استفاده از ظرفیت محرم برای رشد فرهنگی
کد خبر: 3644961
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷

استفاده از ظرفیت محرم برای رشد فرهنگی

گروه معارف: امام جمعه موقت بیرجند با تأکید بر اینکه باید در معارف محرم و اباعبدالله پخته شویم و از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم، ادامه داد: باید محرم را با مهدویت و گذشته را با حال گره بزنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمد مختاری، امام جمعه موقت بیرجند، امروز 31 شهریورماه در خطبه های نماز جمعه با تسلیت فرار رسیدن ماه محرم الحرام، اظهار کرد: امام حسین (ع) عاقل ترینِ انسان ها و به درجه ای از معرفت و عشق به خدا رسیده بود که هر چه داشت در راه خدا دریغ نکرد و در گوی قتلگاه فرمود« خدایا! راضی به رضای تو هستم».

وی با اشاره به اینکه اگر کسی عاقل باشد از تقوا و بندگی خدا جدا نمی‌شود، افزود: روی گردانی از خدا سفاهت است و عاقبت آن چیزی جزء پشیمانی نیست.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه اولیای خدا با عشقی که به پرودگار متعال داشتند بزرگترین خدمت را به خودشان کردند، گفت: هنر اهل بیت (ع) این است که عقل و عشق را با هم جمع می کنند اگر عشق پشتوانه عقلانی داشته باشد پشیمانی ندارد.

 مختاری تاکید کرد: عشق اولیای خدا و اهل بیت (ع)  تکیه بر عقل و معرف داشت و اگر کسی عاشق خداوند باشد او را به دریای هستی وصل می کند.

وی با اشاره به اینکه تقوا درسی است که قرآن و اهل بیت (ع) به ما آموختند، گفت: نباید خدا را با هیچ چیز معامله کنیم چرا که هیچ چیزی در زندگی جای خدا را نمی گیرد و ایمان به خدا اساس اصلی زندگی است.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به آغاز ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان، افزود: باید تمام مردم و هیات مذهبی، روحانیون و مداحان برای غنی سازی فرهنگی و رشد بیشتر فرصت ماه محرم را غنیمت بشمارند و در کوره محرم پخته شود و با گریه و عزاداری به گرم شدن اکتفا نکنند.

مختاری با تاکید بر اینکه باید در معارف محرم و اباعبدالله پخته شویم و از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم، ادامه داد: باید محرم را با مهدویت و گذشته را با حال گره بزنیم.

به گفته وی باید در مجالس محرم و صفر به گونه ای آمادگی پیدا کنیم که بتوانیم جامعه اسلامی به معنای واقعی کلمه تشکیل دهیم که با ظهور امام زمان( عج) تمدن اسلامی را در عالم بشریت محقق کنیم و دنیا را از جنگ، ظلم و نابسامانی نجات دهیم.

امام جمعه موقت بیرجند بیان کرد: امام زمان (عج) منتظر ما است که ظرفیت و رشد پیدا کنیم تا ظهور کنند و پایه های تمدن اسلامی را بریزنند و زمین را از ظلم و جور پاک کنند.

مختاری به تحولات مثبت و دل گرم کننده ای در استان اتفاق افتاد که دلهای مومنان را شاد کرد و گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می کنیم که با انتخاب یک عالم برجسته و محبوب استان تکلیف امام جمعه مرکز استان خراسان جنوبی را معلوم کردند.

وی با تشکر از هیات دولت برای انتصاب استاندارجدید خراسان جنوبی، اظهار کرد: مردم از این تغییرات دل شاد شدند و از طرفی یکی شدن جایگاه نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان جلوی هر گونه سوء استفاده را می گیرد و امروز تکلیف مردم روشن است که همه همدل و همراه و یک صدا با نماینده ولی فقیه که حجت بر ما است در جهت توسعه و آبادانی استان گام برداریم.

امام جمعه موقت بیرجند، افزود: با استاندار جدید امروز همه مسئولان و مردم و روحانیت و ائمه جمعه و همه کسانی که دل در گرو پیشرفت استان دارند همدل و همصدا هستند و این فرصت باید استفاده کرد و آمادگی هرگونه  همکاری در جهت حل مشکلات مردم را داریم.

 مختاری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی وجود مشکلات نباید ما را از خدماتی که دولت ها انجام دادند غافل کند، گفت: هنوز مردم استان از مشکلات و محرومیت های زیادی رنج می برند این مشکلات برخی ریشه در دوره طاغوت، کم کاری و کم توجهی دولت و خشکسالی دارد و علی رغم وجود کمبود آب، راه های ناامن، و بیکاری جوانان اما خراسان جنوبی ظرفیت های بالقوه و نیروی انسانی، محصولات استراتژیک، تنوع گیاهان دارویی و معادن غنی وجود دارد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی اعلام آمادگی کرده تا خلاء ضعف سرمایه گذاری مردمی در خراسان جنوبی را جبران کند، عنوان کرد: امیدواریم استاندار با همکاری و استفاده از ظرفیت آستان قدس در مسیر حل مشکلات مردم برنامه ریزی کنند.

امام جمعه موقت بیرجند با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا، ادامه داد: امروز اقتدار جمهوری اسلامی ایران مدیون و مرهون نیروهای مسلح کشور است و نباید حرفی بزنیم که ناخواسته تضعیف نیروهای نظامی باشد.

مختاری تاکید کرد: ما با دشمنی بی منطق روبه رو هستیم که نهایتاً قدرت نظامی ما حرف آخر را می زند  و اگر ما را ضعیف ببیند خیال خام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز اگر رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل وقیحانه و بی ادبانه و بی منطق حرف می زند چون 40 سال از مردم و نیروهای مسلح و رهبری مقتدر و اسلام ناکام مانده اند، گفت: راهبرد اصلی دشمن ساقط کردن اسلام و جمهوری اسلامی ایران است و با انواع روش های تحریم، محاصره اقتصادی، جنگ نظامی، نفوذ و به هم ریختن منطقه امتحان کردند.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره با اینکه استکبار قصد دارد تا خاورمیانه جدید درست کند تا ایران را از پای درآورد، بیان کرد: اما بعد از 40 سال انقلاب و چند سال  از مسئله تغییر خاورمیانه امروز در تمام جبهه ها این ایران است که با اقتدار حرفش را به کرسی نشانده است و استکبار از این می ترسد.

مختاری با تاکید بر اینکه امروز داعش در منطقه در حال نابودی است و روز به روز جبهه مقاومت قوی تر می شود و آن ها به دست و پا افتاده اند، افزود: از تربیون عبادی سیاسی نماز جمعه و از زبان قرآن و مردم می گویم ای امریکا از مردم ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.

وی به آغاز سال تحصیلی جدید و اول مهرماه اشاره و عنوان کرد: آموزش و پرورش وزارت مهمترین وزارت خانه است که نقش تعیین کننده در آینده کشور دارد و تمام مسئولان آینده کشور از این وزارت خانه رد می شوند و اگر به درستی تربیت و پرورش پیدا کنند تاثیر بسیار زیادی در آینده کشور خواهد داشت.

امام جمعه موقت بیرجند با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب با بصیرت سند 2030 را از دستور کار خارج و نفوذ دشمن را خنثی کردند، یادآور شد: امروز باید مسئولان آموزش و پرورش، معلمان و اولیا و دانش آموزان همت کنند و با اجرای سند تحول که کارشناسی و بومی است پایه های حرکت آموزش و پرورش  را به سمت تحول جدی ببرند و در آینده نزدیک شاهد تحول در مدیریت کشور باشیم چرا که هر خوشبختی و بدبختی و تحول مثبت و منفی ریشه در آموزش و پرورش دارد.

 

captcha