این روز رها كند، خداوند خواسته‌هایش را برآورد و هر كس این روز را با حزن و اندوه سپری كند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.

قرائت زیارت امام حسین(ع)، آب دادن به زائران امام حسین(ع)، خواندن سوره توحید هزار مرتبه، خواندن زیارت عاشورا، گفتن هزار بار ذكر «اللّهم العن قتلة الحسین» از دیگر اعمال توصیه شده برای روز عاشورا است.

روز بیست و یكم محرم

روزه این روز مطلوب است.

captcha