سرّ گفتن «اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلي عَظيمِ رَزِيَّتي» در زیارت عاشورا
کد خبر: 3647331
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲

سرّ گفتن «اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلي عَظيمِ رَزِيَّتي» در زیارت عاشورا

حجت الاسلام علم الهدی گفت: در زیارت عاشورا از قاتلان امام حسین(ع) تبری می جوییم و بعد بابت این مصیبت خدای متعال را شکر می کنیم، اما مگر این مصیبت شکر کردن دارد؟ بله دارد! چون به ما ارزش عدالت و دفاع از حریم عدالت را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علم الهدی، مدیر حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) با اشاره به دستاوردهای قیام عاشورا برای تاریخ اظهار کرد: همواره در ادبیات انسانی، جنگ یکی از تلخ ترین مفاهیم زندگی تاریخ بشریت معرفی شده  است. همان گونه که جنگ یک امر تلخ و ناگوار برای جامعه بشری است می تواند از نگاه های مختلف دارای یک سری دستاوردهای ارزشمند هم باشد.
وی ادامه داد: به ویژه در جنگ هایی که ریشه و منشاء فرهنگی و اعتقادی داشته باشند؛ در واقعه عاشورا به دلیل اینکه دشمن با استفاده از ابزار دین علیه دین قیام کرد و همواره نام پیامبر(ص) و دفاع از حریم قرآن را مطرح می کرد، مردم و ساده لوحان و انسان های خاکستری جامعه گرفتار یک پارادوکس و تناقضی در زندگانی خود شده بودند، چنان که شخصی که خود را به عنوان خلیفه رسول الله(ص) معرفی می کرد ادبیاتی مغایر با رفتار دین و نگاه های قرآنی و رفتار پیامبر(ص) داشت.
علم الهدی تصریح کرد: مردم از سوی دیگر پسر پیامبر خدا(ص) را می دیدند که در عین حال که همه گزاره های دینی را مو به مو اجرا می کند اما در برابر این خلیفه خودخوانده ایستادگی دارد، با این وجود مردم و ساده لوحان جامعه دچار یک تناقض واضح شده بودند، در این چنین شرایطی امام حسین(ع) یا باید صحنه فرهنگی جامعه را به دست دشمنان اسلام واگذار می کرد و خودش در غوغاسالاری های بنی امیه حذف می شد یا باید برای تاریخ یک ارمغان ارزشمند از سیره و سنت پیامبر(ص) بر جای می گذاشت.
این کارشناس دینی افزود: حضرت سیدالشهدا(ع) با فدا کردن جان و عزیزان و یاران خود این حقیقت را به تاریخ نشان داد که دشمنان امامت و مدعیان خلافت پیامبر(ص) چگونه در برابر گزاره های دین ایستاده اند. وقتی امام حسین(ع) علی اصغر(ع) را به میدان می آورد و از این مسلمان نمایان آب طلب می کند، حکایت از رویکرد دو جبهه دارد. در هیچ منطق و امتی یک بچه شش ماهه محکوم به فنا و کشتار این چیننی نیست ولی مدعیان اسلام و مسلمانان یزیدی و آنانی که برای رسیدن به مطامع دنیوی هر کاری می کنند، حتی حاضر نشدند که مقداری آب به بچه شش ماهه امام حسین(ع) بدهند.
وی گفت: وقتی امام حسین(ع) فرزند شش ماه اش را فدا کرد در واقع برگ زرینی به تاریخ انسانیت می افزاید و با شهادت خود و اعضای خانواده غبار شانتاژهای تبلیغاتی بنی امیه را از روی گزاره های دین و سنت های پیامبر(ص) می زداید.
مدیر حوزه علمیه قاسم بن الحسن(ع) ادامه داد: امام حسین(ع) با به شهادت رسیدن و فدا کردن خون خود و به اسارت رفتن خواهرو  خانواده اش، در واقع یک حماسه فرهنگی را در تاریخ اسلام برای امت بر جای گذاشت که مسیر عدالت محوری و تعهد و مسئولیت پذیری به دین را برای جامعه بشریت به آنان املا کرد و به آنان نشان داد و هرکسی که می خواهد در مسیر آزادگی و ظلم ستیزی گام بردارد، الگویی مثل امام حسین(ع) برای او بهترین الگو است.
علم الهدی با بیان اینکه واقعه تلخ عاشورا یک روی دیگر هم دارد، تاکید کرد: روی دیگر این واقعه بحث آموزش به مردم در طول تاریخ بشریت برای مبارزه با ظلم و نشان دادن ارزش عدالت و تعهد و ارزش انسانیت است، امام حسین(ع) جان خود را فدا کرد تا به بشریت بگوید که کوفیان صادق نبودند و در دعوت خود از پسر پیامبر(ص) ره صداقت را پیشه نکردند.
وی ابراز کرد: در زیارت عاشورا از قاتلان امام حسین(ع) تبری می جوییم و بعد بابت این مصیبت خدای متعال را شکر می کنیم، اما مگر این مصیبت شکر کردن دارد؟ بله دارد! چون به ما ارزش عدالت و دفاع از حریم عدالت را نشان داد. خدا را شکر می کنیم که رهبرانی چون امام حسین(ع) به ما داد که به ما کیفیت دفاع از جایگاه امامت و دفاع از امام زمان(عج) را بیاموزند.
علم الهدی در پایان خاطرنشان کرد: از این جهت است که دشمنان ما همواره تلاش می کنند که امام حسین(ع) را از ما بگیرند، اگر چنین شود ما هیچ الگویی برای دفاع از آموزه های اخلاقی خودمان نداریم.
captcha