پررنگ کردن آسیب هیئات مذهبی حرکت در ریل دشمن است
کد خبر: 3645802
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

پررنگ کردن آسیب هیئات مذهبی حرکت در ریل دشمن است

گروه اجتماعی: مدیر موسسه خیمة‌الانتظار مشهد با بیان اینکه جریان‌سازی هیئات مذهبی بدون هیچ هزینه دولتی به صورت خود جوش بوده و اثرات معرفتی و فرهنگی بسیاری دارد اظهار کرد: شور آفرینی هیئات مذهبی یک ارزش است که به شعور منجر می‌شود و به جای پرداختن به آسیب‌ها بهتر است به فواید هیئات مذهبی پرداخته شود.

حجت‌الاسلام سعید آخوندی، مدیر موسسه خیمة‌الانتظار مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیان کرد: برپایی مراسم عزاداری از ظرفیت‌های بزرگی است که در اختیار بشریت بوده و ویژه‌ترین آن برپایی مراسم عزاداری امام حسین(ع) است.
وی با اشاره به روایات متعدد در خصوص برپایی مراسم عزاداری به ویژه برای امام حسین(ع)، اظهار کرد: روایتی از امام صادق(ع) به شرح ذیل است:«کلنا سفن النجاة لکن سفینة جدی الحسین (ع) اوسع و فی لجج البحار اسرع، همه‌ی ما اهل‌بیت، کشتی‌های نجات هستیم ولی کشتی جدم حسین(ع) گسترده‌تر و در دل دریاها (و موج‌های خروشان) باشتاب‌تر و سریع‌تر است».
آخوندی اظهار کرد: بنا بر قاعده و طبق فرموده امام معصوم، کشتی حسین(ع)  برای نجات مردم وسیع است، لذا برنامه‌ریزی در برپایی این مراسم باید بر مبنای جذب حداکثری باشد.
وی با اشاره به اینکه در ایام عاشورا همه مردم سر سفره امام حسین(ع) می‌آیند، تصریح کرد: در اینجا یک عده اثرگذار یعنی همان برپا کنندگان هیئت و یک عده اثر پذیر داریم، اثر پذیران از همه اقشار هستند و لذا برنامه‌ریزی اثرگذاران باید طوری باشد که جذب حداکثری و حتی‌المقدور فاقد دافعه داشته باشند.
آخوندی اضافه کرد: وظیفه اثرگذاران سنگین است چرا که باید همه جوانب را در نظر گیرند؛ به عنوان مثال اگر ایستگاه صلواتی برپا می‌کنند، ترافیک ایجاد نکند و یا برگزاری مراسم عزاداری موجب آزار همسایه آزار نشود.
استفاده از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم عاشورایی
آخوندی، مهم‌ترین ابزار برای جذب حداکثری به ویژه جذب جوانان و نوجوانان را بهره گیری از هنر عنوان کرد و گفت: برای انتقال مفاهیم قیام امام حسین(ع) باید برنامه‌ریزی شود که در این بین بهترین شیوه، استفاده از ابزار هنر است.
وی افزود: اگر بر اساس دید عالمانه و به دور از سلایق شخصی هیئتی اداره شود، آنگاه به هدف اصلی از برگزاری مراسم عزاداری که انتقال مفاهیم عاشورایی است، دست خواهیم یافت.
خدشه‌دار کردن فرهنگ عاشورا تزویر دشمن است
آخوندی با اشاره به اینکه یکی از دو بال شیعه، فرهنگ عاشورا است، گفت: ظرفیت دستگاه امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا بی‌نظیر است و لذا دشمن می‌خواهد به هر طریقی هیئات مذهبی که برپا کننده مراسم عزای امام حسین(ع) و احیاکننده فرهنگ عاشورایی هستند را نیز خدشه‌دار کند.
سبک مداحی باید دینی و با اذن شرع باشد
وی در خصوص سبک‌های جدید مداحی که در هیئات مذهبی ورود پیدا کرده است، اظهار کرد: باید با نگاه عالمانه و بر اساس مبانی دینی، سبک مداحی به سمتی که شرع اجازه می‌دهد، سوق داده شود.
مدیر موسسه خیمةالانتظار مشهد افزود: کلیه امور هیئت باید با مشورت یک عالم انقلابی، خوش‌فکر و خلاق که درس دین را خوانده باشد، انجام شود تا از ورود آسیب‌های جدی به هیئات مذهبی جلوگیری شود.
وی در خصوص مد شدن برخی از لباس‌های عزا با آرم‌های ناشناخته که بعضاً نشان از شیطان پرستی است افزود: در این خصوص عامه مردم ناآگاهانه از این لباس‌ها استفاده می‌کنند که نباید این را از آسیب‌های هیئت تلقی کرد؛ برای اصلاح اینگونه موارد باید از اصلاح تولیدکنندگان شروع کرد تا چنین تولیداتی به اسم لباس عزا وارد بازار نشود.
تغییر سبک زندگی آسیب اجتماع است نه هیئت
آخوندی با اشاره به برگزاری برخی از هیئات تا پاسی از شب، اظهار کرد: متأسفانه سبک زندگی مردم به سمتی پیش رفته که تا دیر وقت بیدارند و از طرفی برنامه‌ریزی هیئات برای حضور مردم باید طوری باشد تا افراد بیشتری در این مراسم حضور یابند و لذا باید مراقب باشیم که آسیب‌های اجتماعی به هیئت‌ها تحمیل نشود.
وی با اشاره به اینکه هیئات مذهبی باید با نظم و مدیریت برگزار شود، اضافه کرد: در جامعه‌ای که اکثر افراد به دلیل اینکه تا دیر وقت مشغول کار هستند و به دیر خوابیدن عادت کرده‌اند، سبک زندگی جامعه می‌طلبد که برگزاری مراسم هم دیر وقت باشد تا افراد بتوانند در این مراسم حضور یافته و کسب فیض کنند.
چرا به برنامه خندوانه اعتراض نمی‌شود؟
مدیر موسسه خیمةالانتظار ادامه داد: آیا تاکنون کسی به دیر برگزار شدن برنامه تلویزیونی خندوانه که تا ساعت 1 بامداد ادامه داشت و یا امثال آن اعتراضی داشته اما به محض اینکه هیئتی مراسم عزاداری را تا ساعت 12 ادامه می‌دهد، همه اعتراض‌ها به سمت آن می‌رود که به خاطر مستحبی از نماز صبح ماندیم؟!
وی با اشاره به اینکه این آسیب اجتماعی است و لذا نباید به هیئت ربط داده شود اظهار کرد: سبک زندگی صحیح موجب حل چالش های اجتماعی می‌شود.
برگزاری باشکوه مراسم عزا را با تجمل‌گرایی اشتباه نگیریم
آخوندی با بیان اینکه اصل تجمل‌گرایی اشتباه است، تصریح کرد: دغدغه اصلی هیئات مذهبی برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان است ولی نباید باشکوه برگزار کردن مراسم عزاداری امام حسین(ع) را با تجمل‌گرایی اشتباه بگیریم چراکه باید مجلس عزای اباعبدالله الحسین(ع) را با شکوه برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: این حربه دشمن است که واژه تجمل‌گرایی را در اذهان برای هیئات پررنگ کند چرا که اگر مجالس به شیوه سنتی برگزار شود، بسیاری از جوانان تمایلی به حضور پیدا نمی‌کنند.
وی گفت: به اشکال‌تراشی‌های بعضی افراد ناآگاه یا بداندیش نسبت به مجالس و دسته‌جات عزاداری نباید اعتنا و توجهی کرد.
آخوندی در خصوص استفاده دسته‌جات عزاداری از علاماتی چون علم و کتل اظهار کرد: علامت یک رسم و سنتی است که به هیئت منتسب شده و جوانان در زیر علم و کتل جمع شده و عزاداری می‌کنند.
در استفاده از علم و کتل تابع نظر علما و مراجع هستیم
وی با اشاره به اینکه برخی افراد به استفاده از علم و کتل ایراد گرفته‌اند، افزود: در استفاده از علامات بر اساس مسائل شرعی تابع نظر علما و بزرگان هستیم و لذا قبل اینکه‌ علما و مراجع در این خصوص حکمی صادر کنند ما نیز نباید حکم اجتماعی صادر کنیم .
وی با بیان اینکه حضرت امام(ره) نیز فرمودند: «به هیئتی‌ها بگویید علم‌ها و کتل‌ها را بردارید به خیابان‌ها بیایید و مراسم عزا را به پا دارید» گفت: باید در این خصوص تابع فقه و شرع بوده و اظهار نظر مراجع در این خصوص را نیز باید گسترش داد.
آخوندی ادامه داد: جامعه بحران زیاد دارد اما آیا مشکل جهان بشری جمع شده به یک علم که جوانان به عشق امام حسین(ع) برمی‌دارند؟ آیا همه مشکلات جامعه با حذف یک علم از هیئت رفع می‌شود؟
وی اظهار کرد: شور حسینی(ع) لازمه شعور حسینی(ع) است و اگر شور در هیئات کم شود دیگر جوانان رغبت به حضور در مراسم عزاداری را ندارند.
پررنگ کردن آسیب هیئات مذهبی حرکت در ریل دشمن است
آخوندی با بیان اینکه جریان‌سازی هیئات مذهبی بدون هیچ هزینه دولتی به صورت خود جوش بوده و اثرات معرفتی و فرهنگی بسیاری دارد اظهار کرد: شور آفرینی هیئات مذهبی یک ارزش است که به شعور منجر می‌شود و به جای پرداختن به آسیب‌ها بهتر است به فواید هیئات مذهبی پرداخته شود.
مدیر موسسه خیمةالانتظار مشهد ادامه داد: آمار مفاسد اجتماعی و جنایات بشری در ماه محرم و صفر بسیار پایین می‌آید، چرا نباید از این زاویه به هیئات مذهبی نگاه کنیم؟ چرا به دنبال نقاط ضعف آن هم در برخی از هیئات مذهبی هستیم؟
وی با اشاره به اینکه پررنگ کردن آسیب هیئات مذهبی حرکت در ریل دشمن است، اضافه کرد: مطرح کردن آسیب هیئات مذهبی باعث دور شدن عامه مردم از حضور در هیئت می‌شود، لذا باید این آسیب‌ها با هدف آسیب‌زدایی و بهینه‌سازی با ارائه راهکار در قالب همایش و جلسات متعدد در جمع مسئولان هیئات مذهبی مطرح شود.
captcha