چگونه از یاران صاحب الزمان(عج) شویم
کد خبر: 3646077
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

چگونه از یاران صاحب الزمان(عج) شویم

کسی که جزء یاران حضرت قائم(عج) بودن، او را شاد می سازد (دوست دارد از یاران ایشان باشد) پس باید منتظر باشد و اهل ورع و پرهیز از گناه و اخلاق نیکو؛ پس اگر مُرد و حضرت قائم(عج) بعد از مردن او قیام نمود اجر همراهی ایشان را می برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: حجت الاسلام و المسلمين بالادستيان، کارشناس مهدوی در سخنرانی با عنوان «امام مهدی(عج) در آیینه بیانات معصومین(ع)» آورده است:

1- قطعیت ظهور

قال رسول الله صلي الله عليه و آله :«لو لم‌ يبقَ من‌ الدنيا الاّ يوم‌ٌ واحد لطوّل‌ الله  ذلك‌ اليوم‌ حتي‌ يبعث‌ رجلاً من‌ وُلدي إسمه‌  إسمي‌ يملأ الارض‌ قسطاً و عدلاً..»

«اگر از دنيا فقط‌ يك‌ روز باقي‌ مانده‌ باشد خداوند آن‌ روز را  آنقدر طولاني مي‌گرداند تا اين كه‌ مردي‌ از فرزندان‌ من‌ كه‌ همنام‌ من‌ است‌ را بفرستد و زمين‌ را از عدل‌ و داد پر كند«.

کمال الدین ج1 باب 24 حدیث 27 – سنن ابی داوود،ج2 ص 509 ح 4282

 

نکته‌ها:

الف: تعبیر « لو لم‌ يبقَ...» بیانگر قطعیت ظهور می باشد. نه این که ظهور، در روزِ آخر دنیا رقم می خورد.

سرّ این تاکید این است که یکی از گسترده‌ترین کارهای دشمن در دوران غیبتِ امام، ایجاد شک و تردید است.

ب: تعبیر «حتي‌ يبعث» نشان دهنده این است که مهدویت از اصول است نه فروع یعنی خداوند حضرت مهدی(عج) را می فرستد.

شایان ذکر است که اهل سنت حضرت مهدی(عج) را به عنوان خلیفه و جانشین حضرت رسول(ص) می دانند لذا در سنن ابی داوود در باب المهدی ابتدا احادیث خلفاء اثنا عشر را آورده است، این در حالی است که این مطلب با مبانی آنان در جانشینی رسول خدا(ص) ‌که آن را از فروع می دانند، سازگاری ندارد و دچار تضاد می شوند.

وقتی حجه الاسلام حاج آقا قرائتی به برخی از علمای اهل سنت گفت: چرا شورایی تشکیل نمی دهید، مهدی را تعیین کنید و بفرستید تا عالم را اصلاح نماید؟! گفتند کار مهدی به دست ما نیست! گفت: چیزی که آخرش به دست خداست (چون یک موضوع است مهدی(عج) جانشین رسول خدا(ص)‌ است) اولش هم به دست خدا بود.

ج: حضرت مهدی نسبش به رسول خدا می رسد (من‌ وُلدي) و همنام ایشان نیز می باشد یعنی نام زیبای«م ح م د».

د: گستره کار حضرت(عج) تمام عالم است (الارض) و اصلاح کامل آن بر اساس عدل و داد. (يملأ الارض‌ قسطاً و عدلاً)

از طرف دیگر تعبیر «يملأ» بیانگر عصمت ایشان نیز می باشد چرا که پر کردن عالم از عدل و داد فقط از معصوم ساخته اس.

 

2- جلالت و عظمت امام مهدی(عج)

قال رسول الله(ص): «كيف‌ انتم‌ إذا نزل‌ ابن‌ مريم‌ فيكم‌ و امامكم‌ منكم‌«.

«چگونه‌ خواهيد بود آنگاه‌ كه‌ حضرت‌ عيسي‌(عج) ميان‌ شما فرود آيد ولي‌ امام‌ و پيشوا از ميان‌ شما باشد(عج). صحیح بخاری،ج2 ص 256چ دار المعرفه بیروت-بحار ج  51ص 88

نکته‌ها:

الف: از مهم‌ترین وقائع پس از ظهورِ امام مهدی(عج)، نزول حضرت عیسی(عج) است که مورد اجماع و اتفاق همه امت اسلام است و شارحان صحیح بخاری تصریح دارند که مراد از این امام، همان حضرت مهدی(عج) است.

ب: جایگاه و عظمت حضرت مهدی(عج) (امامكم‌ منكم‌)

در جلسه ای یکی از علمای اهل سنت بیان کرده بود که شما شیعیان اهل غلو هستید و امامان خود را از انبیاء برتر می دانید! و غالی کافر است در پاسخ گفته شده بود که عقیده شما نیز همین است! مگر این حدیث در صحیح بخاری شما نیست «كيف‌ انتم‌ ...»

ج: شاید بتوان گفت جمله «کیف انتم) توجه به این نکته است که  ای امت اسلام! مراقب باشید شما از اطاعت و پیروی کسی که از شماست و از امت اسلام است، از دیگران عقب نمانید.

 همان قضیه ای که در مورد حضرت رسول(ص) اتفاق افتاد و منتظران حضرت، به ایشان کفر ورزیدند (وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكافِرينَ. بقره:89) و دشمنان آنان یعنی اوس و خزرج به او پیوستند و از انصار شدند لذا در آیه 16 حدید می فرماید: شما مثل اهل کتاب نباشید. امام صادق(عج) می فرمایند این آیه در مورد مردم زمان غیبت است. (الغیبه نعمانی، ص 24)

 

3- فریادرس بشریت

 قال رسول الله(ص): «يخرج‌ المهدي‌ في‌ امتي‌ يبعثه‌ الله غِياثاً للناس‌« حضرت‌ مهدي‌ در امتم‌ قيام‌ مي‌كند و خداوند او را براي‌ فريادرسي‌ مردم‌ مي‌فرستد.

  الحاوی للفتاوی، سیوطی، ج2 ص132 - بحار ج 51 ص 81

نکته ها:

الف: پیشگوئی خروج و قیام حضرت مهدی(عج) حدود دو قرن و نیم قبل از میلاد ایشان. (يخرج‌ المهدي‌)

ب: از اصول و فعل الله بودن قضیه حضرت مهدی (یبعثه الله)

ج: او برای فریاد رسی و نجات می آید نه کشتن! (غیاثاً للناس) آری او ربیع الانام، کهف العباد و مفزع العباد است و اگر سخن از شمشیر و قیام مسلحانه آمده است دقیقاً در راستای نجات بشریت است. نجاتِ آنان از چنگال مستکبران. همانند طبیب حاذق و متعهدی که در راستای نجات بیمار خود از تیغ تیز جراحی ممکن است استفاده کند و غده چرکینی که حیات این بیمار را به خطر انداخته است را از بین ببرد.

د: کار امام مهدی(عج) جهانی و موضوع کارش تمام بشریت هستند (للناس) برای او نجات و هدایت و سعادتِ انسان مهم است شرقی باشد یا غربی، سفید پوست باشد یا سیاه پوست، شیعه باشد یا غیر شیعه..

 

4- حضرت مهدی(عج) از عترت رسول خدا(ص)

  قال رسول الله(ص): « المهدي‌ من‌ عترتي‌ من‌ وُلد فاطمة؛ حضرت‌ مهدي‌ از خاندان‌ من‌ و از فرزندان‌ دخترم‌ فاطمه‌(س) است‌.«

سنن ابی داوود،ج2 ص 509 ح 4284 و سنن ابن ماجه ج2 ص 1368 ح 4086-بحار ج 51 ص 75 و 86

نکته ها:

الف: حضرت مهدی از عترت رسول خداست و حضرت در حدیث متواتر ثقلین، فرمودند: «اني‌ تارك‌ فيكم‌ الثقلين‌، ما ان‌ تمسّكتم‌ بهما لن‌ تضلّوا بعدي‌ ابداً، احدهما أعظم‌ من‌ الاخر كتاب‌ الله حبلٌ ممدودٌ من‌ السماء الي الارض‌ وعترتي‌ اهل‌ بيتي و انّهما لن‌ يفترفا حتي‌ يردا عليّ الحوض‌ انظروا كيف‌ تخلفوني‌ فيهما (سنن ترمذي (يك جلدي) كتاب المناقب باب 32 مناقب اهل بيت النبي ح 3797 ص 992)

اگر کسی اعتقاد به وجود حضرت مهدی(عج) نداشته باشد چه پاسخی در مورد جمله «و انهما لن یفترقا» می تواند داشته باشد؟؟!!

ب: حضرت مهدی از نسل حضرت زهرا است (من‌ وُلد فاطمة‌)

ج: فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیها از عترت و فرزندان حضرت رسول صلوات الله علیهم اجمعین محسوب می شوند.

 

5- زمینه سازان

قال رسول الله(ص): «يخرج‌ اناس‌ من‌ المشرقِ فيوطّئون‌ للمهدي‌ سلطانَه‌« مردماني‌ از مشرق زمين‌ به‌ پا مي‌خيزند و زمينه‌ را براي‌ حكومت‌ حضرت‌ مهدي‌ عجل الله تعالي فرجه فراهم‌ مي‌نمايند.

البیان فی اخبار صاحب الزمان، گنجی شافعی الباب الخامس با این تعبیر که هذا حدیث حسن صحیح اخرجه ابن ماجه فی سننه. - بحار ج 51 ص 87

نکته ها:

الف: نیازمندی تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(عج) به زمینه سازی (فيوطّئون‌ للمهدي‌ سلطانَه‌)

همان گونه که قرآن نیز می فرماید: «ِإِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم» (رعد: 11)

ب: اگر در برخی از روایات از قیام و انقلاب، قبل از قیام امام مهدی(عج) نهی شده است و گفته شده است صاحبها طاغوت، مراد قیام هایی است که انگیزه غیر الهی دارد. ولی قیامی که برای زمینه سازی ظهور باشد مورد تمجید و تجلیل قرار گرفته است (يخرج‌ اناس‌ من‌ المشرقِ) ر.ک میزان الحکمه، بخش امامت خاصه، الامام القائم، حکم القیام قبل قیام القائم)

 

6- ارزش ایمان در عصر غیبت و پاداش منتظران

إمام علی(عج): «...أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ [وَ] لَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إِمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَة» هلا هر کدامشان بر دين خود ثابت بماند و براي طول غيبت امام دلش دچار قساوت نشود او در روز قيامت در درجه من با من است. کمال الدین، ج 1، ص 336، باب 26، ح 14

نکته ها:

الف: در دوران غیبت، طوفان سهمگین فتنه های آخر الزمان و تلاش دشمنان و جاذبه های دنیوی سبب می شود در صورتِ غفلت، دین و ایمان ما آسیب ببیند و به عبارت دیگر به باد داده شود لذا فرمود: «أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ»

ب: از آسیب های مهم دوران غیبت، قساوت قلب و دور شدن از خداست باید مراقب بود (لَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إِمَامِهِ) لذا این بیان نورانی حضرت، ناظر به آیه شریفه 16 حدید می باشد که  به منتظران، توصیه می کند همانند اهل کتاب نباشید (أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَ لا يَكُونُوا كَالَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ.)

ج: پاداش بزرگ ثابت قدم ماندن بر دین در دوران غیبت (فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَة)

در روایات متعدد دیگری بر این پاداش بزرگ تاکید شده است. و عناوینی مثلِ: گرامی‌ترین امت نزد حضرت رسول (ص) (کمال الدین، ج 1، باب 25، ص 318) شگفت انگیز‌ترین مردم از نظر ایمان و یقین (همان، ص 320، ح 8) همتای جهاد در راه خدا در رکاب رسول خدا(ص) (همان، ص 350، باب 30 ح 3) برترین مردم هر زمان بودن (همان، ص 353، باب 31، ح 2) پاداش هزار شهید از شهداء بدر و احد را داشتن ( همان، ص 355، باب 31، ح 7) نزول رحمت الهی به گل روی آنان (همان، ص 363، باب 32، ح 15) همانند سلمان در زمره اهل بیت(ع) قرار گرفتن و بودن با آنان در آخرت (همان، ج2، ص 394، باب 2، ح 5) و...  

 

7- چه کنیم از اصحاب و یاران حضرت مهدی(عج) قرار گیریم؟

امام صادق(عج): «مَنْ‏ سَرَّهُ‏ أَنْ‏ يَكُونَ‏ مِنْ‏ أَصْحَابِ‏ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا»3 «هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ. »

کسی که جزء یاران حضرت قائم(عج) بودن، او را شاد می سازد (یعنی دوست دارد از یاران ایشان باشد) پس باید منتظر باشد و اهل ورع و پرهیز از گناه و اهل اخلاق نیکو باشد در حالی که منتظر است پس اگر مرد و حضرت قائم(عج) بعد از مردن او قیام نمود اجر و پاداش کسی که در رکاب ایشان باشد را خواهد داشت پس تلاش کنید و منتظر باشید گوارا باد بر شما ای گروهی که مورد رحمت الهی قرار گرفته اید.

(الغیبه نعمانی، ص 200، باب 11، ح 16)

نکته ها:

الف: شادی و سرور مؤمن در به دست آوردنِ لیاقت یاری حضرت است. (مَنْ‏ سَرَّهُ)

ب: به یاد حضرت بودن و چشم به راه ظهورش به سر بردن، تاثیر مهمی در نزدیک شدن به ایشان دارد (فَلْيَنْتَظِرْ) لذا پس از توصیه به دوری از گناه و تخلق به خوبی ها دوباره فرمود: در حالی که منتظر است (وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ) یعنی در انجام خوبی ها و دوری از گناه هم به یاد اماممان باشیم

ج: با «تخلیه» و دور نمودن خود از گناه و «تحلیه» و آراستن خود به فضائل و خوبی ها می توان در جرگه یاران حضرت راه یافت. (وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ)

د: این ذهنیت که از کجا معلوم زمان ظهورِ حضرت، ما باشیم اشتباه است و نباید موجب سستی و کوتاهیمان در یاری ایشان شود. ما مامور به وظیفه ایم و اگر در راه کسب لیاقت یاری حضرت و زمینه سازی ظهور تلاش نمودیم ولی اجل مهلت نداد و مردیم لحظه ای ضرر نکرده ایم. (كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ)

ه‍: در مسیر یاری حضرت، جدیت، تلاش، توجه و به یاد امام بودن، لازم است (فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا)

 

8- غیبتِ و ناشناس بودن

امام صادق(عج): فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ الْأُمَّةُ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَفْعَلُ بِحُجَّتِهِ مَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَكُونَ يَسِيرُ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ يَمْشِي فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ بُسُطَهُمْ وَ هُمْ لَا يَعْرِفُونَهُ حَتَّى يَأْذَنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَنْ يُعَرِّفَهُمْ نَفْسَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ حِينَ قَالَ لَهُمْ‏ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي. (يوسف: 90) (كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏1 ؛ ص144)

پس اين امت چرا انكار ميكنند كه خداى- جل و عز- با حجت خود همان كند كه با يوسف كرد، بطورى كه او در بازارهاى ايشان راه رود و پا روى فرش آنها گذارد (با وجود اين او را نشناسند) تا خدا در باره او اجازه دهد که خود را معرفی نماید چنان كه بيوسف اجازه فرمود در وقتى كه به برادرانش گفت: آيا ميدانيد موقعى كه جاهل بوديد با يوسف و برادرش چه كرديد؟ يوس و برادران گفتند: آيا تو يوسفى؟گفت: آرى من يوسفم و اين (بن يامين) هم برادرم ميباشد.

 

نکته ها

الف: غیبت به معنای ناشناس بودن حجت خداست او مردم را می بیند و می شناسد ولی مردم او را می بینند و نمی شناسند. (يَسِيرُ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ يَمْشِي فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ بُسُطَهُمْ وَ هُمْ لَا يَعْرِفُونَهُ)

ب: امام مهدی(عج) اولین حجتی نیست که غائب شده است بلکه غیبتِ حجت خدا سابقه دارد و سنت الهی است (أَنْ يَكُونَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَفْعَلُ بِحُجَّتِهِ مَا فَعَلَ بِيُوسُفَ)

ج: مبادا به احدی با دیده حقارت بنگریم چه بسا او حجت خدا باشد و... ( وَ هُمْ لَا يَعْرِفُونَهُ) لذا امیر المؤمنین(عج) فرمود: خداوند، چهار چیز را در چهار چیز پنهان نموده است «...وَ أَخْفَى وَلِيَّهُ فِي عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عِبَادِهِ‏ فَرُبَّمَا يَكُونُ وَلِيَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَم» (کمال الدین، ج1 ، ص 296، باب 26، ح 4)‏

د: غیبت ولیّ خدا نتیجه جهل، قدر نشناسی و بدرفتاری با حجت خداست (هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ)

ه‍ : کاری نکنیم که با ظهور حضرت و دیدن ایشان ، شرمنده اش شویم! ( قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ...)

 

9- تعیین وقت برای ظهور ممنوع

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: «مَنْ ‏وَقَّتَ ‏لَكَ ‏مِنَ ‏النَّاسِ‏ شَيْئاً فَلَا تَهَابَنَّ أَنْ تُكَذِّبَهُ فَلَسْنَا نُوَقِّتُ لِأَحَدٍ وَقْتاً»  (الغيبة للطوسي ؛ ص426)

هر كس از مردم، وقتِ ظهور را براى تو معين نمود، از تكذيب آن ملاحظه مكن، چه كه ما (در اين خصوص) براى كسى وقت معين نمى‏كنيم.

نکته ها

الف: زمان ظهور از مصادیق غیب است و هر کس در هر رتبه ای در این رابطه اظهار نظر نمود و زمانی مشخص نمود دروغگر است و باید تکذیب شود.

ب: منتظران در برابر ادعاها و سخنان بی اساس در رابطه با ظهور، وظیفه دارند و نباید بی تفاوت باشد (فَلَا تَهَابَنَّ أَنْ تُكَذِّبَهُ)

ج: اگر سخن نادرستی در باب ظهور بیان شد مقام و موقعیت افراد نباید سبب شود ما ملاحظه آنان را بکنیم یا از پیامد های آن بترسیم و سکوت نماییم لذا فرمود: هرگز برای تکذیبِ او ترس به خود راه نده (فَلَا تَهَابَنَّ أَنْ تُكَذِّبَهُ)

 

10- مهم‌ترین کار در دوران غیبت

امام صادق(عج): «..غَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحِبُّ‏ أَنْ‏ يَمْتَحِنَ‏ الشِّيعَةَ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَإِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَأَيَّ شَيْ‏ءٍ أَعْمَلُ قَالَ يَا زُرَارَةُ إِنْ أَدْرَكْتَ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَالْزَمْ هَذَا الدُّعَاءَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَ‏ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي»‏

کمال الدین، ج2، ص 342، باب 1، ح 24

لازم است خداوند شيعيان را بدين وسيله امتحان كند. در آن موقع است كه اهل باطل دچار شك ميشوند.

زراره مي گويد: عرض كردم: قربانت گردم! اگر من آن زمان را درك نمايم چه كار كنم؟ فرمود: اى زراره اگر آن روز را درك كردى پيوسته اين دعا را بخوان: اللّهم عرّفنى ....» يعنى پروردگارا! خود را بمن بشناسان كه اگر خود را بمن نشناسانى نميتوانم پيغمبرت را بشناسم، پروردگارا! پيغمبرت را بمن بشناسان كه اگر پيغمبرت را بمن نشناسانى نميتوانم حجت تو را بشناسم. پروردگارا! حجت خود را بمن بشناسان، كه اگر حجت خود را بمن نشناسانى دين خود را از دست ميدهم.

 

نکته ها

الف: یکی از حکمت های غیبت، امتحان شیعیان است تا مشخص شود چه کسی در این دوران بر دین خود پایبند می ماند و چه کسی.... ( أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُحِبُّ‏ أَنْ‏ يَمْتَحِنَ‏ الشِّيعَةَ)

ب: گناه انسان را دچار شک و تردیدِ در حق و نهایتاً هلاکت می نماید (فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ) و امام عسکری در این رابطه می فرمایند: «أَمَا إِنَّ لَهُ غَيْبَةً يَحَارُ فِيهَا الْجَاهِلُونَ‏ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُبْطِلُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ (كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏2 ؛ ص438، باب 7، ح9)

ج: باید دغدغه ما در دوران غیبت، حفظ دین و ایمانمان باشد و از اهلش راه ثابت قدم ماندن را بپرسیم و از بزرگانمان کمک بگیریم (فَإِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَأَيَّ شَيْ‏ءٍ أَعْمَلُ)

د: دشمن در فضای غفلت در ما طمع می کند و دعا و یاد خدا بودن و کمک خواستن از او تنها راه نجات است (فَالْزَمْ هَذَا الدُّعَاءَ)

ه‍ : شک و تردید و انحراف، نتیجه سستیِ بنیان اعتقادی و ضعفِ معرفت و شناخت است باید از خداوند شناخت خودش و حجت هایش را خواست تا ثابت قدم بمانیم (اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ)

و: از شناخت خداوند به شناخت پیامبر و ضرورت وحی و نبوت می رسیم (فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ) و از شناخت خداوند و شناخت وحی و نبوت به ضرورت ولایت و امامت می رسیم (فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ)

ز: اگر کسی حجت خدا را نشناخت دین ندارد زیرا نشناختن حجت خداوند نشانه این است که پیامبر خدا را نشناخته است و در حقیقت یعنی خدا را نشناخته است لذا آقا امام رضا(عج) ذیل آیه « ً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها» (روم: 30)فرمودند: «هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيُّ اللَّهِ إِلَى‏ هَاهُنَا التَّوْحِيد».
*برگرفته از کتاب حدیث انتظار(1) – مجموعه کتاب های تبلیغ معارف مهدوی معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت
captcha