حضور در هیئت عزاداری آذربایجانی‌ها / مطالعه پیرامون نهضت عاشورا
کد خبر: 3647815
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
رضا اسماعیلی عنوان کرد:

حضور در هیئت عزاداری آذربایجانی‌ها / مطالعه پیرامون نهضت عاشورا

گروه ادب: یکی از شاعران پیشکسوت کشورمان با بیان این که در ایام محرم در هیئت عزاداری آذربایجانی‌ها حضور می‌یابد، گفت: مطالعه پیرامون نهضت عاشورا یکی از برنامه‌های مهم در این ایام است.

حضور در هیئت عزاداری آذربایجانی‌ها / مطالعه پیرامون نهضت عاشورا
رضا اسماعیلی، از شاعران پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره حضورش در هیئت‌های مذهبی گفت: از حدود 10 ـ 12 سالگی به همراه پدرم به مسجدی که در محله‌مان بود، می‌رفتیم، در دهه اول محرم بعد از نماز مغرب و عشا یک سخنران و عالم دینی سخنرانی می‌کرد و بعد از سخنرانی یک مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در حد نیم ساعت نوحه‌خوانی می‌کرد و جمعیتی که حضور داشتند سینه می‌زدند و عزاداری سالم و خوبی بود و حواشی که اکنون پیرامون هیئت‌های مذهبی وجود دارد، وجود نداشت و شعرها و نوحه‌هایی که خوانده می‌شد، دارای مضامین ارزشمندی بود.

وی افزود: در مراحل نوجوانی، جوانی و بزرگسالی نیز از همین الگو پیروی می‌کردم و الان هم مساجدی را انتخاب می‌کنم که سخنران مناسبی داشته باشد. سال گذشته منزل حجت الاسلام دعایی دعوت بودم و سخنرانی و برنامه مفیدی اجرا شد و یا در سال گذشته به هیئت دلریش در بازار به همراه آقای اسرافیلی رفتیم که هیئت آذربایجانی‌ها است.

اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر دهه نخست محرم، تا پایان ماه محرم‌الحرام سعی می‌کنم زیارت عاشورا بخوانم و همچنین کتاب‌های جدیدی که در این زمینه چاپ شده و یا شعرهایی که منتشر شده، برای افزایش آموخته‌های مذهبی و دینی خودم استفاده می‌کنم و بیشتر تمایل دارم پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده، مرور کنم و یا یادداشت‌هایی را در همین راستا بنویسم. البته در همین شب‌ها به علم‌آموزی نیز تأکید بسیاری شده و ارزش شب‌زنده‌داری برای کسب علم اهمیت بسیاری دارد؛ از این رو در این شب‌ها می‌توان مطالعه پیرامون عاشورا را در برنامه خود قرار داد.

وی در ادامه به آخرین کتابی که در این زمینه خوانده است، اشاره کرد و گفت: کتابی با عنوان «جامعه شناسی تحریفات عاشورا» نوشته عبدالحمید ضیایی و در کنار آن کتاب شهید مطهری با عنوان «تحریفات عاشورا» را اخیراً مطالعه کرده‌ام که کتاب‌های بسیار خوبی در زمینه عاشوراپژوهی و عاشوراشناسی هستند و توصیه می‌کنم، اگر فرصتی فراهم شود آن را مطالعه کنند.

این شاعر ادامه داد: محمدرضا سنگری هم در سال‌های اخیر کتاب‌های ارزشمندی داشته و از جمله آنها کتاب «آیینه‌داران» است که به نهضت عاشورا از منظر تاریخی پرداخته، که خواندنی و قابل تأمل است و همچنین از مجموعه اشعاری که از شاعران جوان چاپ شده، مانند کتاب «نامه‌های کوفی» اثر سعید بیابانکی اثر ارزشمندی است و یا کتابی با عنوان «شکوه شعر عاشورایی» اثر استاد مجاهدی که سال‌ها پیش چاپ شده، ارزش بازخوانی را دارد.
captcha