وقتی فرهنگ عاشورا فرامسلمانی است/ امام حسین(ع) از نگاه مسیحیان فیلیپین
کد خبر: 3645993
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
اختصاصی ایکنا؛

وقتی فرهنگ عاشورا فرامسلمانی است/ امام حسین(ع) از نگاه مسیحیان فیلیپین

گروه بین‌الملل: حسین(ع) امامی است که آوازه آزادی و آزادمردی وی نه تنها مسلمانان و شیعیان را که حتی پیروان سایر ادیان و مذاهب را نیز شیفته و مجذوب خود ساخته است.

وقتی فرهنگ عاشورا فرامسلمانی است/ امام حسین(ع) از نگاه مسیحیان فیلیپین + عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امام حسین(ع) و واقعه کربلا رویدادی مربوط به ۱۴ قرن پیش است، اما شعله‌های آن هنوز روشن و جاوید است و تا آخر‌الزمان روز به روز شیفتگان و عاشقان بیشتری به صف دوستداران حسین(ع) می‌پیوندند.

پیروان ادیان مختلف از جمله مسیحیان همواره ارادت خاصی به سرور و سالار شهیدان کربلا داشته و حتی در ایام محرم و روز عاشورا برای آن حضرت عزاداری و هیئت‌هایی را به یاد واقعه عاشورا راه‌اندازی کرده‌اند.
 
اندیشمندان مسیحی نیز قیام حسینی را هر یک در نگاه خود به زیبایی توصیف کرده و جملاتی ماندگار در وصف این واقعه نگاشته‌اند.

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین دیروز(دوم مهرماه) با دعوت از مسیحیان و مسلمانان مسابقه‌ای هنری با موضوع عاشورا با هدف نشر فرهنگ حسینی و آشنایی غیر مسلمانان با شخصیت والای امام حسین(ع) برگزار کرد و دانشجویان مسیحی در این رقابت حضوری فعال داشتند.
 
خبرگزاری ایکنا فرصت را مغتنم شمرده و در گفت‌و‌گویی با چند تن از این دانشجویان كه با همكاری رایزنی فرهنگی انجام شد، دیدگاه آنان نسبت به قیام عاشورا و شخصیت امام حسین(ع) را جویا شد که از نظر می‌گذرد:

«مارگارت کریستل تو با سامانانیگو»، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل دانشگاه دولتی فیلیپین(یو پی)

امام حسین؛ الهام‌بخش شهادت برای مسلمان و غیر مسلمان
 
بنده قبل از حضور در مسابقه هنری عاشورایی رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین و قبل از مشاهده اطلاعیه این مسابقات هیچ‌گونه آشنایی در خصوص عاشورا و فرهنگ عاشورا نداشتم؛ اما  با حضور در این مسابقه و بعد از مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم که امام حسین{ع} سومین امام  مسلمانان و نوه حضرت محمد{ص} است.
 مارگارت کریستل تو با سامانانیگو
وقتی فرهنگ عاشورا فرامسلمانی است/ امام حسین(ع) از نگاه مسیحیان فیلیپین
امام حسین شهید شد و خودش را فدا کرد تا اسلام را حفظ کند و آن را از حرص و آز و فساد یزید محفوظ دارد؛ امام حسین الهام‌بخش شهادت برای مسلمانان و غیرمسلمانان است فداکاری امام حسین می‌تواند در زندگی شخصی هر انسانی تأثیرگذار باشد فرقی نمی‌کند پولدار یا فقیر، مسلمان، مسیحی یا یهودی باشد به همین خاطر است مسلمانان و حتی غیر مسلمانان یاد ایشان را در عاشورا گرامی می‌دارند.
 
«یت فتگوان»، دانشجوی ارشد مطالعات بین‌المللی دانشگاه یو پی
 
امام حسین؛ سمبل مظلومیت در باورهای اسلامی
 
حقیقتش را بخواهید من تا قبل از ثبت نام در مسابقه رایزنی فرهنگی اطلاعات خاصی راجع به امام حسین{ع} و عاشورا نداشتم؛ اما پس از ثبت نام، تحقیقاتی در مورد فرهنگ اسلامی انجام دادم و متوجه شدم که امام حسین نماد قهرمانی و سمبل و مظهر مظلومیت در باورهای اسلامی است شخص من بسیار شگفت‌زده شدم وقتی در مورد امام حسین اطلاعاتی دریافت کردم به خاطر اینکه (من فکر می‌کنم) شخص ایشان بسیار به شخصیتی قوی به نام اسماعیل که در انجیل(کتاب مقدس مسیحیان) نام برده شده، شبیه است و این تشابه باعث شده که من متوجه شوم که دین‌های مختلف خیلی با هم متفاوت نبوده؛ بلکه بسیار شبیه به هم هستند و این باعث خواهد شد که من مجددا درباره ادیان دیگر و باورهای دیگران تحقیقاتی را انجام بدهم.
 یت فتگوان
وقتی فرهنگ عاشورا فرامسلمانی است/ امام حسین(ع) از نگاه مسیحیان فیلیپین
«کالورو ساولیه»، دانشجوی خدمات خارجی  دانشگاه عصر جدید(ان ای یو)

عاشورا؛ روز یادبود کارهای امام حسین
 
من فکر می کنم امام حسین یک سخنگو یا سخنور برای انسان‌ها بوده او خود را فدا کرد تا بشريت را حفظ کند.  برای من عاشورا یک روز یادبود در ماه اکتبر است برای کارهایی که امام حسین انجام داده، من زمانی که درس تاریخ بزرگداشت‌ها را در دانشگاه مطالعه می‌کردم با عاشورا و امام حسین آشنا شدم؛ کاری که امام حسین انجام داد یک حرکت قهرمانانه نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمامی انسان‌ها بود.
کالورو ساولیه
 وقتی فرهنگ عاشورا فرامسلمانی است/ امام حسین(ع) از نگاه مسیحیان فیلیپین
خانم «شرمینه سنتینو»، دانشجوی ارشد مطالعات بین‌الملل دانشگاه یو پی
 
عاشورا؛ مظهر فدا کردن خود برای خوبی‌ها

عاشورا بزرگداشت شجاعت‌های امام حسین یعنی کسی است که نفع دیگران را به خود ترجیح داد. یک جور جشن پیروزی و عدول بر طبیعت انسان که منافع خویشتن را انتخاب می‌کند و فدا کردن خود برای خوبیهاست. عاشورا و امام حسین مانند چراغ امیدی هستند که به مردم نشان می‌دهند که فداکاری امکان پذیر است زمانی که هدف از فداکاری بسیار ارزشمند باشد.
 
من تنها به خاطر این مسابقه با امام حسین و عاشورا آشنا شدم و به نظرم یک فرصت و شانس فوق‌العاده برای مسیحیان بود تا با امام حسین و عاشورا آشنا شوند و برای مسلمانان هم فرصتی فراهم شد تا امام حسین را بیشتر بشناسند.
 
«زینمار باندولا»، لیسانس هنرهای خارجی دانشگاه ان ای یو

امام حسین؛ یک قهرمان و یک شهید
 
امام حسین یکی از نوه‌های حضرت پیامبر بود درود بر او، یک قهرمان، یک شهید، کسی که انقلابی صلح آمیزعلیه یک ستمگر می‌خور به نام یزید انجام داد، او که نوه پیامبر و پسر علی بود، به جای اینکه از حق خود استفاده کند پیشنهاد یزید برای بیعت را نپذیرفت و وارد جنگ و انقلاب علیه یزید شد؛ اما مانند یک قهرمان از بین ما رفت.
زینمار باندولا
وقتی فرهنگ عاشورا فرامسلمانی است/ امام حسین(ع) از نگاه مسیحیان فیلیپین 
با وجود آنکه کشته شد اما آزادی و میراث حسینی از بین نرفت. از طرف دیگر عاشورا دهمین روز ماه محرم در اولین ماه تقویم اسلامی است یک روز برای بزرگداشت امام حسین که نقش بزرگی میان شیعه و سنی داشته است، من درباره عاشورا از دوستان مسلمان خودم، استادم در دانشگاه و امروز در این مسابقه چیزهایی یاد گرفتم/.

زهرا نوکانی
 

captcha