ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن فرصت زیادی ندارد
کد خبر: 3646118
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن فرصت زیادی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: برپایی اولین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، اوایل هفته گذشته اگر هیچ خروجی خبری نداشت، اما این خروجی را فراروی همه قرار داد که با این حرکت کُند تا سال 1404 نیز نمی‌توان انتظار افزایش حافظان قرآن را داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اوایل هفته گذشته دوم مهرماه با حضور تعدادی از اعضا آن تشکیل شد. جلسه‌ای که در همین ابتدای راه با ابهام در خروجی‌ها مواجه شده است. برخی از اعضا این ستاد در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار ایکنا از بدون خروجی بودن آن سخن به میان آورده و برخی بحث درباره کلیات، برخی دیگر نیز به مطرح شدن مطالب مهم و تأثیرگذار اشاره کرده‌اند. با این وجود هیچ خبری از این جلسه همچنان منتشر نشده است.

پیش از این جلسه و پس از آنکه ترکیب این ستاد طی دو هفته گذشته، پس از 18 ماه تأخیر اعلام شد، طی یادداشتی به برخی نقدهای وارده به این ستاد با عنوان «نقدی بر ستاد راهبری طرح ملی حفظ و ترکیب اعضای آن» اشاره شد. در بخشی از آن نقد به آرمانی دیده شدن اعضای ستاد اشاره شده بود، نگاهی آرمانی که در همین جلسه اول آسیب‌زا بودن خود را نشان داد و شاهد استقبال مدیران سطح بالا از آن نبودیم.

اما این تمام ماجرا و همه مشکل ستاد نیست، بخشی از قضیه به نگاه مدیران سطح بالا به بحث حفظ قرآن کریم و ساختارهایی که برای رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن مد نظر قرار گرفته است، بازمی‌گردد. نگاهی که خروجی‌ها نشان می‌دهد به هیچ وجه شکل نگرفته، وجود ندارد و برای شکل‌گیری آن باید فرهنگ‌سازی‌هایی برای مدیران در سطوح بالا صورت گیرد.

اولین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اگر هیچ خروجی خبری نداشت، اما این خروجی را فراروی همه قرار داد که با این فرمان و با این حرکت کند نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

شواهد، دیده‌ها، شنیده‌ها، قرائن و هر آنچه که حول محور حفظ قرآن کریم می‌چرخد، می‌گوید راهی که برای رسیدن به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن انتخاب شده است یا درست زیرسازی و مهیای استفاده نشده و یا اینکه مسیرش صحیح نیست. شاهد مثال در این زمینه بسیار زیاد است، به عنوان مثال یکی از دستگاه‌ها که آزمون حفظ قرآن برگزار می‌کند، توانسته است، پس از تلاش بسیار آمار شرکت‌کنندگان در آن آزمون را طی دو سال از 9 هزار نفر به 12 هزار نفر برساند. سایر آزمون‌های حفظ نیز اگر شرایطی بدتر از این نداشته باشد، شرایط بهتری ندارند. 

در پایان این گزارش کوتاه این سوال از مسئولان و مدیران سطح بالایی که در ستاد راهبری طرح ملی حفظ یا هر ستاد و کمیته و کارگروه دیگری که مرتبط به بحث حفظ قرآن کریم است، پرسیده می‌شود که با چنین حرکت و با چنین رویکردهایی می‌توان تا 1404 به 10 میلیون حافظ قرآن رسید؟

البته باید امیدوار بود که موسسات قرآنی که در سطح کشور به این امر اهتمام دارند در این زمینه کاری کنند.
captcha