جاودانگی در عاشورا موج می‌زند
کد خبر: 3646111
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
امام‌جمعه مردم قزوین در تکیه هنرمندان:

جاودانگی در عاشورا موج می‌زند

گروه اجتماعی: آیت‌الله عابدینی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های هنر ماندگاری و جاودانگی آن است، افزود: هر موضوعی اگر در قالب هنر بیان شود ماندگار خواهد شد؛ ازاین‌رو با کمی تأمل خواهیم دید عاشورا هنری است که ماندگاری و جاودانگی در جزء جزء آن موج می‌زند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، شب گذشته در محفل عزاداری سرور و سالار شهیدان در تکیه هنرمندان استان قزوین آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام‌جمعه مردم قزوین ضمن اشاره به ویژگی‌های هنری واقعه عاشورا اظهار کرد: هنر اصیل، ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که این نشانه‌ها به‌خوبی در قیام امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا دیده می‌شود.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه دومین ویژگی هنر، فراگیری است و عاشورای حسینی فرهنگی است که در همه جای عالم جواب داده است، عنوان کرد: برای مثال این جمله امام حسین(ع) که می‌فرمایند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید نمونه بارزی از همین فراگیری است زیرا امام با این جمله نشان داده‌اند که نه‌ فقط مسلمانان بلکه همه عالم باید در واقعه عاشورا نیک بنگرند و درس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه  سومین ویژگی هنر اثرگذاری آن است و عاشورا هنری است که اثرگذاری آن را می‌توان در شعر محتشم و نقاشی فرشچیان مشاهده کرد؛ اظهار کرد: هنر هنرمندانی چون محتشم و فرشچیان به برکت امام حسین علیه اسلام اثرگذار و ماندگار شده است.

امام‌جمعه مردم قزوین بیان کرد: از آغاز تا انجام واقعه عاشورا چیزی جز امید وجود ندارد و این مسئله‌ای است که در هنر اصیل نیز به‌خوبی دیده می‌شود.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های هنر انسان داشتن اختیار، حق انتخاب و اعمال اراده است؛ اظهار کرد: اینکه انسان از میان خوب و بد، خوب را انتخاب کند هنر محسوب می‌شود؛ در واقعه عاشورا نیز از ابتدا تا انتها امام حسین(ع) خود و یارانش را به‌گونه‌ای هدایت می‌کند که هنر داشتن اختیار و گذشتن از زندگی با ذلت به‌خوبی نمایان می‌شود.

گفتنی است، در این محفل علاوه بر نوحه‌خوانی و نی نوازی، مستند «بی گذرنامه» ساخته امیرحسین درزی برای حضار به نمایش درآمد و از کتاب «نغمه‌های ولایی» که به کوشش سعید افزون‌تر در راستای احیای سنت مذهبی نوحه‌خوانی گردآوری‌شده است رونمایی شد.

تکیه هنرمندان از اول الی چهارم مهرماه در نگارخانه مهر حوزه هنری قزوین برای عزاداری سید و سالار شهیدان برپاشده است.
captcha