ترویج سنت قرائت قاریان در مجالس عاشورایی
کد خبر: 3644717
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
مهدی دغاغله پیشنهاد کرد:

ترویج سنت قرائت قاریان در مجالس عاشورایی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مهدی دغاغله بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم با توجه به هدف نهضت عاشورا، در مجالس عزاداری از قاریان قرآن استفاده کنیم و این امر را تبدیل به سنت کنیم، به این ترتیب که پیش از آغاز منابر حسینی مجلس با تلاوت زیبایی از قرآن شروع شود و اگر آیات متناسب با موضوع سخنرانی باشد بسیار خوب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآن و داور بین‌المللی قرآن کریم در مراسم طلایه داران قرآن و عترت که امروز پنجشنبه 30 شهریور در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: نام ارزنده‌ای برای این برنامه با عنوان «طلایه‌داران قرآن و عترت» انتخاب شده است. این شرف بسیار بزرگی است که مدال بهترین‌ها بر سینه جمع حاضر نصب می‌شود. گرچه پیامبر اکرم(ص) آنجا که فرمودند: «خیرکم من تعلم‌القرآن و علمه» پیش از این، این مدال افتخار را نصب کرده است.

تلاوت قرآن را در مجالس حسینی به یک سنت تبدیل کنیم

وی با بیان اینکه حسن دیگر این مجلس انتخاب نام «قاریان عاشورایی» برای آن است، گفت: پیشنهاد می‌کنم با توجه به هدف نهضت عاشورا، در مجالس عزاداری از قاریان قرآن استفاده کنیم و این امر را تبدیل به سنت کنیم، به این ترتیب که پیش از آغاز منابر حسینی مجلس با تلاوت زیبایی از قرآن شروع شود و اگر آیات متناسب با موضوع سخنرانی باشد بسیار خوب است.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به آیات تلاوت شده از سوره مبارک کهف توسط سید جاسم موسوی در آغاز این مراسم اظهار کرد: انتخاب این آیات نشان می‌دهد قاریان ما نه تنها در جهت خوشخوانی قرآن قدم برداشته‌اند؛ بلکه در انتخاب موضوع و آیات هم دقت دارند. همان‌طور که می‌دانید در روایات آمده است سر مبارک امام حسین(ع) بر روی نیزه این آیات را تلاوت فرمودند و این از ویژگی‌های قاریان حرفه‌ای می‌تواند باشد.

نکات و ظرایف قرآن قابل شمارش نیست

دغاغله بر آشنایی قاریان با مفاهیم آیات به ویژه آیات ولایت تأکید کرد و خطاب به قاریان و حافظان گفت: به همان اندازه که برای یادگیری تلاوت و قرائت قرآن وقت می‌گذارید، در جهت فراگیری مفاهیم آیات نیز بکوشید. قرائت قرآن و فنون آن قدم‌های نخست برای یک هدف متعالی است و آن آشنایی با نکات و ظرایف قرآن است که قابل شمارش نیست.

داور بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه این موضوع از خواسته‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری است، افزود: اگر دقت کنیم می‌بینیم قاریان قرآن تاریخ صدر اسلام همه از علما بودند. خیلی از قاریان ما به جایی رسیده‌اند که باید به سمت معنامحوری در قرائت قرآن گام بردارند.

captcha