کردستان مستقل؛ جنگ داخلی، اسرائیل دوم و بارزانی جاه‌طلب
کد خبر: 3646450
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
حمیدرضا ترقی عنوان کرد:

کردستان مستقل؛ جنگ داخلی، اسرائیل دوم و بارزانی جاه‌طلب

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در صورت تحقق استقلال کردستان، راه نفوذ رژیم اشغالگر قدس به سمت مرزهای ایران از طریق کردستان عراق کاملاً باز خواهد شد که برای امنیت ملی و منطقه‌ای ایران قابل توجه است، اما متأسفانه مسعود بارزانی مصالح ملی عراق را فدای منافع حزبی و فردی خود کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همه‌پرسی کردستان عراق دیروز (سوم مهر) تحت تدابیر شدید امنیتی از سوی پیشمرگه‌های کُرد و تهدیدات دولت مرکزی عراق و همچنین هشدارهای پی‌درپی کشورهای منطقه انجام و هم‌اکنون در انتظار نتیجه همه‌پرسی هستیم.
نتایج این همه‌پرسی اگر مثبت باشد، باید انتظار واکنش‌های سیاسی و نظامی کشورهای منطقه و دولت مرکزی عراق را کشید. آن‌طور که ترکیه و ایران اعلام کرده‌اند در مرحله اول تمامی مرزهای زمینی، هوایی و خطوط ترانزیتی را در صورت تحقق استقلال این منطقه خواهند بست و اگر تهدیدات ادامه یابد و مسعود بارزانی از موضع خود عقب‌‌نشینی نکند، اقدامات نظامی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

امتداد مرزهای رژیم‌صهیونیستی تا مرزهای ایران با تحقق استقلال کردستان

«حمید رضا ترقی»، عضو هیئت مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا  درباره دستاوردهای این همه‌پرسی گفت: در درجه اول باید بگویم، نقشه کردستان عراق به گونه‌ای است که با ایران و ترکیه هم‌ مرز است و در کنار آن یک مرز کوتاهی هم با سوریه دارد و بنابراین در صورت تحقق این استقلال، راه نفوذ رژیم‌صهیونیستی به سمت مرزهای ایران از طریق کردستان عراق کاملاً تسهیل خواهد شد که این طبیعتاً برای امنیت ملی و منطقه‌ای ایران قابل توجه و تأمل است.
وی تأکید کرد: دوم درگیری خود کُردها در اقلیم کردستان است. چون با توجه به این‌ که کردها تا الان در کرکوک و مناطق شمالی کردستان حاضر به شرکت در این همه‌پرسی نشده‌اند و این برای ترکیه و سوریه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است، بنابراین زمینه یک درگیری و جنگ داخلی برای آینده به وجود خواهد آمد.
«ترقی»  ابا اشاره به اهمیت منابع نفتی افزود: نکته سومی که در این چالش می‌توان به آن اشاره کرد، موضوع نفت اربیل و کرکوک است که طبق قانون اساسی، منابع و درآمد نفتی باید در اختیار دولت مرکزی باشد و در صورت استقلال کردستان، به اقتصاد عراق به طور قطع لطمه وارد خواهد کرد و این وضعیت مورد پذیرش دولت مرکزی نخواهد بود و یک جنگ و درگیری میان دولت مرکزی با اقلیم کردستان بر سر منابع نفتی رخ خواهد داد.  
کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: نکته چهارم این است که هیچ کشوری این همه‌پرسی را به رسمیت نخواهد شناخت. یعنی کردستان هم مثل رژیم صهیونیستی با یک وضعیت بی‌هویت در سطح بین‌المللی مواجه خواهد شد که این برای آینده کردستان مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد و تنها مرزی که می‌تواند از آن‌جا رفت‌وآمد داشته باشد، مرز فلسطین اشغالی است و مابقی مرزها به روی آن بسته خواهد بود. که آن هم،مرز طولانی‌ است و در داخل کردستان باید مسافتی حدود 800 کیلومتر را طی نمایند تا به مرزهای فلسطین اشغالی برسند و بعد از آن به دنیای خارج دسترسی داشته باشند که این برای وضعیت برای اقلیم کردستان بعد از همه‌پرسی مشکلات اقتصادی بسیاری را به وجود خواهد آورد.

بارزانی، مصالح ملی را قربانی منافع فردی و حزبی کرده است

وی تصریح کرد: با توجه به این چالش‌ها و این‌ که اصولاً مسعود بارزانی از جایگاه قانونی برخوردار نبوده است و دو سال است که نگذاشته پارلمان کردستان تشکیل شود و در حال حاضر خود بارزانی هم از هیچ جایگاه دموکراتیک، حقوقی و سیاسی برخوردار نیست و این تصمیم جاه‌طلبانه او کاملاً اقدام غیرقانونی است، لذا عدم مشروعیت او می‌تواند چالش جدی‌ را برای وی رقم بزند و در نهایت به نظر می‌رسد با توجه به وجود عوامل ضد انقلاب اسلامی و ضد دولت ترکیه، سوریه و عراق در داخل اقلیم کردستان منجر به لغو تمامی پیمان‌های نظامی با این اقلیم خواهد شد و زمینه اقدامات نظامی را علیه این گروه‌های ضد انقلاب فراهم سازد اما متأسفانه مسعود بارزانی مصالح ملی را فدای منافع حزبی و فردی خود کرده است.
«ترقی» در پایان افزود: در صورتی‌ که همه‌پرسی موفق شود و مسعود بارزانی به اهدافش برسد این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که ایران به کمک ترکیه و عراق بشتابد و بر اساس امنیت مرزی و حفظ یکپارچگی عراق، اقدامات سخت‌افزاری لازم را تدارک ببیند.
captcha