33 روایت معتبر از یک حماسه خونین
کد خبر: 3647763
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

33 روایت معتبر از یک حماسه خونین

گروه ادب: 33 فراز از مقاتل معتبر در کتابی با عنوان «إلی الغریب» ویژه ستایشگران و مبلغان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «إلی الغریب» گزیده‌ای است از مراثی عاشورا که در قالب ۳۳ فراز از متن مقاتل معتبر، متناسب با شب اول تا یازدهم محرم سامان یافته است. در آماده‌سازی محتوای این کتاب، با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب فرایند ذیل مورد عنایت بوده است:
«استفاده از منابع معتبر» و مورد اعتماد در انتخاب عبارات مرثیه، مشخص نمودن «عبارت کلیدی و کاربردی» که قسمتی کوتاه از عبارت مقتل است برای استفاده بهتر در مجالس، «توجه به عنصر عقل، عزت و عاطفه»: با عنایت به اینکه سه عنصر در حرکت حضرت ابی‌عبداللَّه(ع) وجود دارد: عنصر منطق و عقل، عنصر حماسه و عزت، و عنصر عاطفه، «برداشت‌ها»: دقت بیشتر در عبارات مقتل، پردازش مطلب و بیان گریزها و نکاتی مهم که به بیان کیفیت واقعه کمک می‌کند با پرهیز از مطالب غیرواقعی و «تلاش برای گفتمان‌سازی» و فراگیر کردن یک مفهوم و یک معرفت با نگاه به دنیای روز و متناسب با نیاز زمان و وظایف و جبهه‌بندی‌ها.
بخشی از مراثی مربوط به شب نهم با عنوان «امان نامه از خدا» را می‌خوانید؛ غروب تاسوعا یا شب عاشورا، شمر کنار خیمه‌های حسین(ع) آمد و گفت؛ ای فرزندان خواهر من شما در امان هستید، پس خودتان را همراه برادرتان حسین(ع) به کشتن ندهید و تحت طاعت یزید درآیید. عباس(ع) صدا زد؛ دستت بریده باد و لعنت بر امان‌نامه‌ای که آورده‌ای. ای دشمن خدا، آیا تو به ما می‌گویی برادر و آقایمان حسین(ع) پسر فاطمه(ع) را ترک کنیم و تحت فرمان لعنت شدگان و اولاد لعنت شدگان در آییم؟! پس شمر با عصبانیت به سوی لشکرش بازگشت.
گفتنی است، این اثر در ۱۲۸ صفحه، در قطع پالتویی منتشر شده است.
captcha