محدودیت علیه شیعیان مصر در آستانه عاشورا / مسجد رأس الحسین(ع) بسته شد
کد خبر: 3647816
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱

محدودیت علیه شیعیان مصر در آستانه عاشورا / مسجد رأس الحسین(ع) بسته شد

گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی مصر در آستانه عاشورای حسینی ضمن ایجاد محدودیت برای عزاداری شیعیان، اقدام به بستن مسجد رأس الحسین(ع) در مرکز قاهره کردند.

تشدید اقدامات امنیتی علیه شعیان در مصربه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الشرق الأوسط»؛ همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی و عزاداری شیعیان در کشورهای مختلف به مناسبت شهادت سرور و سالار شهیدان، نیروهای امنیتی مصر، شیعیان این کشور را برای برپایی شعایر حسینی تحت فشار قرارداده‌اند.

براساس اطلاعیه وزارت اوقاف مصر، درب‌های مسجد رأس‌الحسین(ع) پس از هر نماز بسته خواهد شد.

در همین راستا، یک منبع امنیتی به پایگاه خبری «الشرق الاوسط» اعلام کرد: هر نمازگزاری که در داخل مسجد اقدام به احیای شعایر شیعی کند بازداشت خواهد شد، این در حالی که توزیع هرگونه بروشور برای ترویج عقاید تشیع ممنوع است.

از سوی دیگر، وزارت اوقاف مصر به‌عنوان متولی مسجد رأس الحسین(ع) از بسته شدن این مسجد و ضریح منتسب به محل دفن سر شریف ایشان، جهت جلوگیری از برپایی عزاداری شیعیان خبر داد.

این وزارت‌خانه مدعی شد که هرگونه فعالیت شیعیان مغایر با حرمت مسجد و مجاز نیست و با برپایی هرگونه آیین سوگواری و عزاداری در این منطقه از طریق مراجع رسمی و قانونی، برخورد خواهد شد.

در مقابل نیز برخی از جوانان شیعی اعلام کردند که امروز شنبه برای برپایی آیین سوگواری و عزاداری در این مسجد حضور خواهند یافت که این موضوع می‌تواند منجر به دیگری میان شیعیان و نیروهای امنیتی شود.

«یحیی مهدی»، عضو انجمن جوانان شیعی مصر، در این باره گفت: علی‌رغم فشارهای نیروهای امنیتی در بستن مسجد رأس الحسین(ع)، در این منطقه حضور پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: نیروهای امنیتی مصر با ما تعامل خوبی ندارد، این در حالی است که ما خواستار برپایی عزاداری مسالمت‌آمیز بوده و به دنبال اقدامات ستیزجویانه نیستیم، اما وزارت اوقاف با این کار مخالفت کرده و حتی در روزهای عادی نیز اجازه زیارت ضریح این مسجد را به ما نمی‌دهد.

«شیخ جابر طایع»، رئیس بخش دینی اوقاف مصر نیز در خصوص برپایی عزاداری با اشاره به این که مساجد تنها برای نماز و برپایی دروس دینی است، مدعی شد که وزارت اوقاف اجازه هرگونه فعالیت فرقه‌ای و فتنه‌انگیز چه در عاشورا و چه غیر عاشورا را نمی‌دهد.

وزارت اوقاف مصر، مسجد رأس الحسین(ع) و ضریح آن را از عصر دیروز، 7 مهرماه بسته و این محدودیت تا فردا، 9 مهرماه که مصادف با عاشورای حسینی است، ادامه خواهد داشت، بنابر اعلام این وزارت‌خانه این مسجد تنها در موعد نمازهای یومیه به روزهای نمازگزاران گشوده می‌شود و درب‌های آن پس از نماز بسته می‌شود.

یادآور می‌شود، مسجد رأس الحسین(ع) در قاهره در دوران خلافت فاطمیان بنا شده و در درون این مسجد ضریحی قرار دارد که منتسب به محل دفن سر شریف امام حسین(ع) است.

captcha