تاریخ صنعت حلال در جهان/ حضور 100 سازمان صادر کننده گواهی حلال
کد خبر: 3646815
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲
بهفر تشریح کرد:

تاریخ صنعت حلال در جهان/ حضور 100 سازمان صادر کننده گواهی حلال

گروه سلامت: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات حلال با اشاره به تاریخ ایجاد صنعت حلال در جهان از فعالیت بیش از 100 سازمان جهانی صادر کننده گواهی حلال در جهان خبر داد.

عبدالعظیم بهفر، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه حلال در دنیای امروز، با دارا بودن بیش از 2 میلیارد مخاطب از مسلمانان نقش اثرگذار در زمینه‌های غذایی، دارویی و آرایشی دارد، عنوان کرد: همچنین گردش مالی این صنعت برابر با 2.3 تریلیون دلار و رشد سالانه 20 درصدی نیز همراه است؛ به همین دلیل مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها جهانی اعم از مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته است.
تاریخ صنعت حلال
وی در ادامه با اشاره به تاریخ به رسمیت شناخته شدن صنعت حلال در جهان پرداخت و گفت: این صنعت برای اولین بار در دهه 1980 به رسمیت شناخته شد تا پیش از آن تجارت بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی نیز وجود داشت اما استفاده از اصطلاح «حلال» مرسوم نبود، و حلیت محصولات  محصولات در تجارت خیلی مد نظر نبود، هر کشور محصولات وارداتی خود را با الزامات خود تضمین می‌کرد و  تجارت بر اساس اعتماد قرار داشت.
بهفر با بیان اینکه تا زمانی که موضوع تقلب مطرح نبود کنترل نیز در نظر گرفته نمی‌شد، عنوان کرد: در این سیستم، اگر شک نسبت به تقلب به وجود می‌آمد، یا کالا عودت داده می‌شد و یا از این موضوع چشم پوشی می‌شد و رابطه سیاسی و اقتصادی مهمتر از مقررات مذهبی بود.
معاون مرکز تحقیقات حلال با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 انقلاب اسلامی در ایران گفت: تشکیل جمهوری اسلامی یک قدم بزرگ در تغییر از این نوع سازگاری به  سمت گواهی حلال بود، پس از تولد بازار حلال در سال 1980 مسئولیت کیفیت  و در نتیجه احتمال تقلب  از مشتری (واردکننده) به فروشنده منتقل شده است.
بهفر با بیان اینکه امروز بیش از یک صد سازمان صدور گواهینامه حلال در اندازه‌های مختلف در مجموعه جهانی وجود دارد عنوان کرد: در کشورهای با اکثریت مسلمان، که در آن تعداد بسیار کمی از این جمله سازمان‌های صادر کننده وجود دارد صدور گواهینامه از نزدیک با نهادهای دولتی در امور مذهبی گره خورده است.
وی افزود: در دسترس و ارزان بودن در بازار صدور گواهینامه حلال  آن را بسیار رقابتی کرده است. ضمانت حلال و آرم‌ها چند برابر شده است، که خود باعث دامن زدن به بی اعتمادی و تقاضا برای تضمین بیشتر شده است.
این مسئول سازمان غذا و دارو یادآور شد: در نیمه دوم دهه 1990، ظهور حلال و گسترش آن از گوشت و مواد غذایی به سایر کالاها، منجر به تولد یک رقابت شدید در بازار جهانی برای صدور گواهینامه حلال شد بطوری که هر تایید کننده گواهی می‌خواهد نشان بدهد که گواهی او حلال‌تر است، در این بین مرکز  تحقیقات حلال  سازمان غذا و دارو برای آشکار سازی پتانسیل‌های حوزه حلال جمهوری اسلامی با تکیه بر مطالعات ارزش‌‎مندی که توسط متخصصین و اعضای هیئت علمی خود انجام داده و می دهد در پی آن است که علاوه بر بهره‌مند‌سازی  صنایع مرتبط با فرآورده‌های سلامت از بازار اقتصادی جهانی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از مهمترین کشور‌های  موثر در تصمیم‌سازی‌های جهانی این حوزه مطرح نماید.
معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو  یادآور شد: یکی از کارهای مهمی هم که این مرکز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آستانه انجامش می باشد  «اولین همایش بین‌المللی فراورده‌های حلال است» که در آذر ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد کرد. امیدواریم متخصصان داخلی و بین‌المللی زیادی با ارسال مقالات خود بر غنای همایش فوق بیافزایند.
captcha