مشارکت اهل سنت در عزای حسینی؛ مصداق آیه‌ای از قرآن
کد خبر: 3646806
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
عالم سنی لبنان در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کرد:

مشارکت اهل سنت در عزای حسینی؛ مصداق آیه‌ای از قرآن

گروه بین‌الملل: شیخ احمد قطان با تبیین بعد تقریبی حماسه عاشورا و قیام امام حسین(ع) تأکید کرد: پیروان مذاهب مختلف اسلامی از جمله اهل‌سنت بر حقانیت امام حسین(ع) در واقعه عاشورا اتفاق‌نظر دارند.

ایستادگی مسلمانان در مقابل ظلم مهم‌ترین درس عاشورا است
«شیخ احمد قطان» عالم برجسته اهل‌سنت لبنانی و رئیس انجمن «قولنا و العمل» این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص بعد تقریبی نهضت حسینی گفت: شخصیت امام حسین(ع) یک شخصیت جامع و ممتاز در میان تمامی مسلمانان است و پیروان تمامی مذاهب اسلامی بر حقانیت امام سوم شیعیان در واقعه تاریخی عاشورا اتفاق‌ نظر دارند و هدف والای امام حسین(ع) از این قیام افتخارآفرین را می‌ستایند. 

وی با تأکید بر این که شخصیت امام حسین(ع)، وحدت‌بخش و عامل اتحاد مسلمانان‌ است، گفت: این امام همام جداکننده حق از باطل است و پیامبر اکرم در خصوص اهمیت شخصیت ایشان توصیه‌های فراوانی کرده‌اند.

نهضتی اصلاح‌گر

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اهداف قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: نهضت حسینی نه بر مبنای جاه‌طلبی، مقام‌خواهی و ایجاد فساد و ظلم بلکه برای احقاق حق و اصلاح، صورت گرفت، همان‌گونه که امام حسین(ع) می‌فرمایند: «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب؛ من از روى خودخواهى و خوشگذرانى و يا براى فساد و ستمگرى قيام نكردم، من فقط براى اصلاح امّت جدّم و برقراری امر به معروف و نهی از منکر از وطن خارج شدم».

مهم‌ترین پیام نهضت 

شیخ احمد قطان در خصوص دعوت امام حسین(ع) به آزادگی، پیروی نکردن از حاکم ظالم و رهایی از بردگی تصریح کرد: خداوند انسان را آزاد آفریده و بر انسان مؤمن واجب است تا حتی برای یک لحظه، بنده و برده هم‌نوع خود نباشد.

رئیس انجمن «قولنا والعمل» لبنان با تأکید بر این که وظیفه مسلمانان قرارگرفتن در مسیر حق است، گفت: پیروان آیین اسلام در مواجهه و برخورد با ظلم ظالمان، دو راه دارند: یا آن که خداوند آنان را پیروز گرداند یا در راه خداوند شهید شوند که در هر دو صورت پیروزی حقیقی برای مسلمانان محقق خواهد شد. 

این روحانی اهل‌سنت لبنانی در ادامه افزود: امام حسین(ع) با قیام ارزشمند خود به ما آموخت چگونه آزاده باشیم و نسبت به ظلم و زیاده‌خواهی حاکم زمان سکوت نکنیم و ایستادگی امروز مسلمانان در مقابل استکبار جهانی و سرفرودنیاوردن در مقابل ظلم ظالمان و مستکبران نتیجه الهام‌گیری از نهضت شریف حسینی است.

شیخ احمد قطان بیان کرد: براساس آموزه‌ها و عبرت‌های قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا، مسلمانان نباید نسبت به ظلم و تجاوز حاکم راضی و سکوت کنند و با این دلیل که «من نمی‌توانم با قدرت مستکبر مقابله کنم» تسلیم ظلم آنان شوند. 

وی در ادامه به فرازی از بیانات امام حسین(ع) در مقابله با یزید اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) در مواجهه با یزید، موضع حقیقی و برتری حق و ابعاد قیام خود را تبیین کرد و  فرمود: «اِنَّا اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَهِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلایِکَهِ... وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَهِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ؛ ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفیع رفت و آمد فرشتگانیم... در حالى که یزید مردى است، فاسق، مى گسار، قاتل بى‌گناهان؛ او کسى است که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى‌شود. بنابراین، هرگز شخصى همانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد». 

آموزه‌های عاشورا

رئیس انجمن «قولنا و العمل» لبنان در خصوص ضرورت پیاده‌سازی آموزه‌ها و عبرت‌های قیام امام حسین(ع) در عصر حاضر تأکید کرد: نهضت حسینی، قیام مظلوم در مقابل ظالم و ستمگر زمان بود، بنابراین مظلومان و ستمدیدگان عصر حاضر نیز باید با اقتدا به امام سوم شیعیان و بهره‌گیری از تعالیم والای این قیام در مقابل زورگویی‌های استکبار جهانی و حاکمان ظالم بایستند.

الگوگیری فلسطینیان

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، ایستادگی برادران مسلمان فلسطینی در مقابل زورگویی‌های رژیم صهیونیستی را نمود بارز الگوگیری از نهضت امام حسین(ع) برای ایستادگی در مقابل ظالم زمان دانست و گفت: فلسطینی‌ها با امکانات و تجهیزات بسیار ساده‌ای که در اختیار دارند، سال‌هاست که در مقابل ظلم این رژیم و همپیمانان آن ایستادگی می‌کنند و آن‌ها الگوی مقاومت و پایداری خود را واقعه عظیم عاشورا و نهضت حسینی می‌دانند.

این عالم سنی لبنانی با تأکید بر این که هر کس در مسیر حق باشد، پیروزی‌ او قطعی خواهد بود، افزود: قیام امام حسین(ع) یک نهضت کاملا قرآنی است که آموزه‌ها و مفاهیم آن از جمله آزادی‌خواهی، ثبات قدم در ایمان، اعتقاد، دفاع از حق و مقابله با ظلم و ستم کاملا مطابق با معارف ناب قرآنی است. 

وی در ادامه با اشاره به آیه 9 سوره ممتحنه «إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ فقط خدا شما را از دوستى با كسانى باز مى‌دارد كه در [كار] دين با شما جنگ كرده و شما را از خانه‌‏هايتان بيرون رانده و در بيرون‏ راندنتان با يكديگر همپشتى كرده‌ اند و هر كس آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمگرانند»، گفت: هرگونه تفرقه و اختلاف میان مسلمانان، افراط و تفریط مغایر با آموزه‌های قیام امام حسین(ع) است، زیرا اختلاف امت اسلام، سبب تسلط و قدرتمندی استکبار جهانی بر مسلمانان می‌شود، بنابراین مسلمانان با هر گرایش فکری و اعتقادی باید حامی یکدیگر بوده و در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کنند.

مصداق آیه 23 سوره شوری

این روحانی اهل‌سنت لبنانی در خصوص مشارکت برادران اهل سنت در آیین سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) بیان کرد: اهل سنت از علاقه‌مندان، ارادتمندان و محبان اهل بیت(ع) هستند و همان‌طور که خداوند متعال در آیه 23 سوره شوری می‌فرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى؛ بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى با اهل بیتم»، اهل‌سنت نیز با استناد به این آموزه‌های ناب قرآنی بر محبت و ارادت به خاندان عصمت و طهارت نبوی تأکید دارند.

وی اضافه کرد: علاوه بر مشارکت مردم سنی مذهب در مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع)، بسیاری از علما و دانشمندان اهل سنت در این مناسبت مهم نیز به ایراد سخنرانی با هدف تبیین ابعاد قیام و مظلومیت امام حسین(ع) اهتمام دارند.

مسئولیت رسانه‌ها

رئیس انجمن «قولنا و العمل» در ادامه این گفت‌وگو، نقش رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های غیرشیعی در ترویج افکار و ارزش‌های قیام امام حسین(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: از مهم‌ترین وظایف رسانه‌ها پوشش برنامه‌ها و مراسم‌های مربوط به این واقعه و تبیین ابعاد این نهضت از طریق تولید برنامه‌های فاخر و دعوت از علما، اندیشمندان و صاحب‌نظران این حوزه است.

وی گفت: متأسفانه امروزه به دلایل سیاسی مختلف این نقش و کارکرد رسانه‌ها کم‌رنگ شده است؛ این در حالی است که بر هیچ گروه و فرقه‌ای پوشیده نیست که نهضت امام حسین(ع)، یک قیام حقیقی و مبتنی بر آموزه‌ها و معارف ناب قرآنی و دینی بوده و برای احقاق حق برپا شده‌ است.

شیخ احمد قطان در ادامه این گفت‌وگو ضمن تسلیت به مسلمانان جهان به‌ویژه شیعیان به مناسبت شهادت امام حسین(ع)، بر ضرورت محبت بیش از پیش میان همه گروه‌های مختلف اسلامی و عبرت‌پذیری از قیام امام حسین(ع) تأکید و به مسلمانان توصیه کرد به حضور بدون معرفت و درک دقیق این واقعه بسنده نکنند. 

وی در پایان از خداوند متعال، نصرت و پیروزی برای همه جنبش‌های مقاومت اسلامی به‌ویژه در فلسطین، لبنان و غزه را خواستار شد و بر ضرورت تلاش برای احیای جایگاه حقیقی اسلام به منظور اقامه اوامر الهی در روی زمین تأکید کرد/.

گفتگو از: محمد باعزم

captcha