اعزام مبلغ به هیئت‌های دانش‌آموزی/ مبلغ زبان مخاطب را بشناسند
کد خبر: 3645997
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
حجت‌الاسلام ملکی:

اعزام مبلغ به هیئت‌های دانش‌آموزی/ مبلغ زبان مخاطب را بشناسند

گروه جامعه: دبیر ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه از اعزام مبلغ به مدارس سراسر کشور خبر داد و بر ضرورت شناخت زبان دانش‌آموزان از سوی مبلغان دینی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از اعزام مبلغ به مدارس طی ماه محرم خبر داد و گفت: این مبلغان در مراسم‌های مذهبی و هیئت‌های دانش‌آموزی حاضر می‌شوند و به ارائه مطلب می‌پردازند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از هفت هزار مبلغ به مدارس سراسر کشور اعزام شدند، عنوان کرد: تعداد هیئت‌های دانش‌آموزی طی سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است، بنابراین درصدد هستیم با اعزام مبلغان توانمند وضعیت این هیئت‌ها را به لحاظ کیفی نیز ارتقا دهیم.

ضرورت شناخت زبان مخاطب توسط مبلغ
حجت‌الاسلام ملکی از جمله مراکز اعزام کننده مبلغ را سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، سازمان اوقاف و امور خیریه و تشکل‌های تبلیغی مردم نهاد خواند و گفت: بر اساس آیه چهار سوره مبارکه ابراهیم که می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ؛ و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم تا [حقايق را] براى آنان بيان كند پس خدا هر كه را بخواهد بى‏ راه مى‏‌گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‌‏كند و اوست ارجمند حكيم» شناخت زبان مخاطب از اهمیت به سزایی برخوردار است و مراکز اعزام مبلغ نیز به این مهم توجه دارند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته شاهد تحول بزرگی در زمینه برنامه‌های تبلیغی مبلغان دینی بوده‌ایم، اظهار کرد: مبلغان به روحیات کودکان و نوجوانان توجه ویژه‌ای دارند و سعی می‌کنند مباحث خود را مرتبط با علاقه‌مندی و نیاز آنان انتخاب کنند.

دبیر ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه بر ضرورت ترویج شعور حسینی در کنار شور حسینی برای دانش‌آموزان تأکید و تصریح کرد: دشمن با یک برنامه حساب شده درصدد بی محتوا کردن شعائر اسلامی است تا آن را فاقد کارآمدی لازم کند. نوجوانان و جوانان بنا به حالات درونی علاقه‌مند به فعالیت‌های پر جنب و جوش هستند بنابراین دشمن نیز از همین شاخصه برای به بیراهه کشیدن هیئت‌های مذهبی با ترویج نوحه‌های آهنگین و یا اسیر دسته، علم و بیرق شدن می‌کند.

وی ادامه داد: مبلغان باید به این آسیب که طی سال‌های گذشته با استفاده از ابزارهای نوین و به ویژه فضای مجازی شیوع پیدا کرده است توجه ویژه‌ای داشته باشند. نهادهای اعزام مبلغ بدین منظور برنامه‌های خوبی را در پروسه کاری مبلغان گنجانده‌اند تا به مقابله با این روال بپردازند و قابل فهم برای نوجوانان و جوانان باشد.

درس‌های عاشورا برای دانش‌آموزان
حجت‌الاسلام ملکی به سرفصل‌هایی که می‌توان از کتاب سراسر عبرت زندگی امام حسین(ع) برای دانش‌آموزان به مقتضی سن و سال و حالات و احوال آنان استخراج کرد، اشاره و گفت: حفظ وحدت از جمله این مسائل است چرا که پیروان و اصحاب امام حسین(ع) نیز در کربلا با یکدیگر بر سر مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی اختلاف سلیقه داشتند اما در موقعیت ثابتی همچون عاشورا همگی حول محور امام و رهبر خود به صورت واحد، یکپارچه و یکصدا حاضر می‌شوند و این همان چیزی است که باید به دانش‌آموزان نیز آموزش داد.

دبیر ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه اطاعت و فرمانبری از رهبری را از دیگر درس‌های عاشورا خواند و بیان کرد: هیچ کس در صحنه‌های متنوع و متعدد واقعه کربلا به صورت شخصی اجتهاد نمی‌کرد و تابع و پیرو امام حسین(ع) به عنوان رهبر خود بودند.

حجت‌الاسلام ملکی به محور عدالت اشاره و عنوان کرد: امام حسین(ع) همان گونه که سر حبیب بن مظاهر و حربن یزید ریاحی را به دامن می‌گیرند، سر یک غلام سیاه پوست را نیز به دامن کشیدند و این همان عدالتی است که باید از کودکی به افراد آموزش داد. دشمنان در روز تاسوعا به امام حسین(ع) جسارت می‌کردند و ایشان از جواب دهی به آنان خودداری می‌کردند، چرا که معتقد بودند آغازگر جنگ نیستند، این رفتار ریشه در صبر و بردباری دارد و ما باید این مهم را به دانش‌آموزان نیز آموزش دهیم که تا جای ممکن باید از درب گفت و گو وارد شد اما جایی که ظالم به ظلم خود ادامه می‌دهد باید از درب دفاع و جهاد وارد شد.

وی تضعیف روحیه ایثار و فداکاری در جامعه را مقدمه‌ای برای شکست در برابر دشمن خواند و عنوان کرد: از حادثه عاشورا باید درس جهاد و حماسه و ایستادگی با ظلم را گرفت و این مهم را به دانش‌آموزان که امروز شاهد ظلم مستکبران در سراسر جهان هستند نیز انتقال داد تا بتوان مردان و زنان بابصیرتی را تربیت کرد که جهادگران فردا و مدافعان حریم اسلام و وطن باشند.
captcha