31 درصد مردم استان مرکزی خمس و زکات نمی‌پردازند
کد خبر: 3644554
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴

31 درصد مردم استان مرکزی خمس و زکات نمی‌پردازند

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: تحقیقات میدانی که در قالب سرمایه‌های اجتماعی در استان مرکزی انجام شد نشان می‌دهد 47 درصد مردم در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند و 31 درصد خمس و زکات نمی‌پردازند و 17درصد از مراجع تقلید تبعیت نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، امروز، 29 شهریور، در همایش طلایه‌داران تبلیغ که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان برگزار شد گفت: وضعیت اجتماعی فرهنگی اخلاقی استان مرکزی در جامعه ایران به طور علمی مورد بررسی قرار گرفته است. 
وی تصریح کرد: فاز اول تحقیقات میدانی در قالب سرمایه‌های اجتماعی سال 93 انجام و نتایج آن تحلیل و منتشر شد. فاز دوم این طرح از سال 94 تحت عنوان وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران انجام و نتایج آنان به مقام معظم رهبری در قالب 400 شاخصه فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی اعلام شد. 
فتح‌آبادی اظهار کرد: مشارکت اجتماعی با سرمایه، رضایت و رفاه اجتماعی ارتباط تنگاتنگی دارد، جامعه‌ای که سرمایه‌ اجتماعی بالایی داشته باشد در مشارکت اجتماعی نیز موفق است. امروز در سراسر جهان برای تحقق سه امر مشارکت محوری، عدالت محوری و شهروند محوری تلاش می‌شود. 
وی اعلام کرد: تحقیقات در استان مرکزی نشان داد که 48 درصد مردم استان معتقدند گذشتگان از ما خوشبخت‌تر بوند و ۴۰ درصد معتقدند وضعیت نسل آینده از ما بدتر خواهد بود. در این تحقیقات مشخص شد که مردم عامل خوشبختی را صداقت، پایبندی به ارزش‌های دینی، همسر خوب، آسایش و شغل خوب می‌دانند. 
فتح‌آبادی گفت: مهمترین دغدغه مردم در حال حاضر آینده فرزندان و ارزش‌های خانوادگی است و بیشترین مشکل را بیکاری، مشکلات اقتصادی، مسائل بهداشتی و درمانی می‌دانند نزدیک به 87درصد مردم از ازدواج و همسر خود احساس رضایت‌مندی دارند و رضایت‌مندی از اعضای خانواده، سلامتی، وضعیت مالی، مسکن و شغل در دیگر رتبه‌ها قرار دارد. 
وی ادامه داد: از نگاه ۱۲ درصد مردم استان صفت «گذشت» در پایین‌ترین سطح قرار دارد البته وضعیت ملی هم بهتر از این نیست. 
فتح‌آبادی اظهار کرد: در شاخصه صفات نیک اخلاقی 12درصد مردم به گذشت اعتقاد دارند، 10درصد مردم اعتقاد دارند می‌توان به دیگران اعتماد کرد. شاخص رعایت حجب و حیا 25 درصد و 80درصد اعتقاد دارند احترام به حقوق دیگران کمرنگ است. 
فتح‌آبادی گفت: ۵۷ درصد مردم استان اعتقاد دارند که دروغگویی در جامعه حاکم است، ۴۵ درصد مردم معتقدند دورویی و تظاهر در جامعه رواج دارد. 65درصد مردم از وضعیت فعلی خود نمره 15 تا 20 دادند. 80 درصد افرادی که طلاق می‌گیرند شانس ازدواج مجدد را از دست می‌دهند. 54درصد مردم با مهریه بالا مخالفند و 57درصد مردم تعداد مطلوب فرزندان را 2 فرزند می‌دانند. 
وی ادامه داد: 99 درصد مردم علاقه مند به تحصیل فرزندان در دانشگاه هستند، 10درصد والدین معتقدند فرزندشان می‌توانند شغل مورد علاقه را داشته باشد. 25درصد دوست دارند فرزندشان استاد دانشگاه، وکیل و پزشک شود و تنها 1.8درصد علاقه مند به فعالیت‌های فنی هستند این امر حاکی از آن است که مردم علاقه به پشت میز نشینی دارند که باید برای آن فکری کرد. 
این مقام مسئول تصریح کرد: اعتماد بین اعضای خانواده ۸۵ درصد است، اعتماد به بستگان، دوستان و سایر مردم پایین‌تر از این رقم است. شاخص کمک به اعضای خانواده 85 درصد، فامیل و دوستان 16درصد و همشهریان 5 درصد و غیر همشهریان 4 درصد است. 
وی افزود: اولین گروه مرجع و مورد اعتماد مردم اساتید دانشگاه هستند و معلمان، ریش سفیدان، علما و خبرنگاران و روزنامه نگاران در مراتب بعدی قرار دارند. تحقیقات نشان داد 47درصد مردم در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند، 31درصد خمس و زکات نمی‌دهند. 8.8 درصد روزه نمی‌گیرند و 17درصد از مراجع تقلید تبعیت نمی‌کنند. 72 درصد مردم با بدحجابی مخالفند اما برخورد هم نمی‌کنند و در واقع بی‌تفاوت هستند.
captcha