دهه محرم، دهه فرهنگ است/ محیط زیست فراموش نشود
کد خبر: 3645355
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳

دهه محرم، دهه فرهنگ است/ محیط زیست فراموش نشود

گروه اجتماعی: فعالان محیط زیست خوزستان در شب‌های ماه محرم و همزمان با عزاداری امام حسین(ع) در هیئات و تکایا حضور یافته و مردم را به عدم استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف ترغیب و تشویق می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در زندگی ماشینی عصر حاضر علاوه بر آنکه رفاه برای آدمی به وفور ایجاد شده و به راحتی و در کمترین زمان امور سامان می‌یابند اما ضررهای گاه جبران ناپذیر اینگونه زندگی را اصلا نباید نادیده گرفت.

استفاده بسیار زیاد بدون محدودیت از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف یکی از آسیب‌های زندگی در عصر حاضر است که ضرر آن به انسان و محیط زیست او بازمی‌گردد. بازگشت چند صد ساله این نوع مواد به چرخه طبیعت باعث ایجاد آلودگی‌های بسیاری در محیط زمین و هوای مورد تنفس می‌شود.

مواد استفاده شده در ساخت مواد پلاستیکی به سلامتی انسان آسیب می‌رساند و این برخلاف آن است که خداوند در قرآن فرموده است: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» چراکه انسان در نزد خداوند گرامی آفریده شده است و آسیب رساندن به جسم و جان و روح آدمی اقدامی غیرقابل بخشش است.

رسول خدا(ص) فرمودند: «تحفظوا مِنَ الأَرْضِ؛فَإِنَّهَا أُمُّكُمْ؛ حرمت زمین را بدارید که به منزله مادر شماست.»

ماه محرم از جمله ماه‌هایی است که در آن به دلیل نوع پخت و توزیع گسترده و بسیار زیاد غذاها، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های نذری استفاده از این نوع ظروف به صورت معمول و طبیعی افزایش می‌یابد. گسترش میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف برای راحتی در استفاده و دور ریختن به آسانی آن در این ماه بسیار مشاهده می‌شود.

بازیافت پلاستیک در طبیعت به طور طبیعی ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان می برد که آسیب‌هایی همچون سرطان زایی ، عدم سازگاری با محیط زیست و طبیعت و از بین رفتن سرمایه ملی در اثر استفاده از منابع غیرقابل تجدید را به همراه دارد.

در راستای حفظ محیط زیست در استان خوزستان که با مشکلات بسیار آلودگی هوا و آب دست به گریبان است، فعالان محیط زیست این استان با دل‌نگرانی و دلسوزی نسبت به طبیعت و محیط زیست در شب‌های دهه نخست ماه محرم طرح «فرهنگ محرم پاک» را اجرا می‌کنند. فعالان محیط زیست خوزستان در شب‌های ماه محرم و همزمان با عزاداری امام حسین(ع) در هیئات و تکایا حضور یافته و مردم را به عدم استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف ترغیب و تشویق می‌کنند.

این‌ برنامه محیط زیستی با نام «فرهنگ محرم‌ پاک‌» همچون سال پیش طی ۱۰ شب در سطح شهر اهواز و با حضور در هیئات عزاداری برگزار خواهد شد.


captcha