شب عاشورای حسینی 95 و پرکشیدن روح معلم قرآن + فیلم
کد خبر: 3647817
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
یادی از محمدتقی مروت در اولین سالگرد درگذشت؛

شب عاشورای حسینی 95 و پرکشیدن روح معلم قرآن + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: خادم القرآن، زنده‌یاد محمدتقی مروت در چنین شب و روزهایی که همه در ماتم عزای حسینی سیاه‌پوش بودند در حالی که افتخار تربیت قرآن‌دوستان و قرآن‌یاوران بسیاری را داشت، دار فانی را وداع گفت و به معبود حسین(ع) پیوست.

یکشنبه//شب عاشورای حسینی 95 و پرکشیدن روح معلم قرآن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زنده‌یاد استادالاساتید محمدتقی مروت که از او به عنوان بنیانگذار قرائت صحیح و اصولی قرآن در کشورمان، اولین ایرانی و شیعه دارنده رتبه بین‌المللی در مسابقات جهانی قرآن مالزی یاد می‌کنند، ۲۱ مهرماه سال 95  مصادف با شب عاشورا و دهم محرم الحرام ۱۴۳۷ دار فانی را وداع گفت. وی به دوستی و همنشینی با استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) مباهات می‌کرد و سرانجام در آستانه دومین سالگرد درگذشت استاد مولایی(۲۲ مهر ۹۳) به ملکوت اعلی پیوست.
استاد مروت در ۲۲ اسفند سال ۱۳۲۳ در چهارراه (ميدان) حسن آباد محله سنگلج تهران به دنيا آمد. در دوران کودکى به واسطه حضور پدرش در مجالس تفسير قرآن مرحوم آيت الله محمدتقى آملى در مسجد مجدالدوله واقع در خيابان امام خمينى(ره) با قرآن کريم آشنا شد.  
حدود ۹ سال داشت که براى نخستين بار پشت رحل قرآن در جلسه‌اى که در منزل دائي‌اش برقرار بود، نشست. سپس با جلسات مرحوم مغفور ملا محمدباقر فانى آشنا شد و روان‌خوانى را نزد وی فرا گرفت. به دلیل اشتیاق فراوان برای یادگیری بیشتر، روزها به محل سابق کتابخانه ملک در بازار سلطانى مى‌رفت و کتاب‌هاى تجويد و لغت‌نامه‌هاى عربى- فارسى را مطالعه می‌کرد و مدت مدیدی این کار را ادامه داد.
در تابستان سال ۱۳۴۶ در حال بازگشت به خانه با آگهى بر روی ديوار مواجه می‌شود. اين آگهى از جانب سازمان اوقاف آن زمان که تحت نظارت نخست وزيرى اداره مى‌شد، بوده است که طى آن از علاقه‌مندان دعوت شده بود تا براى شرکت در يک مسابقه تلاوت قرآن که قرار بود در تهران برگزار شود، شرکت کنند. وی به این انگیزه که کيفيت تلاوت خود را ارزیابی کند در این مسابقه شرکت کرد. هدف از اين مسابقات اين بود که طى آن ۳۰ قارى را برگزيده و ۲ نفر از برگزيدگان را به مراکز استان‌هاى ۱۵ گانه به مدت ۱۴روز براى تلاوت قرآن مجيد اعزام کنند که وی برگزیده می‌شود و به همراه قارى ديگری به مشهد مقدس اعزام می‌شود.  
در سال ۱۳۴۸سازمان اوقاف وقت، وی را به نمايندگى از طرف ايران به مسابقات جهانى قرآن مالزى اعزام کرد. در آن سال به علت بى‌تجربگى و نبودن در سطح قاريان جهانى، مقامى نصيبش نشد ولى براى اولين بار صداى مصطفى اسماعيل را که امامت نماز مغرب را بر عهده داشت از طريق بلندگوهاى بزرگ‌ترين مسجد پايتخت مالزى شنید. در سال ۱۳۵۱ بار ديگر پس از پيروزى در مسابقات داخلى به همين مسابقات اعزام شد. استاد مروت در بخشی از زندگی‎نامه‌اش چنین می‌گوید که در آن سال مرحوم شيخ محمود خليل الحصرى استاد برجسته و شيخ القراء مصر به عنوان سرپرست هيأت داوران و مرحوم شيخ فؤاد العروسى قارى مصرى که تا قبل از وفاتش يکى از داوران دائمى اين مسابقات بود، به خاطر اين که مرا با احتساب ۹۲ درصد نفر دوم و قارى مالزيائى را با ۹۲/۲۵ به عنوان نفر اول انتخاب کرده بودند به شدت خشمگين بودند. اين حادثه در آن شب بر فضاى استاديوم ۵۰ هزار نفرى «مِرديکا» محل اين مسابقات، سنگينى مى‌کرد و بسيارى از حاضران در استاديوم پيرامون آن سخن مى‌گفتند.
در سال ۱۳۵۲ بار ديگر به اين مسابقات اعزام و رتبه اول را بدست آورد و طلسم اول شدن قاريان مالزيایى که از بدو برگزارى اين مسابقات هميشه اول مى‌شدند، توسط يک قارى شيعه ايرانى شکسته شد. پس از بازگشت به وطن در راديو ايران، تمام ۳۰ جزء قرآن را با صدای وی ضبط کردند که هم اکنون بسيارى از آن تلاوت‌ها موجود است. وی در سفر مهمش به مصر با قاريان بزرگ مصرى مانند مصطفى اسماعيل، عبدالباسط محمد عبد الصمد، شيخ محمود خليل الحصرى، شيخ محمود على البناء و ديگر قاريان بزرگ مصر دیدار کرد و به مدت ۵ سال با اين بزرگان معاشرت داشت.  
از اهم فعالیت‌هایش می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ‌کریم، پایه‌گذاری تلاوت قرآن ‌کریم به ‌صورت اصولی و صحیح در ایران، مبتکر شیوه هم‌خوانی و جمع‌خوانی قرآن در جلسات آموزش قرآن‌ کریم (قبل از انقلاب اسلامی) اشاره کرد. همچنین استاد مروت شاگردانی را در زمان اقامت در کانادا تربیت کرد که از جمله قاریان مطرح در  بین مسلمانان این کشور هستند، وی در مراکز اسلامی این شهر اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش قرآن کرده بود و حتی به برخی از این شاگردان در منزلش و به صورت خصوصی آموزش های تخصصی قرآن را با دغدغه فراوان ارائه می‌کرد. از آثار و تألیفات استاد مروت می‌‌توان، آموزش تجوید به زبان انگلیسی (بیش از ۵۰۰ صفحه) برای اولین بار در جهان تشیع را نام برد.
آخرین سفر وی در سال ۸۸ به ایران بود که در جمع بسیاری از قرآنیان و شاگردانش حضور یافت که در ادامه بخشی از سخنان وی در این سفر و تلاوت یادگاری که از ایشان به جای مانده است، بارگذاری شده است.
 

سرانجام وی 21 مهر 95 پس از گذراندن یک دوره سخت بیماری در شهر تورنتو کانادا درگذشت و به خواست وی برای بازگشت پیکرش به وطن و با تلاش خانواده و شاگردانش به تاریخ 8 آبان ماه پس از تشییع پیکرش از مسجد امام صادق(ع) واقع در میدان فلسطین تهران تا محل خبرگزاری ایکنا در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) آرام گرفت.

captcha