کتاب «آموزش جامع قرآن کریم» رونمایی شد/ احصای دیدگاه پیشکسوتان و قراء بین‌المللی کشور
کد خبر: 3644705
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
به همت مؤسسه مهد قرآن؛

کتاب «آموزش جامع قرآن کریم» رونمایی شد/ احصای دیدگاه پیشکسوتان و قراء بین‌المللی کشور

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: آیین رونمایی از کتاب «آموزش جامع قرآن کریم» روشی نوین در آموزش قرآن که به همت مؤسسه مهد قرآن تهیه و تنظیم شده بود، صبح امروز، 30 شهریورماه با حضور پیشکسوتان، مدرسان و قراء بین‌المللی کشورمان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین رونمایی از کتاب «آموزش جامع قرآن کریم» روشی نوین در آموزش قرآن به همت مؤسسه مهد قرآن و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فومنی الحائری، مؤسس و اعضای هیئت علمی مؤسسه چون محمدحسین سعیدیان، علی‌اکبر حنیفی، عبدالرسول عبایی، علیرضا حشمتی و سیدمهدی سیف و همچنین کریمی، معاونت آموزش مهد قرآن و معین‌زاده، عضو هیئت علمی مؤسسه صبح امروز، 30 شهریورماه در سالن اجتماعات مهد قرآن برگزار شد.
حفظ در مهد قرآن توأم با قرائت خوب و تدبر در آیات رخ می‌دهد
سیدمهدی سیف، عضو هیئت علمی این مؤسسه در این مراسم گفت: آموزش قرآن در مهد قرآن در ابتدا با حفظ آغاز شد اما به برکت راهنمایی‌های خود قرآن و لطف الهی این آموزش به سمت کامل‌تر شدن و جامع‌تر شدن رفت به این معنا که آرام‌آرام مسئله قرائت را پررنگ کردیم تا این حفظی که رخ می‌دهد به قرائت فصیح و صحیح و با لحن خوب و زیبا برسد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر در نظر داشتیم تا این حفظ توأم با درک معنا و تفکر باشد، لذا به این پررنگ‌تر شدن جنبه قرائت و مفاهیم حفظ اسم جامعیت بخشی را قرار دادیم و در نتیجه به آموزش جامع قرآن رسیدیم؛ یعنی در مهد قرآن حفظ و تحفیظ قرآن توأم با قرائت خوب و نیکو و درک و فهم و تدبر در آیات اتفاق بیفتد.
عضو هیئت علمی مهد قرآن ضمن تشکر از سایر همکاران و مؤلفان این کتاب، اظهار کرد: سطوحی طراحی شد و کلا آموزش به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم شد؛ آموزش عمومی یعنی آنچه که برای عموم مردم و برای افراد تازه‌وارد به عرصه قرآن است که این افراد حدود دو الی سه سطح آموزش‌های عمومی شامل قرائت، مفاهیم و حفظ مقدماتی را پشت سر می‌گذارند و سپس افراد مستعد علاقه‌مند جذب به فعالیت‌های تخصصی شود به گونه‌ای که قرائت کامل‌تر، حفظ تخصصی‌تر و حتی نسبت به مفاهیم کامل‌تر و حرفه‌ای تر اشراف داشته باشند.
این مدرس قرآن عنوان کرد: در حال حاضر گام‌هایی در رابطه با آموزش جامع قرآن برای عموم برداشته شده است و امیدواریم این گام‌ها کامل‌تر، پخته‌تر و استوارتر پیش رود و ان‌شاءالله این کتابی که رونمایی می‌شود، یکی از گام‌های جدید برای آموزش عمومی قرآن است که عنوان آن «آموزش جامع قرآن کریم» است.
پیش روی سه گام توأمان در آموزش عمومی قرآن
وی در خصوص علت نام‌گذاری این کتاب به این عنوان، تصریح کرد: به این دلیل که در این کتاب تنها به قرائت و تجوید یا فقط به حفظ و مفاهیم نپرداخته‌ایم بلکه در آموزش عمومی این سه باهم تلفیق شود و در آموزش تخصصی می‌تواند اینها از هم تفکیک شود و تخصصی‌تر علاقه‌مندان پیش روند.
سیف بیان کرد: اما تأکیدمان بر این است که برای آموزش عمومی این سه موضوع به صورت تلفیق شده و پا به پای هم با عنوان آموزش جامع قرآن پیش روند.
وی در خصوص سطوحی که برای کتاب آموزش جامع قرآن برای عموم در نظر گرفته شده است، گفت: حداقل سه سطح برای آن پیش‌بینی شده است که امروز شاهد رونمایی سطح یک آن هستیم و امیدواریم با فعالیت بیشتر مجموعه تألیف و آماده‌سازی، سطوح بعدی سریع‌تر و جدی‌تر آماده شود و بتوانیم مجموعه کاملی برای آموزش عمومی قرآن ارائه کنیم و به موازاتش برای آموزش تخصصی حفاظ قوی جدی‌تری بی‌اندیشیم.
این داور بین‌المللی در پاسخ به این سؤال که در پایان سطح سوم قرآن‌آموزان به چه حد از روخوانی و مفاهیم و تجوید قرآن رسیده‌اند، افزود: قرآن‌آموزان می‌توانند قرآن را صحیح بخوانند و یک حفظ مقدماتی اجمالی را قدم بردارند چون معتقدیم همه مردم نمی‌توانند حفظ کامل تخصصی داشته باشند اما می‌توانند حفظ مقدماتی اجمالی که تعلیم خاص خودش را دارد، را انجام دهند.
وی تأکید کرد: در نظر داریم که سفره قرآن برای همه جامعه پهن شود به گونه‌ای که افراد بر سر این سفره بنشینند و خیلی از افراد استعدادهای خود را با طی کردن حفظ اجمالی و مقدماتی و یا مفاهیم اولیه و صحت قرائت و تجوید اولیه را پیدا می‌کنند، خودشان را پیدا می‌کنند حال یا از طریق اساتید متبحر قرآنی و یا خودشان به شناختی از خودشان می‌رسند و آرام‌‌آرام به حفظ تخصصی و کامل‌تر سوق داده می‌شوند.
رونمایی از روش نوین آموزش قرآن
سبف بیان کرد: همچنین در مفاهیم نیز، مرحله اولیه داریم با عنوان استفاده از ترجمه، یعنی قرآن‌آموز عبارت قرآنی را می‌خواند و ترجمه آن را می‌خواند اما قدم دوم اینست که توان درک به‌دست آوریم؛ یعنی بدون خواندن ترجمه هنگامی که عبارت قرآنی می‌خواند بتواند آن را حس و درک کند و آرام‌آرام ما در همین آموزش عمومی می‌خواهیم در درک و فهم آیات قرآن به جایی برسیم که عبارات آسان و تکراری قرآن برای عموم مردم بدون مراجعه به ترجمه قابل درک باشد.
وی ادامه داد: یعنی هنگامی که قاری به امر تلاوت قرآن می‌پردازد و یا عموم مردم به تلاوت قرآن می‌پردازند با مفاهیم آیات بیگانه نباشند و مقداری آیه را حس و درک کنند اما در آموزش عمومی این درک و فهم به حد توان نمی‌رسد و ان‌شاءالله در آموزش تخصصی این به حد توان و تکامل می‌رسد.
در ادامه نیز سید محمود چاوشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن اظهار کرد: در واقع این رونمایی از کتاب، رونمایی از روش نوین آموزش است. تا به الان در جامعه هنگامی که موضوع آموزش قرآن مطرح می‌شود تمام ذهن‌ها متبادر به ابن می‌شود که متربیان باید دوره آموزش روخوانی و روان‌خوانی را بگذرانند و در ادامه به سراغ آموزش احکام تجویدی و تلفظ حروف بروند و سپس اگر تخصصی پیش می‌روند به سراغ وقف و ابتدا و صوت و لحن و ... بروند و این آموزش‌ها در ادامه هم زمان زیادی را می‌برد و هم شاهد ریزش‌های بسیاری از علاقه‌مندان در این عرصه هستیم.
رسیدن قرآن‌‌‌آموز به حفظ نسبی و اجمالی از قرآن
وی ادامه داد: در این روش نوین آموزش‌ها جزیره‌ای و جداگانه از هم نیست بلکه توأمان اتفاق می‌افتد و با یک کمیت قلیلی از آیات و عبارات قرآنی انواع آموزش‌ها را خواهیم داشت و در یک جلسه قرآن که شاید قرآن‌آموز برای نخستین بار در آن حضور پیدا کند هم عبارت قرآنی را سریع می‌تواند قرائت کند و هم می‌تواند ترجمه کند و سپس به سمت تدبر و تفکر در آن آیه و عبارت می‌رود.
چاوشی اظهار کرد: تا حدودی قرآن‌آموز به حفظ نسبی و اجمالی از قرآن می‌رسد. این برای قرآن‌آموز شیرین خواهد بود و انگیزه می‌دهد تا این راه را ادامه دهد. البته باید گفت در سطح یک این روش نوین تنها عبارات کوتاه از قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و دیگر زیارات آورده‌ایم تا قرآن‌آموزان با کتاب دینی ما بیشتر آشنا شوند و در سطح دوم این کتاب این کمیت افزوده می‌شود و ما به سراغ فرازهای قرآنی می‌رویم و در سطح سوم به دنبال سوره‌های منتخب می‌رویم. 
وی ادامه داد: در این جریان مهم است که این تفکر در متربی ایجاد می‌شود که اگر قرآن را می‌خواهد بخواند، بفهمد و در آن تفکر و اندیشه کند و این سطح گذرانده شدن قرآن، استعداد قرآن‌آموز شناخته می‌شود که تمایل به ادامه راه در زمینه حفظ تخصصی قرآن دارد و یا در زمینه قرائت قرآن می‌خواهد تبحر پیدا کند و یا اینکه می‌خواهد در زمینه تسلط بر مفاهیم قران به درجه بالا برسد.
چاوشی تصریح کرد: اما همواره این نگاه آموزشی جامع ملکه ذهن قرآن‌آموز خواهد بود و اینکه قاری و حافظ تک بعدی داشته باشیم اینگونه نخواهد بود و در حقیقت رونمایی از این روش نوین آموزشی است.
آموزش جامع قرآن کریم به صورت کتاب‌های صوتی و تصویری شود
محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشور و از اعضای هیئت مدیره این مؤسسه به بیان نکاتی پرداخت و اظهار کرد: جهت اکمال مواردی که دوستان بیان کردند مناسب است که به روش نوین فراتر از آنچه که رفته‌ایم بپردازیم.
وی ادامه داد: از آنجا که امروزه عصر کتاب‌های تصویری و صوتی است و اگر بتوانیم کتاب آموزش جامع قرآن کریم را که معجونی از فرآورده‌های قرآن‌آموزی در کشور است، به صورت صوتی توسط اساتید، صداهای خوب و دکلمه‌خوان‌های خوب جذابیت‌های شنیداری و حتی بصری را در این موضوع اضافه کنیم کار نوینی است که متناسب با زبان امروز است.
این قاری بین‌المللی عنوان کرد: اگر بتوانیم نرم‌افزارهای آموزشی نیز در کنار اینها تولید کنیم و بتوانیم قرآن‌آموزمان را متناسب با سطح‌بندی‌ها و سنین مختلف تولیداتی داشته باشیم که تأثیرگذاری و جذابیت این کار را به حداکثر برسانیم، عالی می‌شود.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین فومنی الحائری، مؤسس مهد قرآن گفت: انصافا حرکت نوینی انجام شده است و آن زمان که مهد قرآن افتتاح و راه‌اندازی شد، حرکت بزرگ قرآنی را که اصلا تصورش را نمی‌کردیم در کشور ایجاد شود به ویژه در زمینه حفظ قرآن، ایجاد شد.
وی ادامه داد: آرزوی من این بود که روزی برسد تمام این آموزش‌های جزیره‌ای را جمع کنیم و آموزش جامع داشته باشیم که امروز شاهد هستیم که اولین کتاب آموزش جامع قرآن کریم رونمایی می‌شود و اگر خداوند توفیق دهد و امکانات مالی و مادی به مؤسسه برسد پیشنهاداتی که استاد سعیدیان فرمودند به دلیل اینکه بهترین شیوه برای جایگزین کردن قرآن در ذهن‌ها و دل‌های جامعه و فرزندان این مرز و بوم است، آموزش را سمعی و بصری می‌کنیم.
بخش دیگر این مراسم علی‌اکبر حنیفی، از دیگر اعضای هیئت علمی مهد قرآن با اشاره به آیه «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْکَ مُبارَکٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» گفت: با توجه به این آیه کریمه، قرآن کریم کتابی است که برای تدبر نازل شده است افرادی که دل‌های پاکی دارند تذکر پیدا می‌کنند. 
این مدرس برجسته علم قرائت قرآن کریم عنوان کرد: بنابر این مردم باید آیات قرآن را بفهمند و در آن تأمل و تعقل کنند و این روش آموزش جامع قرآن کریم، روشی است که مردم به این موارد تا حدودی مسلط می‌شوند.
تألیف این کتاب‌ها گام‌هایی در جهت فهم و تدبرپذیری از قرآن است
وی با اشاره به آیه «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلي مُکْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلاً»، تصریح کرد: ما می‌دانیم که قرآن یکپارچه بر وجود پیامبر(ص) نازل شد اما ایشان هر آیه از قرآن را متناسب با شأن و حاد‌ثه‌ای که دوباره بر قلب نازنینش نازل می‌شد بر مردم عرضه می‌کردند تا مردم بفهمند و درک کنند و علت شأن نزول آیه را درک کنند. 
حنیفی بیان کرد: «فَرَقْناهُ» یعنی اینکه آیات را کوتاه کوتاه بر تو ای پیامبر نازل می‌کنیم تا مردم متوجه آیات شوند؛ لذا تکه‌هایی از آیات قرآن در این کتاب آموزش جامع قرآن است که نکات پندپذیر و تذکر پذیر را همراه است.
وی با اشاره به آیات 16 تا 19 سوره مبارکه قیامت «لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ/ إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ/ فَإِذا قَرَأْناهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ/ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا بَيانَهُ» ادامه داد: نشان می‌دهد که این بیان قرآن مهم است که بدانیم چه پیام و منظوری از بیان این آیات بوده است. تألیف این دست کتاب‌ها گام‌هایی در جهت فهم قرآن، تدبرپذیری و تمسک پذیری از قرآن است و امیدواریم گام‌های تکاملی‌تری نیز برداشته شود.
هنگامی که الگوهای کلام الهی در کام قرآن‌آموزان می‌نشیند، لذت آن را می‌چشد
عبدالرسول عبایی، داور بین‌المللی کشورمان و از اعضای هیئت علمی مهد قران، با اشاره به کتاب آموزش جامع قران، عنوان کرد:  این کتاب به اندازه‌ای جاذبه دارد که طعم شیرین کلام الهی را هنگامی که به افراد نوآموز قرآن یاد می‌دهیم، می‌چشاند.
وی ادامه داد: هنگامی که الگوهای کلام الهی در کام قرآن‌آموزان می‌نشیند، لذت آن را می‌چشد و این طرحی‌ست که امیدواریم با پیشنهادی که استاد سعیدیان دادند و حجت‌الاسلام فومنی نیز حمایت کردند، رشد کند. انشاءالله این طرح راهش را در جامعه پیدا کند.
در ادامه نیز علیرضا حشمتی از دیگر اعضای این مؤسسه عنوان کرد: این زحمات ربع قرن مهد قرآن است. امیدواریم اینها بیشتر در جامعه عملیاتی شود و هشدارها و تابلوهای نورانی قرآنی به سمتی برود که جامعه درکش کند و در زندگی نیز پیاده و عملیاتی کند. 
وی بیان کرد: چنانکه یکی از اهداف مهد قرآن این است که ضمن اینکه جامعه در قرآن تدبر می‌کند به این آموزه الهی عمل کند.
معین‌زاده، عضو هیئت علمی مؤسسه در ادامه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: اگر امکانش فراهم باشد و جلسات و محافل قرآنی را تجمیع کنیم و نیروهای موازی که در این راستا هستند، زیر یک چتر بیاوریم فکر می‌کنم اینگونه طرح‌های قرآنی موفق‌تر عمل می‌کند تا اینکه بخواهیم هر کدام به صورت جزیره‌ای طرح‌هایی را ارائه دهیم.
آرزوی رسیدن به جامعه مطلوب اسلامی و خداپسندانه
سخنران پایان این جلسه نیز کریمی، معاونت آموزشی مؤسسه بود، وی عنوان کرد: هدف از  نزول این کتاب آسمانی هدایت انسان‌ها بوده است که امیدوارم به آن نزدیک شویم و با این سبک و روشی که پیش‌بینی شده است ببینیم که علاوه بر اینکه بر قرائت و حفظ قرآن توجه می‌شود به درک و فهم و تفکر و تدبر این آیات نورانی نیز توجه می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این کتاب انجام شده تفکر در اینکه مصداق امروزی آیه آن جلسه و درس در زندگی ما چیست. در صدد هستیم با تألیف کتاب به قرآن‌آموزان بگوییم که هنگامی که در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کنند بدانند که چه چیزی را فرامی‌گیرند و ثانیا این آموزه‌ها را در سبک زندگی و رفتار فردی و اجتماعی‌شان پیاده کنند تا در نهایت به یک جامعه مطلوب اسلامی و خداپسندانه برسیم.
حسن ختام این مراسم نیز رونمایی از سطح نخست کتاب «آموزش جامع قرآن کریم» روشی نوین در آموزش قرآن با حضور اعضای هیئت علمی و مؤلفین این کتاب بود.
گزارش تصویری آیین رونمایی را اینجا ببیند.
captcha