مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تلألؤ شور حسینی در اخبار امروز
کد خبر: 3647378
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تلألؤ شور حسینی در اخبار امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی: صفحات معارفی رسانه‌های امروز چهارشنبه، پنجم مهرماه در فاصله چهار روز مانده به عاشورای حسینی اغلب رنگ و بوی عاشورایی دارند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تلألؤ شور حسینی در اخبار امروز خبرگزاری‌ها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اخبار حوزه معارفی و قرآنی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز چهارشنبه، پنجم مهرماه بیشتر معطوف به ایام سوگواری و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان بود و تلألؤ شور حسینی داشت.
تسنیم

خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 5 مهرماه و تا ساعت 14 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار مربوط به حوزه تخصصی قرآنی نبوده و همگی در حوزه عترت و مناسب با ایام دهه ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش قرار دارد.
این خبرگزاری اخبار معارفی خود را با خبری در رابطه با اشعار اهل سنت با عنوان «سُنی‌ام سُنی ولیکن حب آل مصطفی؛ دین و آیین من و آبا و اجداد من است» آغاز کرده است که قطعه شعری زیبا از شیخ رضا طالبانی، فرزند شیخ عبدالرحمان، عارف و شاعر مشهور اهل سنت را انعکاس داده است.
اشعاری که حضرت قاسم(ع) در کربلا به عنوان رجز خواند، نمایشگاه عکس «کودکان عاشورایی» برگزار می‌شود، یاری که خود را سپر نماز کاروان حسینی کرد، جلوی چشم حرم چند قدم راه برو/ چقَدَر مثل علی اکبر لیلا شده‌ای، به‌ هیئتی باید خود را مدام با معیارهای حسینی بسنجد/مداحان مقید به استفاده از منابع موثق باشند و نیز خبر شعرخوانی محمد سهرابی در شب پنجم محرم الحرام ۱۴۳۹ دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند که همگی رنگ و بوی عاشورایی دارند.
تعداد اخبار خبرگزاری تسنیم در صفحه قرآن و عترت خود نسبت به روز گذشته که تا این لحظه بیست خبر را پوشش داده بود، کاهش زیادی پیدا کرده است.  
همچنین، سُنی‌ام سُنی ولیکن حب آل مصطفی؛ دین و آیین من و آبا و اجداد من است، اشعاری که حضرت قاسم(ع) در کربلا به عنوان رجز خواند و خبر بچه‌هیئتی باید خود را مدام با معیارهای حسینی بسنجد/مداحان مقید به استفاده از منابع موثق باشند، سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم هستند که در حوزه عترت قرار دارند.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز مانند خبرگزاری تسنیم تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود انعکاس داده است که مانند روند معمول و جاری این خبرگزاری، اخبار امروز خود را نیز با خبر تلاوت صفحه 184 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز کرده است.
همچنین، خبری با عنوان زمینه‌های تضییع حقوق مردم/ از بخشش کردن پشیمان نشوید در رابطه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در جلسه درس‌هایی از قرآن خود که به عنوان تیتر اصلی صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس انتخاب شده است نیز خبر دومی است که امروز در این صفحه منتشر شده است.
کرسی تلاوت عاشورایی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود، عزاداری امام حسین(ع) باید همراه با تدبر در قرآن باشد در گفت‌و‌گوی اختصاصی با علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشور،  دستور واحد خدا به ۱۲۴ هزار پیامبر، پوشش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) در شبکه قرآن و تلاوت حامد شاکرنژاد در مراسم تشییع شهید «محسن حججی» دیگر خبرهای این صفحه از خبرگزاری فارس هستند.
همچنین، در بخشی از خبر «عزاداری امام حسین(ع) باید همراه با تدبر در قرآن باشد» که در گفت‌و‌گوی اختصاصی با علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشور منتشر شده، آمده است: «حنیفی با اشاره به اهمیت توجه به قرآن در ماه عزاداری امام حسین(ع)، اظهار داشت: امام حسین(ع) و یارانش برای احیای اسلام و قرآن قیام کردند و از جان و خانواده خود گذشتند بر همین اساس ما باید در این ایام بیش از گذشته به قرآن توجه کنیم.
وی با بیان اینکه عزاداری در محرم باید به همراه توجه و تدبر در قرآن باشد، افزود: ما باید در کنار عزاداری‌ سید و سالار شهدا به قرآن نیز توجه کنیم و با تدبر در آیات الهی درسی که امام حسین(ع) به ما داد، نشر دهیم.
حنیفی با اشاره به اینکه در جلسات و هیأت‌های عزاداری امام حسین(ع) باید قرآن همراه با معنی خوانده شود، خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی اساتید جلسات قرآن را در این ایام تعطیل می‌کنند اما باید متذکر شد در ایام عزاداری باید به برگزاری جلسات قرآن اهتمام بیشتری داشت و در این جلسات به تبیین راه امام حسین(ع) پرداخت».
تعداد اخبار خبرگزاری فارس نسبت به روز گذشته که تا این لحظه تعداد پنج خبر را بر روی خروجی فعالیت‌های قرآنی خود منتشر کرده بود، تقریبا از افزایش نسبی برخوردار است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان اخبار معارفی امروز خود را با انتشار یک ویدئو با عنوان «شهر سیاهپوش» آغاز کرده که در رابطه با مراسم عزاداری در محله‌های مختلف شهر تهران منتشر شده است.
بیشتر غش کردن مردم در مجلس برخی مداحان یعنی پُر شدن پاکت‌ها، روحانیت از حواشی پرهیز کند،‌ دسته‌ی عزاداری «مشق شمشیر» در قم، پوشش کامل تاسوعا و عاشورای حسینی از ۷۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی و خبر وجود تعدادی از نسخ قدیمی تعزیه در «افوس» اصفهان، عناوین دیگر اخبار صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا هستند.
همچنین، تمامی شش خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا قرار گرفته است، در حوزه عترت قرار داشته و مربوط به ایام ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) است.
خبر «بیشتر غش کردن مردم در مجلس برخی مداحان یعنی پُر شدن پاکت‌ها» که در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرودی، عضو کمیته فقه پژوهشکده حج انتشار یافته نیز به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده که در رابطه با موضوع مداحی و مداحان و بررسی آسیب‌های موجود در این زمینه منعکس شده است.
 ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا این لحظه تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که یکی از این اخبار با عنوان «ثمره اخلاص» که یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، ‌معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با یکی از شخصیت‌های قرآنی آذربایجان شرقی است، در حوزه قرآنی قرار داشته و بسیار جالب توجه می‌باشد.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «بعضی‌ها برای پیدا کردن الگوهای اخلاقی به زمین و زمان می‌زنند و احوالات علما و مراجع را بارها می‌خوانند و به دنبال کسی هستند تا از او تبعیت کنند. آنها به دنبال ستارگان در آسمان هستند در حالی که در همین زمین هستند کسانی که شایستگی دارند تا ما خصلت‌های آنان را برجسته کنیم و الگو قرار دهیم.
هرچه دقت می‌کنم تا کدام ویژگی او را محور قرار دهم، به نظرم «اخلاص» محوری‌ترین خصلت اخلاقی او است که او را برجسته کرده است. به برکت اخلاص این مرد بزرگ قرآنی و اسوه اخلاقی، همۀ فعالیت‌ها، حتی نمای ساختمان‌های مهد قرآن آذربایجان شرقی رنگ خدایی پیدا کرده است.
اینجانب به عنوان خادم قرآن، به ایمان آقای رحیم وظیفه شعاع غبطه می‌خورم. تلاوت قرآن، درک و فهم آیات الهی و از همه مهمتر عمل به آیات قرآن از ایشان شخصیتی را ساخته است که در گفتار و رفتار او نور قرآن مشاهده می‌شود. در طول دوران فعالیت قرآنی بارها مشکلاتی برایش پیش آمده است و او اتکا به آیۀ شریفه سوره حدید دارد که (لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ)».
همچنین، خبری با عنوان وزیر ارشاد در پیامی درگذشت آیت الله غروی را تسلیت گفت و خبر دیگری با عنوان احکام شریعت اسلام نباید با وارد کردن برخی بدعت‌ها در عزاداری، مخدوش شود، اخبار دیگر امروز صفحه معارف خبرگزاری ایرنا را تشکیل می‌دهند.
باشگاه خبرنگاران جوان
همچنین، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد 9 خبر را بر روز خروجی صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند و اکثر آن‌ها در فضای مربوط به ایام ماه محرم منتشر شده‌اند.
حدیث حضرت محمد(ص) درباره نشانه‌های اعتماد به دیگران، نوکری آری کاسبی نه/ شهید حججی پرورش یافته منبر و روضه است،‌ حضرت قاسم‌(ع)؛ گلبرگ باغ امام حسن(ع)، مداحی محمود کریمی برای شهید حججی، پادرمیانی ضامن آهو برای شهیدحججی، بسته شعری ویژه شب هفتم ماه محرم، دانلود بسته مداحی شب ششم محرم 96، ششم محرم؛ گزارش‌های مخفیانه از کربلا و زندگی نامه شهید بابایی، عناوین اخبار امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند.
تعداد اخبار امروز باشگاه خبرنگاران جوان در صفحه قرآن و عترت از افزایش نسبی نسبت به اخبار روز گذشته این صفحه تا این لحظه برخوردار بوده است که البته اخبار امروز نیز همانند روز گذشته مربوط به حوزه عترت و سوگواری ایام دهه ماه محرم است.
مهر
خبرگزاری مهر نیز طی امروز تاکنون تنها یک خبر را با عنوان «پیامبر(ص) فرهنگِ مبازره با کفر را به عنوانِ رکنِ بعثت نهادینه کرد» در صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر کرده است که مربوط به برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق حیدری تهرانی است که طی ایام ماه محرم هر شب با موضوع «قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مدرن» در حسینیه اندیشه برگزار می‌شود.  
 همچنین، تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر نیز چند روز است که به روزرسانی نشده و با عنوان «دانشنامه معاصر قرآن کریم همزمان در قم و لندن منتشر شد» مربوط به روز اول مهرماه جاری است.
با توجه به اینکه خبرگزاری مهر یکی از خبرگزاری‌های مهم و مطرح در سطح کشور است و توجه به اینکه اخبار قرآنی این خبرگزاری در صفحه قرآن و متون دینی بسیار می‌باشد، انتظار می‌رود تا این خبرگزاری نسبت به انتشار بیشتر اخبار قرآنی در این صفحه اهتمام بیشتری داشته باشد.
میزان
خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد دو خبر را بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خود انعکاس داده است که «روز ششم محرم و دعوت حبیب بن مظاهر از طایفه بنی اسد برای یاری سیدالشهدا(ع)» و «ماجرای بی‌پولی حجت‌الاسلام قرائتی در جوانی» عناوین این اخبار را تشکیل می‌دهند.
همچنین، خبر «روز ششم محرم و دعوت حبیب بن مظاهر از طایفه بنی اسد برای یاری سیدالشهدا(ع)» که مربوط به وقایع روز ششم ماه محرم در کربلا است، در گفت‌و‌گو با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رجبی، کارشناس علوم قرآنی منتشر شده است.
 ایبنا
خبرگزاری ایبنا که مربوط به حوزه کتاب است تاکنون تعداد سه خبر را بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است که هیچ یک از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن منتشر نشده است.
«مردم‌داری در حکومت اسلامی» در کلام امیرالمومنین(ع)،‌ چاپ ششم «حکمت‌های حسینی» منتشر شد و خبری با عنوان نخستین شماره فصلنامه «سنجه» منتشر شد، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایبنا تا این لحظه است.
آریا
آخرین خبری که این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت خود منتشر کرده است، مربوط به روز ۲۷ شهریورماه و با عنوان «جامعه امروز تشنه مفاهیم قرآنی است» می‌باشد.
روزنامه جمهوری اسلامی
روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه فرهنگ خود به انتشار مطلبی با عنوان «تحلیل تاریخی نهضت حسینی از زبان شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی» پرداخته است.
در بخشی از این مطلب آمده است: «حالا برسیم به مقایسه دو سپاه. در این سپاه کوچک، از آن سرباز عادی گرفته تا فرمانده کوچک و بزرگ، همه از یک قماش‌اند و همه یک‌جور فکر می‏کنند. مشخصاتی که من برای امام حسین، فرمانده بزرگ، عرض کردم مقداری کمتر کنید؛ تا سرباز عادی همه این مشخصات را دارند. اما در اردوگاه دیگر ده یا سی هزار نفر افراد فریب‌خورده و پژمرده بودند. صرف‌نظر از آن هیجانی که مخصوصاً برای اعراب جنگجو در حالت جنگ دست می‏داد و تا پای کشته شدن می‌رفتند، هر آنی که به خود می‌آمدند، وجدانشان ناراحتشان می‏کرد. عده زیادی از این‌ها چنان اغفال و چنان غافلگیر شده بودند که دیگر فرصت تصمیم‌گیری صحیح نداشتند.
بد نیست من چند جمله‏‌ای درباره مشخصات مردم کوفه برای دوستان عرض کنم. مردم شام تربیت‌شده‌های یکسره معاویه بودند. سرشان به زندگی گرم بود. از اسلام فقط مسجد می‌شناختند و لااله الا‌الله محمد رسول‌الله و از حکومت اسلامی هم دربار با شکوه معاویه و یزید. مقررات برای آن‌ها این بود که هر کدام به وسیله چاپلوسی و خودنمایی هرطور شده خودشان را به این دستگاه نزدیک کنند و هرچه بیشتر از این خوان یغما بهره‏‌مند شوند. مردمی که در سرزمین پر نعمت شام زندگی کرده بودند بسیار نیرومند و پرقدرت و جنگجو بودند. مورخین می‌‏نویسند که غالباً معاویه و یزید و عمال او هرجا انقلاب می‌شد مردم را از سپاه شام می‌ترساندند. می‌گفتند هان! آرام بگیرید والّا سپاه شام می‌آید. سپاه شام لولویی شده بود برای همه! اما دیگر در میان این مردم فکر عدالت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر خیلی کم وجود داشت. «آنچه استاد ازل گفت همان می‌گفتند». اما مردم کوفه و عراق این طور نبودند. این‌ها مدتی از زندگی را با سلمان فارسی‏‌ها و مدتی را تحت فرماندهی عالی علی‌بن‌ابیطالب(ع) گذرانده بودند و شیوه حکومت علی را دیده بودند. دنیادوست‌‏ترین آن‌ها وقتی به یاد شیوه و رفتار علی‌بن‌ابیطالب با خُرد و کلان مردم می‏افتاد دلش می‌تپید. اما وجدان آن‌ها نیمه بیدار بود. از یک طرف هم مثل مردم شام دلشان برای زندگی دنیا غش می‌‏رفت می‏خواستند این‌ها هم مثل آن‌ها زندگی داشته باشند. این‌ها مردمی بودند نیمه‌رشید و نه رشید. نه یکسره نادان و غافل شده بودند و نه یک جامعه ماشینی و نه یک جامعه هوشیار رشدیافته. همین مردم کوفه تا روز هشتم ماه ذی‌الحجه، موقعی که عبیدالله‌بن‌زیاد به دستور یزید وارد کوفه شد، هجده هزار نفر مرد سپاهی کنار مسلم‌بن‌عقیل، نماینده مخصوص امام حسین، آماده برای جنگ بودند. توجه بفرمایید روز هشتم ذی‌الحجه، عبیدالله ناشناس نقاب انداخته وارد شد و یکسره به دارالاماره رفت. همه خیال می‌کردند ابا‌عبدالله‌الحسین است و شادی می‌کردند. عبیدالله به دارالاماره رفت و عده‏‌ای از اعیان و اشراف را خواست. گفت ما چقدر نیرو داریم؟ گفتند شمایی و همین عده‌‏ای که توی دارالاماره هستند. 50 یا 60 نفر. بقیه همه با مسلم‌بن‌عقیل‌اند. می‏‌خواهی نگاه کنی؟ بله. بیا مسجد را نگاه کن. آمد از آن بالا نگاه کرد دید جمعیتی پست و بلندِ مسجد کوفه و اطرافش و کوچه‌ها را گرفته است که همه طرفداران حسین‌بن‌علی هستند. آمده‌اند با مسلم بیعت کرده‌اند و پیمان یاری بسته‌‌اند. عبیدالله‌بن‌زیاد عده‏‌ای از سرشناسان و سران اقوام را خواست و آن‌ها را تطمیع کرد. بعد این‌ها را فرستاد بیرون گفت بروید بین مردم و بدون اعلام عمومی هرکدام بروید به چهار پنج نفر از آن‌ها که آماده‌‏ترند بگوید بروید دنبال کارتان و دست بردارید که توسط سپاه شام کشته می‌شوید! آمدند از بین مردم عده‌ای را این‌طور کشیدند و بردند. هر کس نگاه کرد، دید انگار بغل‌دستی‌اش نیست! کمی که جمعیت خلوت‏‌تر شد، گفت بروید اعلام عمومی کنید که امیر عبیدالله‌بن‌زیاد از طرف یزید آمده و اعلام می‌کند که هر کس به خانه خودش رفت یا به دارالاماره آمد در امان است. مادرها و خواهرها دست جوان‌ها را گرفتند و گفتند: بیا برویم بچه‏ جان کشته می‌شوی عزیز من! هرکس به ترتیبی آمد و کسی را برد. غروب روز هشتم مسلم‌بن‌عقیل با سی نفر در مسجد کوفه ماند یعنی از صبح تا غروب سی نفر شدند! مسلم که از مسجد می‌خواست بیرون بیاید، پشت سرش را نگاه کرد و دید هیچ کس نیست؛ حتی آن سی نفر هم نبودند!
همین مردم در سپاه عمربن‌سعد به جنگ اباعبدالله آمدند ولی مگر در همین راه توانستند بمانند؟ وقتی خاندان اباعبدالله را بعد از روز عاشورا از کربلا به کوفه حرکت دادند، عبیدالله‌بن‌زیاد هنوز در کوفه بود. وقتی زینب کبری (س) آنجا ایستاد به صحبت‌کردن، همین‏‌ها شروع کردند های‌های گریه‌کردن و دشنام دادن به عبیدالله بن زیاد و یزید. طولی نکشید که در خانه سلیمان‌بن‌صرد‌خزایی، که از صحابه پیغمبر و از افراد سرشناس کوفه بود، نهضت سرّی آغاز شد. همین‏‌ها تصمیم گرفتند توبه کنند و پس از سه سال بلافاصله بعد از مرگ یزید، در سال 64، سلیمان‌بن‌صرد خزایی با چهار هزار نفر با سپاهیان عبیدالله‌بن‌زیاد و مروان‌بن‌حکم جنگید. این جنگ از نظر قدرت روحی شبیه جنگ سربازان حسین‌بن‌علی بود. ملاحظه کنید مردم کوفه چنین مردمی هستند. شاید بعضی‏ها بگویند مردم کوفه تلون مزاج داشتند که تعبیر بسیار غلطی است. بهترین تعبیری که به فکر من می‌رسد این است: مردم کوفه مثل مردم بسیاری از جامعه‌های امروزی دنیا، نیمه رشدیافته‌اند نه یکسره رشید و نه یکسره فرمانبردار و فرمانبر. هرچه بخواهند از گرده‌شان می‌کشند! واقعاً جامعه‌های نیم‌بند و نیمه‌رشد‌یافته جامعه‌های بدبختی هستند. اگر همیشه در آن حالت بمانند، نه این طرف‌اند و نه آن طرف. نه زنگی زنگ و نه رومی روم! بنابراین سپاهیان عمربن‌سعد در کربلا، در عین اینکه دارند جنگ می‌کنند و به روی ابا‌عبدالله و سربازان و خاندان او شمشیر می‏کشند، ناراحتی وجدان دارند و متزلزل‌اند». 
captcha