مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ عناوینی که روز به روز نزدیکی به محرم را یادآور می‌شوند
کد خبر: 3644495
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ عناوینی که روز به روز نزدیکی به محرم را یادآور می‌شوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: اخبار معارفی امروز اغلب خبرگزاری‌ها بیشتر یادآور نزدیک شدن لحظه به لحظه به ایام ماه محرم‌الحرام بود و اخبار زیادی به ویژه اخبار رویدادی خاصی در حوزه تخصصی قرآن منتشر نشد.

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ عناوینی که روز به روز نزدیکی به محرم را یادآور می‌شوند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اخبار حوزه معارفی و قرآنی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز چهارشنبه، 29 شهریورماه بیشتر یادآور نزدیک شدن لحظه به لحظه به ایام ماه محرم‌الحرام بود و اخبار زیادی به ویژه اخبار رویدادی خاصی در حوزه تخصصی قرآن منتشر نشد.
فارس
خبرگزاری فارس اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خود را همچون روزهای گذشته با خبر ترتیل شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم از صفحه 178 قرآن آغاز کرده است. همچنین، تعداد اخبار این صفحه نیز تا ساعت 14 امروز چهارشنبه، 29 شهریورماه چهار خبر است که علاوه بر خبر معمول خود یعنی ترتیل شهریار پرهیزگار، سه خبر دیگر با عناوین مجهزترین استودیوی قرآنی غرب کشور در تبریز افتتاح می‌شود، اعلام فراخوان نام‌نویسی فعالان قرآنی برای اعزام به پیاده‌روی اربعین و حفظ قرآن با «خودسازی» میسر می‌شود در گفت‌و‌گو با مصطفی اصفهانیان، حافظ کل ممتاز قرآن کریم را شامل می‌شود.
از چهار خبر امروز این صفحه خبرگزاری فارس سه خبر مربوط به حوزه قرآنی است و تیتر اصلی این صفحه نیز خبر گفت‌و‌گو با مصطفی اصفهانیان، حافظ کل ممتاز قرآن کریم است که در رابطه با مسابقات سراسری امسال و نیز برنامه‌های آتی وی انجام شده است.
اصفهانیان در بخشی از این خبر در پاسخ به این سؤال که آیا نکته خاصی در خصوص داوری مسابقات سراسری امسال مدنظر دارید، مهم‌ترین ابهام در رشته قرائت چیست؟، اظهار کرد: در رشته قرائت، انتخاب نفرات ممتاز واقعاً نسبت به رشته حفظ قرآن کار سختی است، چون حفظ یک بخشی به عنوان حُسن حفظ دارد که تا حد زیادی حافظ برتر را مشخص می‌کند، اما در قرائت چون ملاک‌های تجوید، صوت، وقف و ابتدا به گونه‌ای است که همه قراء در یک سطح هستند و واقعاً تشخیص اینکه کدام قاری برتر باشد کار سختی است هر چند که امسال نفر اول جناب آقای سیدمصطفی حسینی واقعاً حقش بود اول شود، اما به طور کلی اعتراضات در رشته قرائت بسیار است.
همچنین، با اینکه تعداد اخبار خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری تا این لحظه نسبت به روز گذشته مقدار اندکی کاهش داشته است ولی اکثریت اخبار این صفحه به همراه تیتر اصلی آن مربوط به حوزه قرآنی است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نیز تا این لحظه تعداد 11 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که از این تعداد اخبار، شش خبر مربوط به حوزه قرآنی بوده و اخبار دیگر در حوزه معارفی و عترت قرار دارند.
اولین قرآن نسخ ایرانی حاصل غلبه عطش کاتب بر دردسرهایش، سیاست‌های پهلوی خط نسخ را نابود و جمهوری اسلامی آن را نجات داد،‌ رونق را کلاس‌های دارالکتابه قرآن بازگردانید/ توقف بر عثمان‌طه بس است، معلمان و خوشنویسان «قرآن آسان» را سخت نکنند، قرارمان تجلیل قاری منتخب مردم در اختتامیه بود/ آیا مردم دیدند که انتخاب کنند؟ و نیز خبر اعلام فراخوان فعالان قرآنی علاقه‌مند به حضور افتخاری در مراسم اربعین اخبار حوزه قرآنی این صفحه را تشکیل می‌دهند.
همچنین، اخباری با عنوان یاران هواى سعدى و حافظ به سر برند/ من رشک میبرم قلم «سازگار» را!، چرا امام حسین(ع) افراد را به یاری می‌طلبید؟، طرح فیروزه‌ای بیمه معلم ویژه مساجد و هیئت‌های مذهبی رونمایی شد، تعویض پرچم گنبد مسجد جمکران با شعار «یا لثارات‌الحسین» / اجرای برنامه شیرخوارگان حسینی و خبری با عنوان مراسم شیرخوارگان حسینی و تعویض پرچم حرم حضرت معصومه(س) دیگر خبرهای صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم در حوزه‌های دیگر معارفی و مذهبی هستند.
از سه تیتر اصلی این صفحه نیز دو تیتر با عناوین اولین قرآن نسخ ایرانی حاصل غلبه عطش کاتب بر دردسرهایش و قرارمان تجلیل قاری منتخب مردم در اختتامیه بود/ آیا مردم دیدند که انتخاب کنند؟ مربوط به حوزه قرآنی هستند.
خبر «قرارمان تجلیل قاری منتخب مردم در اختتامیه بود/ آیا مردم دیدند که انتخاب کنند؟» که به عنوان یکی از تیترهای اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم انتخاب شده است در رابطه با برگزاری مسابقه نظرسنجی عمومی قرائت قاریان در مسابقات سراسری امسال بود که در کانال ویژه مسابقات قرار گرفته بود و مقرر شده بود تا در مراسم اختتامیه بانوان این مسابقات از نفراتی که بیشترین رأی مردمی را کسب کردند، تجلیل و تقدیر شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداد و جا دارد تا مسئولان برگزاری مسابقات نسبت به چرایی عدم برگزاری این برنامه پاسخ‌گو باشند.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز تا این لحظه در صفحه دین و اندیشه خود تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود انعکاس داده است که تمامی این اخبار مربوط به حوزه‌های معارفی و عترتی است و خبر تخصصی حوزه قرآنی در میان این اخبار دیده نمی‌شود.
ابلاغ دستورالعمل ایمنی حسینیه‌ها و تکایا به استانداران،‌ برگزاری مراسم معنوی شیرخوارگان حسینی در مصلی امام خمینی(ره)، گرامیداشت اربعین شهید حججی برگزار می‌شود و خبر ادای احترام آیت‌الله نوری همدانی به شهدای مقاومت لبنان چهار خبر امروز این خبرگزاری را تشکیل می‌دهند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه معارفی نیز مربوط به خبر «گرامیداشت اربعین شهید حججی برگزار می‌شود» است که روز 30 شهریورماه از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در محل مجموعه فرهنگی سرچشمه و با حضور علمای شیعه و اهل سنت برگزار خواهد شد.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه قرآن و متون دینی خود طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی منتشر نکرده است. همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز مربوط به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی با عنوان لازمه احیای فرهنگ قرآنی، احیای فرهنگ وقف و انفاق است که مربوط به روز ۲۰ شهریورماه می‌شود.
همچنین، آخرین خبری که در این صفحه از خبرگزاری مهر منتشر شده است، خبری با عنوان اعلام برنامه‌های رادیو قرآن در ایام محرم است که مربوط به روز دوشنبه، 27 شهریورماه است .
خبرگزاری مهر طی روزهای اخیر اخبار بسیار کمی را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر کرده است که انتظار می‌رود تا این خبرگزاری به عنوان یکی از خبرگزاری‌های مهم کشور، نسبت به انتشار اخبار حوزه قرآنی اهتمام بیشتری ورزد.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این لحظه تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود انعکاس داده است که هیچ‌کدام از این اخبار مربوط به حوزه تخصصی قرآنی نمی‌شود.
پرچمداران عزای حسینی باید الگوی کامل از اخلاق، ادب و معرفت باشند،‌ آماده ارائه گزارش جامعه مداحی به رئیس جمهوری هستیم، شهید حججی به یک چهره حماسه‌ساز بین‌المللی تبدیل شده است و خبری با عنوان انجمن هنرهای نمایشی روایت فتح تغییر جایگاه داد، چهار خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری ایرنا را تشکیل می‌دهند که مربوط به حوزه‌های معارفی و مذهبی می‌شوند.
برخلاف روز گذشته که حداقل یکی از اخبار این صفحه از خبرگزاری جمهوری اسلامی مربوط به حوزه تخصصی قرآنی بود، امروز هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه قرآنی قرار ندارد.
البته با توجه به نزدیکی با ماه محرم‌الحرام و ایام عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان، بیشتر اخبار معارفی رسانه‌ها حول محور حوزه‌های مذهبی و عترت قرار می‌گیرد که خبرگزاری ایرنا نیز این قضیه مستثنی نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان در صفحه قرآن و عترت خود تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارند.
این خبرگزاری اخبار امروز خود را با خبری با عنوان «حدیث امام صادق(ع) درباره زینت اسلام» آغاز کرده است و در ادامه نیز شش خبر با عناوین «دانلود شوریده و شیدای توام با نوای محمود کریمی، بیست و نهم ذی‌الحجه؛ کاروان امام حسین (ع) به قُطقَطانیه رسید، مجموعه اشعار عاشورایی «هنگامه سرخ» منتشر می‌شود، اجتماع بزرگ جامعه مداحان تهران در میدان سپاه، اعمال دهه اول محرم و زندگی‌نامه شهید قنبر جعفرپور» منتشر کرده است.
تعداد خبر امروز این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان تا این لحظه نسبت به اخبار روز گذشته این صفحه با افزایش رو به رو بوده است ولی همچنان مانند روز گذشته تعداد خبر تخصصی قرآنی این صفحه در حد صفر است و بیشتر به اخباری در حوزه مذهبی و معارفی با توجه به نزدیکی ایام ماه محرم اختصاص دارد.
 آریا
خبرگزاری آریا که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت دارد، امروز نیز تا این لحظه همانند روز گذشته هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت منتشر نکرده است و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز 27 شهریورماه است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر را با عنوان «منبرها و سخنرانی‌ها سازنده باشد» مربوط به بیانات مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان هیئت‌های رزمندگان اسلام در صفحه دین و اندیشه خود منعکس کرده است.
روزنامه جمهوری اسلامی
روزنامه جمهوری اسلامی طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان « آیت‌الله معصومی؛‌ الگوی خدمت به مردم و نسل جوان» به قلم علیرضا نوروزی کرده است که در آن نگاهی به حیات علمی و اجتماعی آیت‌الله حاج شیخ علی‌اصغر معصومی شاهرودی به مناسبت ارتحال این عالم وارسته شده است.
در بخشی از این مطلب آمده است: «وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به درخواست مردم تربت حیدریه و دستور مستقیم حضرت امام خمینی در سال 1362 امامت جمعه این شهرستان را تقبل نمود و در این شهرستان ضمن تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی حدود بیست سال به تدریس دروس سطح و درس خارج فقه و اصول پرداخت و همواره ارتباط نزدیکی با عموم مردم داشت.
عضویت در مجلس خبرگان رهبری (از اولین دوره تا دوره چهارم) به عنوان نماینده از مشهد مقدس، امامت جمعه تربت حیدریه به مدت 22 سال، تاسیس و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه، تاسیس چندین دانشکده، خوابگاه دانشجویی و امکانات رفاهی دیگر در تربت حیدریه، بازسازی مسجد جامع تربت حیدریه، تاسیس پادگان نظامى‌ در تربت حیدریه، همکاری با جامعه روحانیت، تاسیس مدرسه علمیه در شهر علی آباد، مسئولیت کمیته علی آباد گرگان و زرند کرمان، مسئولیت بنیاد شهید گنبد و علی آباد گرگان، عضویّت در دفتر استفتائات حضرت امام در مشهد، تولیت و تاسیس زائرسرای شاهرودی‌ها در مشهد، تاسیس مسجد و مجتمع امام علی(ع) در مشهد، ریاست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد از سال 1374 و تدریس دروس فقه و اصول و تفسیر در حوزه و دانشگاه (در مقطع دکتری) و اقامه نماز جماعت در مسجد گوهرشاد (شبستان آیت‌الله تبریزی) حرم مطهر رضوی و همچنین حضور در مجامع علمی و دانشگاهی از فعالیت‌ها و اقدامات آیت‌الله معصومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد.
آیت‌الله معصومی عالمی متواضع، زاهد، با اخلاص، دلسوز، خدوم، پرتلاش و بی‌ادعا بود و در طول عمر بابرکت خود همواره ارتباط نزدیکی با اقشار مختلف مردم داشت.
ایشان علاقه‌مند به امام خمینی و مقام معظم رهبری بود و اعتقاد داشت که «مرحوم امام، دست خدا بر زمین بود». بخش زیادی از دوران عمر این عالم ربانی در ارتباط با دانشجویان و نسل جوان سپری شد و وی همواره رابطه‌ای صمیمی با جوانان و دانشجویان داشت.
همه ساله در منزلش در ماه صفر مجلس سوگواری اهل‌بیت(ع) برپا می‌کرد و در عزای آنان اشک ماتم می‌ریخت. همه روزه نیز به زیارت حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شد و تا اواخر عمر بابرکتش به این برنامه تقید داشت.
آیت‌الله معصومی در اواخر سال 1395 در پی کسالت ناگهانی که برایش عارض شده بود در بیمارستان بستری شد و پس از چند ماه در منزل تحت مداوا قرار گرفت تا اینکه سرانجام در روز یکشنبه 26 شهریور 1396 مصادف با 26 ذی‌الحجه‌ دار فانی را وداع گفت. پیکر این عالم ربانی در روز سه شنبه 28 شهریور با حضور باشکوه علما، مسئولین و مردم مشهد مقدس از محل مهدیه به سمت حرم مطهر رضوی تشییع و پس از اقامه نماز میت از سوی آیت‌الله حاج سید محمد موسوی شاهرودی از علمای مشهد در رواق دارالعباده حرم مطهر به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی باد».
captcha