میزان و معیار بودن قرآن برای سنجش روایات نشان‌دهنده تحریف‌ناپذیری آن است
کد خبر: 3644472
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰

میزان و معیار بودن قرآن برای سنجش روایات نشان‌دهنده تحریف‌ناپذیری آن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به حقانیت قرآن کریم، گفت: میزان و معیار بودن قرآن برای سنجش روایات نشان‌دهنده تحریف‌ناپذیری آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، آیت‌الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، امروز در جلسه تفسیر قرآن، در ادامه مبحث مصونیت قرآن از تحریف، اظهار کرد: به اعتقاد ما مسلمانان و شیعیان قرآن همان‌گونه که بوده هست و هیچ کم و زیادی در آن صورت نگرفته است و آیات متعددی هست که نشان می‌دهد در قرآن تحریفی صورت نگرفته و خداوند نگهدار آن هست.
وی افزود: بخش دوم ادله روایی است؛ یعنی روایاتی که بر تحریف ناپذیری قرآن دلالت دارند یا به‌صورت تطابقی و یا به‌صورت تضمینی و التزامی که قرآن تحریف نشده است.
آیت الله یعقوبی ادامه داد: یک دسته روایات قرآن را به‌عنوان میزان سنجش روایات معرفی کرده است، وقتی چیزی میزان قرار می‌گیرد باید خودش درست باشد تا چیزی را با آن بسنجند، وقتی گفته می‌شود در آینه نگاه کن باید آینه درست باشد تا انسان را آن‌طور که هست نشان دهد.
وی اضافه کرد: ازاین‌رو وقتی امامان ما می‌فرمایند روایات را بر قرآن عرضه کنید اگر با قرآن مطابقت داشت بگیرید؛ والا به دیوار بزنید که این نشان می‌دهد قرآن محکم و مستحکم و سالم از تحریف است که امامان بدون تردید آن را میزان و معیار سنجش روایات قرار داده‌اند.
آیت الله یعقوبی گفت: روایات زیادی با عبارات گوناگون در این زمینه داریم که به آنها روایات عرض اخبار بر قرآن یا عرضه اخبار بر قرآن گفته می‌شود.
وی افزود: امام صادق (ع) از قول پیامبر فرمودند: «فما وافق کتاب الله فخذوه و ما خالف کتاب الله فدعوه»؛ آنچه موافق کتاب است بگیرید و آنچه از این ‌روایات که مخالف این کتاب است را رها کنید.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به مرجعیت قرآن در وضعیت فتنه، گفت: وقتی فتنه شکل می‌گیرد چه‌کار کنیم؟ پیامبر می‌فرمایند: «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیکمُ الْفِتَنُ کقِطَعِ اللَّیلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیکمْ بِالْقُرْآنِ» و تأکید می‌کنند وقتی فتنه‌ها مانند شب تار به شما روی آورد بر شما باد که به قرآن روی بیاورید که این نشان می‌دهد قرآن تحریف ناپذیر است.
وی تصریح کرد: حدیث سوم بر اینکه قرآن ملجأ است، حدیث ثقلین است که پیامبر فرمودند: «انی مخلف فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی اهل بیتی»، یک نکته این‌که پیامبر فرمودند: «کتاب الله» یعنی تمام قرآن حجت است و نکته دیگر اینکه در تمام اعصار باید به قرآن تمسک کرد.
آیت الله یعقوبی افزود: نکته سوم اینکه حجیت ظاهر قرآن را برای ما اثبات کردند؛ پس معلوم می‌شود که حجت است و تحریفی در آن صورت نگرفته است.
captcha