«فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَب»؛ تأکید قرآن بر کار و تلاش
کد خبر: 3644755
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵

«فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَب»؛ تأکید قرآن بر کار و تلاش

گروه شهرستان‌ها: امام جمعه گناباد در مراسم تجلیل از بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان آیه هفتم سوره الشرح «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ؛ پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ می‌شوی به مهم دیگری پرداز»، تأکید کرد: هیچ‌گاه در قرآن و روایات به بیکاری توصیه نشده، بلکه تأکید شده است که پس از فراغت از هر کاری، خود را برای تلاش و فعالیت دیگری آماده کنید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسن صادقی‌نسب، امام جمعه گناباد، صبح امروز، 30 شهریورماه در مراسم تجلیل از بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان آیات و روایت‌های دینی، از خدمت به مردم به عنوان یک توصیه دینی و قرآنی یاد کرد.
وی با بیان روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر اینکه «بهترین مردم کسی است که بیشترین خیر و نفع را برای مردم داشته باشد»، گفت: دین اسلام، دینی جامع‌نگر است که به همه ابعاد زندگی توجه دارد؛ از همین‌ رو، خدمت به مردم را یکی از مهم‌ترین و بافضیلت‌ترین اعمال بیان کرده است که اجر و ثواب فراوانی نزد خداوند متعال دارد.
امام جمعه گناباد با بیان حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) که می‌فرمایند: «مردم همگی (درحکم) عیال و خانواده خداوند، پس بهترین مردم نزد خداوند کسی است که بیشترین نفع را به مردم برساند.»، گفت: کسانی که توفیق خدمت به مردم را داشته باشند، جایگاه رفیعی در نزد پروردگار دارند.
حجت‌الاسلام صادقی‌نسب، با اشاره به احادیث و روایات دینی، بر لزوم احترام و تکریم بزرگترها تأکید و تصریح کرد: پیشکسوتان در هر رشته و جایگاهی که باشند، دارای احترام و منزلت خاصی هستند.
وی با بیان آیه هفتم سوره الشرح «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ؛ پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ می‌شوی به مهم دیگری پرداز»، تأکید کرد: هیچ‌گاه در قرآن و روایات به بیکاری توصیه نشده، بلکه تأکید شده است که پس از فراغت از هر کاری، خود را برای تلاش و فعالیت دیگری آماده کنید همان طوری که به پیامبر(ص) توصیه شد تا پس از فراغت از جهاد، به تعلیم و تعلم بپردازد.
وی با تأکید بر اینکه بازنشستگان باید در کنار کارهای فردی، به کارهای اجتماعی نیز بپردازند، گفت: همه این تأکیدات و توصیه‌های دینی از آن جهت است که هیچ‌گاه نباید ناامیدی در انسان شکل گیرد بلکه باید پیوسته به دور از سکون و انزوا در تلاش باشد.
بازنشستگان، گنجینه‌های عظیمی از دانسته‌ها و تجربه هستند
رضا احمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم در این مراسم، با بیان حدیثی از پیامبر اعظم(ص) که می‌فرمایند: «وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت‌های الهی بر شماست»، تصریح کرد: این روایت نشان می‌دهد که رحمت و لطف خدای متعال به واسطه ثروت و قدرت زیاد نیست بلکه وجود سالمندان باعث رحمت است و بازنشستگان هم وقتی به سن بالای 60 سال می‌رسند به نوعی سالمند محسوب می‌شوند.
وی، بازنشستگان را گنجینه‌های عظیمی از دانسته‌ها و تجربه عنوان و اظهار کرد: باید از تجارب ارزشمند بازنشستگان استفاده شود.
احمدی، خدمت در دانشگاه علوم پزشکی گناباد را دارای ویژگی‌های خاص و متفاوت از سایر دستگاه‌های اجرایی عنوان و بیان کرد: خدمت در حوزه سلامت خدمتی فراگیر و مرتبط با جان مردم است و بر اساس روایات دینی ما خدمت در این راستا، از اجر و ثواب ارزشمندی برخوردار است.
captcha