به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکتا)، قیام عاشورا یادآور فداکاریها و ایثارگری امام حسین(ع) و 72 تن از یاران وفادارش بوده است. این قیام در طول تاریخ بینظیر بوده است. نه از آن جهت که این قیام به ظاهر در صحنه نبرد با دشمنان شکست خورد، بلکه از اینرو که امامحسین(ع) در روز عاشورا، حماسهای را خلق کردند که تا قرنها در ذهنها مانده است و به موتور محرک و الگوی قیامهای اسلامی در دورانهای مختلف برای رهایی از ظلم وستم جباران زمان تبدیل شده است.
انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس نمونهای هستند که الگو گرفته از قیلم و حماسه عاشورایی بودهاند و خود این انقلاب و دفاع مقدس به الگویی برای ملتهای آزادیخواه و صلحطلب جهان تبدیل شده است که میخواهند برای رهایی از استکبار و استثمار حاکمان رها شوند.
قیام عاشورا؛ محرک شکلگیری تحولات بزرگ تا قرنهامصطفی نوروزی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با
ایکنا گفت: اینکه موضوع محرم تقارن پیدا کرده با دفاع مقدس یک امر مبارکی است. که ما بتوانیم مروری بر تحولات انقلاب اسلامی داشته باشیم. و به یمن تقارن این ایام بتوانیم یک بازگویی از آن عظمتها و از خودگذشتگیها را داشته باشیم.
وی ادامه داد: به نظر من در دوران معاصر، نهضتهای بزرگی اتفاق افتادهاند. که دفاع مقدس در میان آنها بیشترین قرابت را با نهضت عاشورایی امام حسین(ع) داشته است. و مقدمه شکلگیری تحولات جدید در قرن 21 به حساب میآید. دفاع مقدس یک ایده و حرکتی بود که توانست پیامهای بزرگ و بسیار جدیای را برای قرن فعلی ما داشته باشد. و آن پیامهای روشنگرانه و روبه جلو بوده است.
کارشناس مسایل سیاسی افزود: دفاع مقدس هم در اصل یک جنگ معرفتی و یک جنگ نرم در مقابل دشمنان بوده است و در واقع تئوری جنگ نرم مختص انقلاب اسلامی، جوشیده از نهضت امام حسین(ع) است که آن در دفاع مقدس تجلی یافت. ما تا انقلاب اسلامی و تا دفاع مقدس هچنین ایدهای نداشتیم و اگر هم وجود داشت بسیار کمرنگ بوده است. مثل نهضت «گاندی» در هند شباهتهایی بین آن با نهضت امام حسین(ع) داشته است. و حتی خود «گاندی» هم تصدیق میکند و میگوید که من میوه نجات هندوستان را از نهضت امام حسین(ع) دارم. ولی به نظر من گاندی نتوانست این ارزشها را کاملاً متجلی کند.
نوروزی ادامه داد: دفاعمقدس در ایران به تبعیت از حرکت امام خمینی(ره) و در پیوند با قیام امام حسین(ع)، توانست یک تئوریپردازی و یا ایدهپردازی کند و در دنیا ما توانسیتم در تعارضات و جدالها با دنیا یک سرفصل جدیدی را باز کنیم. تا قبل از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ایده جنگ سخت مطرح بود که میتوانیم آنرا در شعارهای دهه 50 و جنگهای چریکی بیابیم. اما انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موضع جمهوری اسلامی ایران را در حوزه جنگ نرم تقویت کرد و توانست آن را جایگزین جنگ سخت کند. چون تئوری امام خمینی(ره) منبعث از حماسه امام حسین(ع) است.
دفاع مقدس همانند حماسه عاشورا؛ نشان دهنده ناکارآمدی تئوریهای جنگ سخت بودوی ادامه داد: قرن 20 که خودش اوج تحولات تمدنی مدرن است. تمام چالشهایش در حوزه جنگ سخت بوده و حتی آخرین تئوری آمریکاییها یعنی جنگ ستارگان نمودیافته این رویکرد سختافزاری به حوزه تمدن انسانی بوده است. اما دفاع مقدس توانست با معنا و مفهوم خاصی نگاهها را تغییر دهد و به جرأت میتوانم بگویم که تحولاتی که در قرن 21 شکل گرفتهاند و یا خواهند گرفت، بر همین اساس بوده و یا خواهند بود. و تمام عالم فهمیدند که اسلحه و زور نمیتواند کاری از پیش ببرد. چون اسلحه یک ابزار است و باید در جای خودش مورد استفاده قرار گرفته شود و در هر زمان و هر مکان نمیتوانیم از آن استفاده کنیم. و نباید هیچگاه سلاح به اصلیترین انتقال دهنده پیام برای گروههای آرمانخواه تبدیل شود. بنابراین دفاع مقدس یک تئوری نوین جهانی در حوزه غلبه بر چالشهای انسانی است. چون دفاع مقدس میخواهد این معنا را منتقل کند که در سختترین شرایط، تنها فاکتور اصلی، فاکتور انسانییت است.
نوروزی گفت: بر مبنای آرمانهای امام حسین(ع) ما باید نسبت به دشمنان خودمان هم با مروت و انسانیت رفتار کنیم. امام حسین(ع) در روز عاشورا، اصلیترین تلاششان، جذب دشمن بود. لذا تا روز عاشورا پیامها و سخنانشان را ادامه میدهند. چون اگر قرار بود یک جنگ سخت و خونین باشد، لازم نبود که امام(ع) برای جذب دشمنان از طریق نفوذ فکری و کلامی تلاش کنند. که ما میبینبم که پیروز اصلی صحرای عاشورا، امام حسین(ع) هستند. چون حضرت اباعبدالله(ع) با رفعت و محبتشان درسی تاریخی به دشمنان و پیروانشان دادند. و دفاع مقدس هم همانند قیام عاشورا، با توجه به اینکه صدام حمایت همهجانبه دشمنان را داشت اما جنگ سخت او در مقابل جنگ نرم و فرهنگی ما به دلیل رفعت، محبت و ایثار رزمندگان اسلامی و اما خمینی(ره) شکست خورد.
کارشناس مسائل سیاسی تأسیس بسیج داشنجویی را یکی از اقدامات مهم فرهنگی امام(ره) دانسته و افزود: امام خمینی(ره) بعد از جنگ که بسیج دانشجویی را تأسیس کردند به دنبال زنده نگاه داشتن فلسفه دفاع مقدس در میان داشگاهیان بودند. تا دفاع مقدس به یک مفاهیم تئوریک و ارزشی مستدام در محیطهای علمی تبدیل شود. و ما باید تلاش کنیم آرمانهای دفاع مقدس را به یک مفاهیم جهانی تبدیل کنبم و این رسالت مسئولین نظام است.
امام حسین(ع) با پیامهای عاشورایی، مالک قلوب جهانی شدندوی ادامه داد: امام حسین(ع) در روز عاشورا تمام تلاش خود را برای انتقال پیام محبت و دوستی صرف میکردند. و ایشان مالک اشک بودند و کسی که مالک اشک باشد، مالک قلب است و کسی هم که مالک قلب باشد میتواند مالک کل دنیا به حساب آید و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تواسنتد با مالکیت بر قلبها و دنیا، مسلمانان را در مسیر آرمانهای والای اسلامی قرار دهند تا در این مسیر رشد پیدا کنند.
مصطفی نوروزی تصریح کرد: امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری صراحتاً فرمودند: ما صدور انقلاب را به معنای چپ سوسیالیستی نمیدانیم یعنی اینکه ما نمیخواهیم ملتها را با خشونت و قوه قهریه تسلیم خوودمان و انقلابمان کنیم. بلکه صدور انقلاباسلامی از طریق رشد قلبی و معرفتی ملتها اتفاق خواهد افتاد. و به نظر من دفاع مقدس این قابلیت را دارد تا قرن 21 را کاملاً تحت پوشش خود قرار دهد. تا بتواند بر اساس گفتوگو در محافل دانشگاهی و تئوریک اهداف و ارزشهای دفاع مقدس، نشر پیدا کند.
سقوط حکومت بنیامیه با بصیرت و ایمان امام حسین(ع) محقق شد کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: نهضت عاشورا آنچنان با ارزش بود که توانست با کار فرهنگی امام حسین(ع) و ایجاد معرفت حقیقی و شعف، لشکر دشمنان را در باطن شکست دهد. چون لشکر بنیامیه، لشکر ضعیفی نبود که در مقابل 72 تن مغلوب شود. هر چند بنیامیه در ظاهر پیروز میدان شد اما باطناً در رویارویی با امام حسین(ع) شکست خوردند و پیروز و فاتح واقعی جنگ، امام حسین(ع) بودند. و مقدمه سقوط و فروپاشی یکی از بزرگترین حکومتهای آن زمان را فراهم کردند.
وی گفت: در واقع بصیرت و ایمان بود که توانست آن امپراطوری را از پای درآورد. و در دفاع مقدس هم همین مدل تکرار شد که بصیرت مردمان ما، قدرت و هژمونی حامیان صدام را از بین برد.
مصطفی نوروزی درباره انتقال دهندگان قیام عاشورا گفت: کودک 6 ماهه امام حسین(ع) هم در صحنه عاشورا پیامرسان بودند و زمانیکه عدهای به امام(ع) خیرخواهانه گفتند که خانواده خود را به صحرا کربلا نبرید، در واقع هدف امام حسین(ع) را درک نمیکردند که امام حسین(ع) چه ایدهای را میخواهند منتقل کنند.
وی ادامه داد: چون امام حسین(ع) میخواستند این ایده را به دنیا منتقل کنند که آن طفل 6 ماهه و پیر و جوان هم میتوانند پبامرسان باشند. به ویژه نقش حضرت زینب(س) که در قیام عاشورا بینظیر بود و بر خلاف جنگهای مدرن امروزی که هیچ زنی، تأثیرگذاری ندارد. اما حضرت زینب(س) به یکی از تأثیرگذارترین افراد قیام عاشورا بدل شده بودند. و کاری که حضرت زینب(س) بعد از روز عاشورا کردند در جلوهگریها، عظمتها، شورها نمایان بود.
مصطفی نوروزی درباره تئوری نفی خشونت امام حسین(ع) گفت: آنچیزهایی که دنیا را به تلاطم و تسلیم وادار کرد و به اضافه تئوری نفی خشونت امام(ع) از علائم بیداری جهاناسلام هستند. چون امام حسین(ع) اعتقاد داشتند که ما با خشونت نمیخواهیم پیشروی کنیم اما آنجایی که عصبیتها و خشونتها شدت مییابد، و دشمن میخواهد با اقتدار و زور خواسته خودش را تحمیل کند باید در آنجا خشونت اتخاذ کرد. و در دفاع مقدس هم کاملاً ما میتوانیم چنین خط و مش حسینی را ببینیم.
نوروزی در پایان درباره آفتهای نگاه مادی در فرآیند صلحسازی جهانی بیان کرد: نهضت امام حسین(ع) بر همین اساس استوار بود که با جمعیت و قبیله اندک هم همیشه پیروز میدانهای نبرد با جبهه باطل بوده است. و اگر هر ملتی بر ارزشهای خدایی و اسلامی تکیه زند قطعاً پیروز خواهند شد. و ما اگر امروز میبینیم که در میانمار مسلمانان به راحتی قتلعام میشوند، به خاطر غلبه تفکرات مادیگرایانه در دولت و پیروان مذاهب مختلف در این کشور بوده است. اما نگاه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هیچگاه بر مبنای مادیگرایی نبوده است. بلکه به دلیل وجود ایمان در ملت ما، از ضعیفان و اقلیتها حفاظت شده است. اما در میانمار چنین چیزی را تا به حال شاهد نبودهایم. و باید یادمان باشد که هیچ نهضت تولیدی شکست نخورده است مخصوصاً نهضتی که بر پایه دین و مذهب استوار باشد.