اقدام قابل تحسین مهدی غلام‌نژاد در تجلیل از استادش + عکس
کد خبر: 3647317
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱

اقدام قابل تحسین مهدی غلام‌نژاد در تجلیل از استادش + عکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی با حضور قاریانی از مناطق مختلف تهران و دیگر استان‌ها برگزار شد و نکته جالب این بود که در اواسط این جلسه، مهدی غلامنژاد، شیرینی مقام سومی در مسابقات کشوری ارومیه را برای استادش، آورد.

اقدام قابل تحسین مهدی غلام‌نژاد در تجلیل از استادش + عکس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان، روز گذشته پنجم مهرماه از ساعت 17 الی 20 در فرهنگ‌سرای قرآن واقع در خیابان قزوین، نرسیده به میدان شمشیری، نبش خیابان شهید کاظمی با حضور قرآن‌آموزان از مناطق مختلف تهران و استان‌های دیگر برگزار شد.

در این جلسه، اعضاء به ارائه تلاوت‌های خود پرداختند و ابوالقاسمی، نفس به نفس، نکات صوت و لحنی آنها را متذکر شد. وی در ابتدا با بیان اینکه در محافل و مجالس قرآنی، تمام آیات قرآن را نمی‌توان تلاوت کرد، گفت: به عنوان مثال، آیات‌الاحکام، آیات درباره منافقین، آیات جنگ و... را نمی‌توان در محافل خواند. آیاتی را باید خواند که با محفل و زمان، مناسبت داشته باشد.

این قاری بین‌المللی در ادامه با اشاره به اینکه بداهه‌خوانی را افتخار ندانید، گفت: خودتان را اسیر اشتباه فرهنگی ایرانی‌ها نکنید. اصرار بر تکرار آن قطعه‌ای که آهنگ‌گذاری کردید داشته باشید. ممکن است، دو نفر هم در محفل دیگری تلاوت‌تان را شنیده باشند، ولی اشکالی ندارد. بارها مصری‌ها به ایران آمدند و هر وقت ما تقاضا کردیم که فلان جا را تلاوت کنند، تلاوتشان به هم ریخته است.

ابوالقاسمی ادامه داد: اگرچه، کسی فی‌البداهه بخواند، امتیاز دارد، اما بهترین قاری کسی نیست که بداهه‌خوانی کند. اگر رفتید در یک جلسه سنگین، چه دلیلی دارد، طراحی لحنی کنید. بروید و از طراحی لحنی اساتید بزرگ استفاده کنید. حالا 10 نفر در آنجا ممکن است، بدانند که چه می‌خوانید، اما اگر بروید و تلاوت را خراب کنید، همه می‌فهمند. دقیقا مثل جریان نفس است. جایی نفس کم آوردید، محترمانه نفس بگیرید و این خیلی بهتر از این است که سرخ شوید و بال بال بزنید که نفستان در حال اتمام است.

مومن، کسی است که مردم از او در امان باشند/ اقدام قابل تقدیر مهدی غلام‌نژاد در تجلیل از استاد خویش+عکس

این قاری و داور بین‌المللی با اشاره به اینکه تکرار را در ذهنتان به حساب نمره منفی نگذارید، تصریح کرد: این را حق مخاطب بدانید که بهترین تلاوت رادر محفل بشنود. مگر محافل محل آزمایش و آزمایشگاه است که من در مجلس آهنگ‌‌سازی کنم. آهنگ‌سازی در خانه باید انجام شود، الا کسانی که نبوغ آهنگ‌سازی فی‌المجلس را مثل استاد حصان دارند. استاد حصان هم یک دانه بود که خدا خط تولیدش را بست.

ابوالقاسمی در ادامه با اشاره به اینکه سعید مسلم در آهنگ‌سازی بسیار باهوش بود، گفت: سعید مسلم بی‌خودی در ارائه تلاوت، دست و پا نمی‌زند و هیچ حرکت اضافه‌ای ندارد، ولی جایگاهش در آموزش و تقلید صفر است، برای اینکه هیچکس این قاری را به این قصه نمی‌شناسد. آنقدر این قاری در ایجاد حرکت‌های قرینه استاد است که نمونه ندارد.

ابوالقاسمی در تحلیل تلاوت قاری دیگری که از شهر قم به این جلسه قرآن آمده بود، گفت: آن جایی که به کلمات ضربه می‌زنید، یک ضربه‌گیر می‌خواهد، برای اینکه تو ذوق مخاطب نزند. استاد این کار، استاد منشاوی است. آهنگش پر از فراز و نشیب است. اجرای نت‌های بالا با زور کمتر را به خوبی اجرا می‌کند و بخاطر همین شنونده را با خود همراه می‌کند. در مجموع هر نت بالایی بهتر است که با یک عقب‌نشینی ولوم همراه باشد. هر وقت. به طور طبیعی وقتی نت بالا رود، ولوم هم بالاتر می‌رود که این ولوم را باید پایین آورد تا یکسان شود.

در اواسط این جلسه، مهدی غلامنژاد به مناسبت سومی‌اش در مسابقات قرآن ارومیه، برای قدردانی از استاد خود، جعبه‌ شیرینی آورده بود و به استادش تقدیم کرد.

ابوالقاسمی در پایان جلسه گفت: مهدی غلامنژاد شیرینی سومی‌اش را آورده، بدون اینکه بی‌ادبی‌ای در مسابقات کرده باشد. مهدی در مسابقات واقعا در جایگاه اولی، قرآن خواند، اما بخاطر بیماری‌ای که پیش آمد بنیه بدنی‌اش ضعیف شد، بنده هم یک مصاحبه کردم  و ظاهرش بد بود که گفتم غلام‌نژاد به خاطر نمره من سوم شد.

وی ادامه داد: این رشد جامعه قرآنی را می‌رساند که من آنقدر به مهدی غلامنژاد اعتماد می‌کنم که بیایم و این حرف را بزنم، این‌که من این حرف را زدم از شهامت و ایمان من نیست، بلکه از درک و شعور آقامهدی است که اگر شاید شخص دیگری بود من هزار سال دیگر این حرف را نمی‌زدم. باید آقامهدی برای خودش قربانی کند که از آن دسته آدم‌هایی نیست که آدم از ترس به او احترام بگذارد. مومن کسی است که مردم از دست او در امان باشند. من وقتی این مصاحبه را کردم، می‌دانستم که بالاخره مهدی می‌شنود ولی نمی‌رود و پشت سر من حرف بزند. شما اگر مومن هستید، باید کاری کنید که مردم از رفتار و کلام شما در امان باشند.

 

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ضیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۲۱:۳۹
0
0
طیب الله... جز این نیز انتظاری نبود...
captcha