صبر و جهاد؛ پیام قیام عاشورا
کد خبر: 3644922
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱

صبر و جهاد؛ پیام قیام عاشورا

گروه سیاست و اقتصاد: امام جمعه مشهد پیام انقلاب عاشورا را مداومت در جهاد همراه با صبر دانست و عنوان کرد: تمام محور انقلاب و نقطه تکلیف دلدادگان ابی‌عبدالله در یک جمله در سخنان ایشان برای لشکر در صبح عاشورا اتفاق افتاد، فرمودند «علیکم باالصبر والجهاد»، حسینی یعنی این.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی علم‌الهدی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز، 31 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، در حرم امام رضا(ع)، با اشاره به آغاز ماه محرم و عزاداری‌های دهه اول این ماه، اظهار کرد: مؤسس عزاداری سیدالشهدا(ع) در دهه اول محرم، امام هشتم(ع) است.
وی ادامه داد: ریان‌ابن‌شبیب می‌گوید: روز اول ماه محرم وارد خانه امام رضا(ع) شدم، دیدم خانه را سیاه‌پوش کرده و لباس عزا برتن دارد، تعجب کردم، گفتم یا ابن‌رسول‌الله، آیا حادثه ناگواری برای عزیزان شما پیش‌آمده و به شما خبر رسیده که عزادار شدید؟ حضرت فرمودند: یابن‌شبیب، مگر نمی‌دانی امروز روز اول محرم است؟
امام رضا(ع)، مؤسس و اولین روضه‌خوان سیدالشهدا(ع)
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که اولین روضه سیدالشهدا(ع) را امام رضا(ع) خواندند، بیان کرد: امام هشتم(ع) هم مؤسس دهه اول محرم هستند که روز اول محرم، روضه سیدالشهدا(ع) را خواند، امام رضا(ع) فرمودند: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع»، اگر بر هر مصیبتی خواستی گریه کنی، بر جدم حسین گریه کن، روضه امام رضا روز اول محرم همین یک جمله است، «فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ»، جدم حسین را ذبح کردند آن‌طوری که قوچ را ذبح می‌کنند.
امام جمعه مشهد با در رابطه با تحلیل‌هایی از تعبیر «ربح همچون قوچ» گفت: برخی تحلیل می‌کنند که امام رضا(ع) خواست که بگوید سر از بدن ابی‌عبدالله(ع) جدا کردند اما این تحلیل درست نیست، اصل مسئله این است که در میان عرب، جاهلیت از قدیم رسمی به اسم مراسم قوچ کشی وجود داشت که در آن قوچی را می‌خریدند، او را پروار و پرورش می‌دادند، روزی که قوچ پربار می‌شد، کسانی که قوچ را خریده بودند، لباس مخصوص برتن می‌کردند، در یک میدان قوچ را درمی‌آوردند و او را به حالت جنگی تحریک می‌کردند و با هر اسلحه و حربه‌ای که در دست داشت، به این حیوان می‌زد، به این صورت او را تکه‌تکه می‌کردند و تکه‌هایش را بین خود تقسیم می‌کردند، امام رضا(ع) خواست بگوید امام حسین(ع) را این‌گونه کشتند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پیام انقلاب عاشورا را مداومت در جهاد همراه با صبر دانست و افزود: آنچه مهم است، این است که این شهادت و مظلومیت به قیمت چه چیزی تمام شد؟ به چه ابی‌عبدالله(ع) و همراهانش تا این اندازه جلو آمدند؟ تمام محور انقلاب و نقطه تکلیف دلدادگان ابی‌عبدالله در یک جمله در سخنان ایشان برای لشکر در صبح عاشورا اتفاق افتاد، فرمودند «علیکم باالصبر والجهاد»، حسینی یعنی این.
وی با بیان اینکه باید در مقابل دشمن، همه تلخی‌ها، نابسامانی‌ها، تهاجم‌ها و تمام مظالم، ستمگری‌ها و بیدادها باید مقاومت با دشمن مبارزه کرد، تشریح کرد: این تز کربلا و انقلاب عاشورا است؛ انسانی که عنصر معجون صبر رو جهاد در وجودش، حرکاتش، در ممشا و مرام او در زندگی در مقابل دشمن نیست، حق ندارد خودش را حسینی بنامد و خودش را به ابی‌عبدالله نسبت دهد ولو به‌اندازه همه دریاها اشک بریزد.
مدافعان حرم، نمایشگر حماسه دفاع مقدس و انقلاب عاشورا هستند
آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: حدود 30 سال از دفاع مقدس می‌گذرد، مجاهدان و شهدای عزیز ما در عرصه دفاع مقدس، امروز هم برای ما الگو هستند چون رنگ، سبقه و خط ابی‌عبدالله هستند، «علیکم باالصبر والجهاد» نمایشگرش زندگی امروز ما شهدای دفاع مقدس و رزمندگان قهرمان هشت سال دفاع مقدس هستند.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس فقط این نیست که یک سلسله داستان‌ها و قصه‌ها را از آن زمان نقل کنیم، ابراز کرد: هفته دفاع مقدس این است که همانند انقلاب امام حسین(ع) تمام نشود و جنگ حضرت ابی‌عبدالله(ع) ادامه داشت تا به 8 سال دفاع مقدس متصل شد.
وی در پابان عنوان کرد: ما امروز رویش‌هایی داریم که دوران دفاع مقدس را درک نکردند، امثال محسن حججی متولد دهه 70 هستند، اصلاً دفاع مقدس را ندیدند، آن جریان را از نزدیک مشاهده نکردند و اگر از چیزی خبر داشتند به روایت تصویر و صدا بوده نه از باب معاینه قطعی و دیدن اما حماسه‌ای می‌آفریدند که 8 سال دفاع مقدس را مقابل چشم ما می‌آورند همان‌طور که 8 سال دفاع مقدس مقابل چشمه ما، صحنه قیام عاشورا را ایجاد می‌کند که فرمود «علیکم باالصبر والجهاد».
captcha