توجه به تأکیدات رهبری راهگشای ترویج کتابت قرآن کریم به خط ایرانی
کد خبر: 3644975
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
یادداشت مهمان/

توجه به تأکیدات رهبری راهگشای ترویج کتابت قرآن کریم به خط ایرانی

گروه ادب: احمد زرنگار در یادداشتی به طرح مصوب مجلس با عنوان «ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی» پرداخته و توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه را راهگشا دانسته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد زرنگار عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، به بهانه طرح مصوب مجلس شورای اسلامی با عنوان «ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی» یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است:

در تاریخ 8 شهریور ماه جاری، با رأی مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و دیگر نهادهای متولی مجاز شدند که در ترویج فرهنگ قرآنی برای چاپ و اهدای قرآن کریم از اعتبارات قرآنی، کتابت‌های برجسته مفاخر ملی، همچون مرحوم میرزا احمد نیریزی و ... را مورد حمایت قرار دهند. اما نکات در خور توجه؛

1-رهبری معظم و معزز انقلاب در تاریخ اسفند 72 در خصوص خط ارزشمند استاد مرحوم میرزا احمد نیریزی فرموده‌اند؛ «نسخه مورد نظر من احمد نیریزی است، آن را می‌پسندم، اما باید تصحیح‌هایی در آن صورت گیرد، الان در دنیا خیلی جاها یک رسم‌الخط و ترتیب نگارشی معمول شده است، لکن چه اشکالی دارد که یک رسم الخط مخصوص قرآن چاپ ایران باشد؛ الان ببینید قرآن چاپ هند و پاکستان به شیوه خاصی است، جا هم افتاده است، چه لزومی دارد که با رسم الخط عثمان طه حتماً باشد؟ اما ما آن رسم الخط را نوعاً معتبر نمی‌دانیم...».

از این تأکیدات و سفارش‌ها استفاده می‌شود که نوع کتابت مرحوم استاد نیریزی از جمیع جهات(ضبط، رسم، خوشنویسی و ...) در قله است و باید به آن توجه ویژه کرد، ولی ما چه مقدار به آن اهمیت داده‌ایم؟ باید بگوییم خیلی کم، اگر بخواهیم تلاوت قرآن در جامعه امروزی ما فرهنگ شود، باید به امثال خط مرحوم استاد نیریزی توجه ویژه کنیم و با تشکیل کمیته‌های کارشناسی اشکالات جزئی آن را برطرف کرده و به صورتی سهل القرائه به جامعه عرضه کنیم و ناشران عزیز هم به جای خط استاد عثمان طه از این رسم الخط بهره ببرند. 

2-تمامی کسانی که با امر کتابت قرآن کریم سر و کار دارند، باید برای این مصوبه پیشنهادهای عملی بدهند، البته عموم مردم و اهالی قرآن هم می‌توانند ورود کرده و نقطه نظرات خود را ارائه دهند(که همه چیز را همگان دانند).

حقیر به عنوان کارشناس امور و علوم قرآنی و معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم باید عرض کنم؛ تا این لحظه تمام تلاشم را در جهت رونق خطوط فاخر ایرانی مصروف داشتم و بحمدالله موفق شدیم درصد نسبتاً بالایی از چاپ قرآن به خط عثمان طه را کاهش دهیم، که البته این کافی نیست و با این مصوبه جدید مجلس می‌توان کارهای بزرگتری را انجام داد و بر رونق خطوط ایرانی و سهل القرائه کردن کتابت، اقدامات جدی و مهمی را رقم زد، که از جمله آنها چاپ و نشر وسیع قرآن به خطوط فاخر ایرانی، همچون استاد مرحوم میرزا احمد نیریزی، طاهر خوشنویس، صفا مهدوی، ارسنجانی، فضائلی، یزدی، کیخایی و ... است و اقدامات دیگر ادامه دارد. لطفاً پیشنهاد بدهید.

captcha