10 سال تلاش برای تشکیل اتحادیه فعالان قرآنی دانشگاه‌ها نتیجه داد + عکس
کد خبر: 3644566
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

10 سال تلاش برای تشکیل اتحادیه فعالان قرآنی دانشگاه‌ها نتیجه داد + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: طی این هفته، دانشجویان شرکت‌کننده در گردهمایی فعالان قرآنی دانشجویی دانشگاه‌های کشور، اساسنامه‌ای را به عنوان «اتحادیه فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور»(افق) به تصویب رساندند و اعضای هیات موسس این اتحادیه را نیز انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تلاش برای ایجاد یک اتحادیه کشوری متشکل از فعالان قرآنی دانشگاه‌ها از حدود 10 سال پیش در قالب تلاش برای تشکیل «اتحادیه کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها» با هدف سیاست‌گذاری کلان در فعالیت‌ها و انسجام‌بخشی به کانون‌های قرآن دانشگاه‌ها آغاز شد.  
این مسیر پرفراز و نشیب که از دهه هشتاد با پیگیری افرادی چون رحیم قربانی، مهدی نظری و ... شروع شد، اقدامات مهمی چون برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌های دانشجویان قرآنی را تجربه کرد اما هر بار که قرار شد اساسنامه‌ای به تصویب برسد و هیات موسس برای پیگیری حقوقی ثبت اتحادیه تشکیل شود، مشکلاتی سر راه فعالان قرآنی قرار گرفت.
سرانجام در سال گذشته، دبیرخانه گفتمان قرآنی وابسته به شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در راستای اهدافی چون انسجام نیروهایی برای گفتمان سازی قرآنی در دانشگاه‌ها، پیگیری تاسیس اتحادیه سراسری را این بار در قالب تشکیل «اتحادیه فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌ها»(با نام اختصاری افق) آغاز کرد.
از این جهت که در بعضی از دانشگاه‌های کشور، هنوز کانون‌های قرآن و عترت و فعالیت‌های قرآنی توسط فعالان قرآنی غیردانشجو انجام می‌پذیرد، قید «کانون‌ها» حذف شده است تا این اتحادیه بتواند همه فعالان قرآنی دانشگاه‌ها را پوشش دهد.
اتحادیه قرآنی دانشجویان
تصویب اساسنامه
دبیرخانه گفتمان قرآنی از بهمن سال 1395 ضمن برقراری ارتباط مستمر با دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور و سایر فعالان قرآنی دانشجویی توانست از تاریخ 24 الی 27 شهریورماه، نشست سه روزه‌ای را در تهران با عنوان «گردهمایی فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌ها» برگزار کند.
در روز دوم این نشست که با حضور بیش از شصت فعال قرآنی دانشجویی در اردوگاه صاحب الزمان(عج) واقع در شهرک شهید محلاتی تهران برگزار شد، دبیرخانه گفتمان قرآنی، پیش‌نویس اساسنامه پیشنهادی تدوین شده در این مجموعه را به شرکت‌کنندگان عرضه کرد که سرانجام پس از بحث و تبادل نظر و اعمال تغییرات لازم، به تصویب دانشجویان می‌رسد و سپس انتخابات اعضای هیات موسس برگزار می‌شود.
آشنایی با اعضای هیات موسس
پس از آن که 14 نفر از دانشجویان شرکت‌کننده در گردهمایی برای عضویت در هیات موسس نامزد می‌شوند و به بیان دیدگاه‌های خود ‌پرداختند، رای‌گیری انجام و پنج نفر به عنوان اعضای هیات موسس انتخاب شدند.
بر این اساس سعید قربانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف، سجاد مردانه، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علوم و تحقیقات، حامد جعفری، دانشجوی کارشناسی ارشد آمار از دانشگاه تربیت مدرس، احسان توسنگ، کارشناسی ارشد مهندسی انرژی از دانشگاه علوم و تحقیقات، نسترن خانی، دانشجوی کارشناسی علوم ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی وظیفه دارند در چند ماه پیگیری حقوقی ثبت اتحادیه و انتخابات شورای مرکزی را به انجام رسانند.
اتحادیه سیاسی کاری نخواهد کرد
سجاد مردانه، دبیر اجرایی گردهمایی فعالان قرآنی و دبیر هیات موسس منتخب، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: یکی از اهداف کلان ما در تشکیل اتحادیه، فرمایشی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال خود با قاریان مطرح کردند مبنی بر اینکه معارف قرآنی به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شود و ما نیز می‌خواهیم از زبان هنر، از زبان رسانه و از زبان خود جامعه استفاده کنیم تا گفتمان قرآنی را ترویج دهیم.  
وی افزود: دانشجویان از بیش از 110 دانشگاه کشور در این گردهمایی سه روزه فعالان قرآنی رفت و آمد داشتند و روند تصویب اساسنامه، کاملا دانشجویی بوده است اگر چه در این راه از راهنمایی‌ها و تجربیات بسیاری از مسئولین و فعالان قرآنی استفاده کرده‌ایم.
دبیر هیات موسس اتحادیه فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا خطر سیاسی‌کاری و جناحی شدن اتحادیه را تهدید خواهد کرد؟ گفت: ما در پیش‌نویس اساسنامه موضوعی را آوردیم که روی آن هم تاکید کردیم و همه جا گفته‌ایم، اینکه اتحادیه کار سیاسی به معنای حزبی کلمه، انجام نمی‌دهد، همانطور که مقام معظم رهبری در تعریف یکی از تشکل‌ها می‌گویند کار سیاسی لازم است، اما سیاسی کاری نه؛ ما هم کار سیاسی به این معنا که منویات مقام معظم رهبری، امام راحل(ره) و دستورات خود قرآن را از مسئولان و سیستم حاکم مطالبه کنیم، انجام خواهیم داد ولی در اساسنامه بند به بند تاکید کرده‌ایم که حمایت از هیچ شخص یا گروهی نخواهیم داشت.
مردانه همچنین در پاسخ به این سوال که گام بعدی چه اقدامی است؟ گفت: تصمیم داریم تا در مدت شش ماه آینده، پیگیری‌های لازم حقوقی را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، اداره فعالیت‌های قرآنی دینی وزارت علوم، شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندگی رهبری و ... را انجام دهیم و بتوانیم مجمع عمومی را برای برگزاری انتخابات سراسری شورای مرکزی تشکیل دهیم.  
وی خاطرنشان کرد: اعضای هیات موسس از این پس هر دو هفته یک بار در تهران، جلسه مشترک برگزار خواهند کرد و یکی از خیرین قرآنی، اختصاص یک مکان برای برگزاری این جلسات و پیگیری کارها را تقبل کرده است.   
گفتمان‌سازی قرآنی؛ هدف تشکیل اتحادیه
در حاشیه اختتامیه گردهمایی فعالان قرآنی دانشجویی، محمدحسین فریدونی، کارشناس و مشاور شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در ماه‌های اخیر برای تشکیل اتحادیه، کمک‌های زیادی به دانشجویان کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از دلایل تشکیل اتحادیه گفت. 
اتحادیه قرآنی دانشجویان
فریدونی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل اتحادیه، انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فعلی کانون‌ها همچون برگزاری محافل و مسابقات و ... نبوده است، گفت: فعالیت‌های فعلی نیازی به تشکیل اتحادیه با این ابعاد نداشتند بلکه گفتمان‌سازی قرآنی در دانشگاه‌ها و به تبع آن ترویج گفتمان قرآنی در جامعه، نیازی است که باید توسط اتحادیه فعالان قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور به انجام برسد.  
وی افزود: ارتباط کنونی جامعه دانشگاهی همچون بقیه جامعه با قرآن کریم کم است و اگر باشد معنادار نیست و یا موثر واقع نشده است لذا این اتحادیه باید بتواند اتحادی اجتماعی برای گسترش اقبال به قرآن از جهت کمی و کیفی در دانشگاهیان به وجود آورد.
گزارش کامل تصویری اختتامیه گردهمایی را اینجا ببینید.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۹:۲۳
0
0
از این دست تشکل‌ها توسعه پیدا کند
captcha