تعیین ترکیب اعضای ستاد راهبری حفظ قرآن و انتظار برای تشکیل نخستین جلسه
کد خبر: 3644787
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

تعیین ترکیب اعضای ستاد راهبری حفظ قرآن و انتظار برای تشکیل نخستین جلسه

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت با پوشش رویدادهای متنوعی چون پایان چهلمین دوره مسابقات قرآن در بخش بانوان، تشکیل مجمع مشورتی شورای توسعه و ابلاغ سند راهبردی تبلیغی ـ ترویجی قرآن، تعیین ترکیب ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، تشکیل اتحادیه مدغم قرآنی در پایان هفته در برخی استان‌ها و ... همراه بود.

جمعه///// از نشست نقادانه مسئول قاریان حج 96و پاسخ دبیرخانه کمیته عزام تا بسته شدن پرونده چهلمین مسابقات
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با پوشش برنامه‌ها و رویدادهای متنوع و متعدد قرآنی در زمینه مسابقات و مجمع مشورتی شورای توسعه، ادغام اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان‌ها، گردهمایی فعالان قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور، افتتاح سومین استودیو قرآنی کشور در آذربایجان شرقی و... همراه بود.
ابلاغ سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآن
محمدرضا مخبر‌دزفولی به‌عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگی ـ قرآنی این سند را که به پیشنهاد کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی در جلسه سی و ششم این کمیسیون‌(دهم تیرماه ٩٦) به تصویب رسیده بود، به دستگاه‌های قرآنی و سازمان‌های مربوط ابلاغ کرد. چشم‌انداز این سند، دستیابی به جایگاه کشور ممتاز جهان اسلام در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در افق ١٤٠٤ شمسی است. برای اطلاع از متن سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و قرآنی اینجا کلیک کنید. 
آزمون پایان ترم آموزش‌های تلفنی و غیرحضوری قرآن کریم برای ترم تابستان در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی‌، مفاهیم و حفظ قرآن در سراسر کشور به صورت هماهنگ برگزار شد.
طی این رخداد از دو هزار قرآن‌آموز فعال آموزش‌های تلفنی قرآن، توسط ۲۲ ممتحن حاضر در مرکز تماس سازمان دارالقرآن خانه کارگر آزمون به عمل آمد.
ارائه گزارش از برنامه‌های قرآنی حج ۹۶ 
نشست خبری با حضور مهدی قره‌شیخلو، مسئول قاریان حاضر در حج ۹۶ به منظور ارائه گزارش از برنامه‌های قرآنی حج امسال در محل دفتر ریاست سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
خودداری کردن کمیته اعزام از معرفی کاروان نور برای حضور در حج سال ۹۶، همراهی تعدادی از دوستان قرآنی و به دعوت بعثه مقام معظم رهبری برای برنامه‌های حج امسال، حضور کمترین تعداد قرآنیان در طول سال‌های بعد از انقلاب در موسم حج با حضور شش نفر قاری، یک نفر حافظ و یک گروه تواشیح پنج نفره در حج 96، تابعیت گروه قرآنی حاضر در مراسم امسال از سیاست‌های بعثه مقام معظم رهبری و ... از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود. برای اطلاع از جزئیات این نشست خبری اینجا کلیک کنید.
تشکیل هشتاد و ششم مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
هشتاد و ششمین مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در محل شورای عالی قرآن صدا و سیما برگزار شد که طی آن گزارشی از فعالیت‌ها و مسائل قرآنی شورای عالی قرآن صدا و سیما ارائه شد.
همچنین در ادامه این جلسه نیز گزارشی از ارزیابی اجرای مصوبه اهداف آموزش عمومی قرآن کشور در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ بیان شد. ارائه عناوین برنامه‌های ملی و بین‌المللی کمیسیون‌های وابسته به شورا ذیل کلان برنامه‌ها (برای جذب اعتبار اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی) و بررسی و ارزیابی مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم  از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود. مشروح این مجمع را اینجا بخوانید.
در جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نحوه ترکیب ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت بعد از گفتگوی مفصل اعضاء این ترکیب به تصویب جلسه رسید.
نشست سه روزه «گردهمایی فعالان قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های کشور» با حضور نمایندگان بیش از ۶۰ کانون قرآن و عترت از دانشگاه‌های سراسر کشور از 26 تا 28 شهریورماه در سالن همایش‌های اردوگاه صاحب‌الزمان(عج) به منظور اجرای برنامه‌هایی در جهت توانمند کردن افراد عضو ، تصویب پیش نویس اساسنامه اتحادیه با نظر و رأی دانشجویان و مؤانست بیشتر دانشجویان با قرآن کریم و... برگزار شد.
در این نشست سه روزه که به همت دبیرخانه گفتمان قرآنی برپا شد و یکی از اهداف آن همفکری و هم‌افزایی دانشجویان در راستای تشکیل اتحادیه سراسری بود، پیش‌نویس اساسنامه پیشنهادی از سوی دبیرخانه به دانشجویان ارائه شد و حاضران پس از بحث و تبادل نظر و انجام تغییرات لازم، آن را به تصویب رساندند.
براساس این گزارش، ۱۴ نفر از دانشجویان، نامزد عضویت در هیأت مؤسس اتحادیه فعالان قرآنی دانشگاه‌های کشور(افق) شدند که از این تعداد، پنج نفر با رأی دانشجویان به عنوان اعضای هیات مؤسس انتخاب شدند.
۱۴۰ معلم قرآن که در سال ۹۰ به استخدام آموزش و پرورش درآمده و قرار بود طی بخشنامه‌ای که در سال ۹۱ مبنی بر تغییر وضعیت کلیه نیروهای قراردادی صادر شد، به وضعیت استخدامی ثابت درآیند و به فعالیت خود همچنان ادامه دهند. اما با تخلف آموزش و پرورش وقت در استان آذربایجان غربی، این بخشنامه در مورد ۱۴۰ نیروی قرآنی در این استان صورت نگرفته و این گروه از وضعیت استخدامی ثابت جا ماندند.
لذا تعدادی از این معلم‌های قرآنی به تهران آمده و درخواست ملاقات با معاون وزیر آموزش و پرورش را داشتند اما موفق به دیدار نشدند و با توضیحات کارشناس استخدام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه تخلف از سوی وزارت آموزش و پرورش استان صورت گرفته، از آمدن به این مکان نیز بی‌نتیجه ماندند. 
سومین استودیوی قرآنی در شهر تبریز و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
این استودیو، یکی از مراکز تخصصی برای تولید آثار قرآنی محسوب می‌شود و امکان بهره‌گیری از آن برای جامعه قرآنی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی را فراهم خواهد ساخت و از ویژگی‌های این استودیو می‌توان به طراحی مدرن و استفاده از تجهیزات به روز شده در فن‌آوری تولید آثار صوتی اشاره کرد.
جزئیات مراسم افتتاحیه این استودیوی قرآنی را اینجا بخوانید.
پاسخ دبیرخانه کمیته اعزام به نقد‌های مهدی قره‌شیخلو
در پی مصاحبه مهدی قره‌شیخلو مسئول گروه قرآنی اعزامی به حج ۹۶ پیرامون اعزام قاریان به حج، شورای عالی قرآن بیانیه‌ای صادر کرد . متن این بیانیه را اینجا بخوانید.
براساس تقویم زمانی تشکیل مجمع عمومی مشترک اتحادیه استان‌ها از سوی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات تاکنون روند ادغام در استان‌ها در آرامش و به صورت منظم در بیش از ۲۰ استان انجام شده است و در پایان هفته نیز در استان یزد انجام گرفت.
ادغام اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت از پنجم مردادماه آغاز شده و تاکنون در ۲۲ استان شامل ایلام، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، گیلان، گلستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قزوین، البرز، خراسان رضوی، زنجان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، همدان، لرستان و قم انجام گرفته و این روند تا ۱۴ مهرماه نیز در سایر استان‌ها برگزار می‌شود.
اعلام اسامی فینالیست‌های جشنواره قرآنی نوای نور و برپایی اختتامیه 
 اسامی منتخبان راه یافته به فینال جشنواره فراز خوانی نوای نور اعلام شد. علاقه‌مندان برای اطلاع از اسامی اینجا کلیک کنند. این افراد در مراسم اختتامیه جشنواره نوای نور که امروز، ۳۱ شهریورماه در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود به اجرای تلاوت خواهند پرداخت تا پس از آن افراد برتر این جشنواره معرفی شوند.
همچنین یوسف جعفرزاده، حمیدرضا نصیری و محمدجواد نصیری‌آرانی به عنوان افراد جایگزین یا ذخیره اعلام شده است که در صورت عدم حضور هر یک از ۲۰ نفر اول به جای آنها تلاوت خواهند کرد. 
مرحله استانی دوازدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان از ۱۳ مهرماه آغاز می‌شود و آخرین استان نیز ۲۸ همین‌ماه رقابت خود را برگزار خواهد کرد.
تا کنون بالغ بر12 هزار نفر نفر از اعضای کانون‌های مساجد در سراسر کشور فرم ثبت نام دوازدهمین جشنواره قرآن را تکمیل کرده‌اند و تمامی دبیرخانه‌های استانی در مهرماه سال جاری مشغول برگزاری مرحله استانی این جشنواره خواهند بود.
آیین پایانی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش بانوان، امروز، ۲۶ شهریورماه با حضور مسئولان و مدیران قرآنی استان و جمع کثیری از جامعه قرآنی در حسینیه ثارا‌لله(ع) ارومیه برگزار شد.
طی این آیین از برگزیدگان رشته حفظ ۱۰ جزء قرآن و قرائت ترتیل، خانواده شهید «مصطفی محمدنژاد» از شهدای آذربایجان غربی ، منتخبان رشته حفظ ۲۰ جزء، برگزیدگان رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل تجلیل به عمل آمد.
سپس قرعه‌کشی انتخاب میزبان‌های مسابقات سراسری قرآن کریم در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام گرفت و در ادامه نیز نشان میزبانی شهر اراک برای چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری به مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار استان مرکزی اهدا شد.
همزمان با پایان یافتن رقابت بانوان در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، حکیمه نصیری از استان مازندران و حائز رتبه ممتاز رشته حفظ کل قرآن در این دوره از رقابت‌ها به عنوان نماینده کشورمان در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان معرفی شد.
captcha