نوای تعزیه در زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی طنین انداز می‌شود
کد خبر: 3644712
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳

نوای تعزیه در زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی طنین انداز می‌شود

گروه فرهنگی: کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین گفت: امسال همزمان با شروع ماه محرم، آئین تعزیه در جایگاه تعزیه خوانی خمین و روستاهای این شهرستان با حضور 200 تعزیه خوان بومی در قالب هفت گروه برگزار می‌شود.

ابوالفضل خسروی، کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: 500 تعزیه خوان در کل شهرستان خمین در قالب 20 گروه تعزیه خوانی در مناسبت‌های مختلف در شهر و روستاهای این شهرستان تعزیه اجرا می‌کنند.
وی افزود: امسال نیز همزمان با شروع ماه محرم، آئین تعزیه در جایگاه تعزیه خوانی خمین و روستاهای این شهرستان با حضور 200 تعزیه خوان بومی در قالب هفت گروه برگزار می‌شود.
خسروی با بیان اینکه در دهه اول محرم 7 الی 10 تعزیه اصلی در شهرستان خمین اجرا می‌شود، ادامه داد: این تعزیه‌ها به نام فاطمه زهرا(س)، مسلم بن عقیل(ع)، طفلان مسلم، جناب حر، حضرت علی اکبر(ع)، ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) و بازار شام در شهر و روستای خمین برگزار می‌شود.
وی اظهار کرد: 20 تعزیه خوان به صورت انفرادی در ایام ماه محرم در شهرهایی مانند یزد، خوانسار، تهران و اراک تعزیه اجرا می‌کنند و گروه تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) نیز در شهر بم اجرای تعزیه خواهد داشت.
کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین با اشاره به اینکه تعزیه خوان‌های خمین همواره نفرات برگزیده در سطح کشور هستند گفت: در استان مرکزی، خمین به همراه تفرش و اراک سرآمد تعزیه خوان‌های منطقه و استان مرکزی هستند.
خسروی ادامه داد: هیئت‌های تعزیه خوان خمین سنتی هستند یعنی به شکل موروثی از اجداد خود تعزیه خوانی را آموخته‌اند و حفظ کردند و تعداد معدودی در چند سال اخیر به این هیئات اضافه شدند.
وی با بیان اینکه شهر خمین جایگاه عمومی تعزیه ندارد افزود: این شهر یک جایگاه خصوصی به نام حضرت فاطمه زهرا(س) که متعلق به یکی از گروه‌های با سابقه تعزیه است، دارد همچنین در روستاهایی مانند ازنوجان، کفسان، محمدآباد و دهنو جایگاه مخصوص تعزیه خوانی وجود دارد و بقیه روستاها جایگاه موقت در زمان اجرای تعزیه دارند. 
کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین با اشاره به برگزاری پنج سوگواره تعزیه در این شهرستان خاطرنشان کرد: تعزیه‌خوان‌ها در سوگواره سال‌های اخیر با شرکت در کلاس‌های آسیب‌شناسی تعزیه  با ادبیات صحیح نسخ و اجرای تعزیه سنتی اصیل آشنا شدند که این کلاس‌ها برای ارتقاء کیفیت اجرای تعزیه بسیار مؤثر بوده است .
captcha