پیامبر(ص)؛ صاحب نخستین سند جهانی احترام به ادیان
کد خبر: 3645684
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
پژوهشگر مصری عنوان کرد:

پیامبر(ص)؛ صاحب نخستین سند جهانی احترام به ادیان

گروه بین‌الملل: «عبدالرحیم ریحان»، مدیرکل تحقیقات و مطالعات باستان‌شناسی منطقه شمال مصر، پیمان‌نامه پیامبر(ص) با مسیحیان را نخستین سند جهانی در زمینه احترام به ادیان و مقدسات و ترویج پیام صلح دانست.

اولین سند جهانی احترام به ادیان و انتشار پیام صلح در اسلام

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «صدی العرب»، عبد الرحيم ريحان، مدیرکل تحقیقات و مطالعات باستان‌شناسی منطقه شمال مصر در این باره گفت: پیمان‌نامه پیامبر(ص) با مسیحیان که تصویر نسخه اصلی آن در کتابخانه صومعه «سنت کاترین» در کوه «سینا»ی مصر نگهداری می‌شود، نخستین سند جهانی در زمینه احترام به ادیان است.

وی افزود: نسخه اصلی این پیمان‌نامه قرن‌ها در صومعه سنت کاترین در کوه سینا نگهداری می‌شد. اما در سال ۱۵۱۷ میلادی و در پی فتح مصر توسط سلطان سلیم عثمانی، نسخه اصلی آن، مفقود شده است.

ریحان گفت: نسخه اصلی این پیمان‌نامه توسط سربازان عثمانی از صومعه ربوده و به قصر سلطان سلیم در قسطنطنیه برده شد. اما کپی‌هایی از نسخه اصل در این صومعه محفوظ مانده است.

این پژوهشگر مصری بیان کرد: در این سند، اصول و قوانینی برای حمایت از مقدسات مسیحیان و کمک به مرمت و بازسازی آن‌ها و همچنین، عدم اهانت به مقدسات مسیحیان تدوین شده و آمده است اگر بنابه هر دلیلی کلیساها و اماکن مقدس مسیحیان تخریب شود، مسلمانان حق استفاده از مصالح آنان در بنای مساجد و خانه‌های خود ندارند.

وی اضافه کرد: در این سند همچنین بر همکاری مسلمانان در بازسازی کلیساهای مسیحیان و حمایت از آنان به عنوان اقلیت دینی تأکید شده است. گفته می‌شود این سند با دیکته نبی مکرم اسلام و به خط حضرت علی(ع) در مسجد نبوی نگارش شده است.

ضرورت اهتمام به پیمان‌نامه در محافل بین‌المللی

این پژوهشگر مصری در پایان تدریس مفاد این پیمان‌‌نامه و تبیین آن در کنفرانس‌های بین‌المللی صلح و گردهمایی پیروان ادیان مختلف را خواستار شد و تأکید کرد: احترام به ادیان، مقدسات و اقلیت‌ها، اصول ترویج صلح و نابودی تروریسم در جهان شد.

لازم به ذکر است که پیمان‌نامه پیامبر(ص) با مسیحیان، عهدنامه‌ای است که نبی مکرم اسلام آن را در سوم محرم سال دوم هجری در مسجد النبی(ص) به امام علی(ع) دیکته کرده و خود پیامبر آن را مهر کرد.

اصحابی مانند ابوبکر بن ابی قحافه، عمر بن خطاب، عثمان بن عفان، ابوالدرداء، ابوهریره، عبدالله بن مسعود، عباس بن عبدالمطلب، زبیر بن عوام، طلحه بن عبدالله، سعد بن معاذ، سعد بن عباده، ثابت بن نفیس و زید بن ثابت شاهد بودند که پیامبر(ص) مفاد این پیمان‌نامه را بیان فرمودند و علی بن ابیطالب(ع)  هم آن را نوشتند.

این پیمان‌نامه که در سال دوم هجرت و پس از تثبیت حکومت پیامبر اسلام در مدینه ابلاغ شده است، بهترین گواه بر روحیه صلح‌طلبی و سیره مبتنی بر گفت‌وگوی آن حضرت است و می‌توان آن را شاهکار دفاع از حقوق اقلیت‌های دینی، دانست/.

captcha