عاشورا؛ زنده‌ترین حقیقت تاریخ/ حسین(ع) همچنان یارانش را برمی‌گزیند
کد خبر: 3647947
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

عاشورا؛ زنده‌ترین حقیقت تاریخ/ حسین(ع) همچنان یارانش را برمی‌گزیند

گروه اجتماعی: با مروری بر سیر تاریخ بشری از عاشورا تا به امروز و نگاهی به تمام حوادث و اتفاقات بشری و الگوگیری تمام نهضت‌های آزادی‌خواهی انسان‌ها از عاشورا، به حق می‌توان گفت زنده‌ترین حقیقت تاریخ، همان عاشورای حسین(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، باز هم عاشورای حسین(ع) از راه رسید، حقیقت زنده‌ای كه در طول تاریخ بشری همواره جاری و ساری بوده و خواهد بود.

علم آزادگی حسین(ع) تا ابد برافراشته است

آری! علم آزادگی كه 1400 سال پیش حسین(ع) در عاشورا برافراشت، تا قیام قیامت برافراشته خواهد بود تا آن روز كه طبق وعده قرآن، عاقبت وارثان زمین، صالحان شوند و مهدی موعود(عج) با ظهورش پرچم سرخ حسین(ع) را به سرمنزل مقصود رساند.

با مروری بر سیر تاریخ بشری از عاشورا تا به امروز و نگاهی به تمام حوادث و اتفاقات بشری و الگوگیری تمام نهضت‌های آزادی‌خواهی انسان‌ها از عاشورا، به حق می‌توان گفت زنده‌ترین حقیقت تاریخ، همان عاشورای حسین(ع) است كه هر كسی به سهم وسع و ظرف خویش از این حقیقت زنده بهره‌برداری می‌كند.

عاشورا، جامع‌ترین تابلوی تمام ارزش‌های بشری است

عاشورا، تابلویی از تمام ارزش‌ها و نیكی‌های بشری است كه برای تمام افراد اعم از پیر و جوان، نوزاد و خرسال، زن و مرد، آزاده و فریب‌خورده الگوهایی را به زیبایی‌ هرچه تمام‌تر ترسیم كرده است. از حضرت علی‌اصغر(ع) گرفته، تا قاسم‌بن الحسن(ع) و علی اكبر(ع) و حربن ریاحی و در نهایت حبیب‌بن مظاهری كه علی‌رغم كهولت زیاد سن، هرگز دست از پرچم سرخ حسین(ع) برنداشت و تا آخرین لحظه‌ای كه جان در بدن داشت به امام و مولایش اقتدار كرد.

ولایت‌مداری و وفای به عهد؛ از مهم‌ترین درس‌های عاشورا

ولایت‌مداری، ولایت‌پذیری، وفاداری به عهد، مردانگی، عزت، سربلندی، آزادگی، استقامت، مقاومت، صبر، مناعت طبع، قناعت و همه و همه تنها گوشه‌ای از ارزش‌هایی است كه در تابلو عظیم عاشورا با خون سرخ حسین(ع) و یارانش به زیبایی هرچه تمام‌تر ترسیم شد تا آنجا كه همچنان خون‌های تمام آزادگان جهان با دیدن این تابلوی عظیم، همچنان می‌خروشد تا آن هنگام كه وعده خداوند محقق شود.

صدای نوحه‌ها و سوگواری‌ها مرهمی بر دل‌های داغدیده عاشقان است

اكنون 1400 سال است كه داغ و فراق و سوگ حسین(ع) همچنان جاری و ساری است و هر ساله همزمان با فرا رسیدن ایام‌ محرم‌الحرام، تمام صحنه‌های زندگی آزادگان بشریت، سیاه‌پوش و داغدار می‌شوند. صدای طبل‌ها، رحیل‌ها، زنجیرزنی‌ها، سینه‌زنی‌ها، نواهای نوحه و سوگواری در فراق سید و سالار شهیدان و آزادگان عالم حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) هر ساله مرهمی بر دل‌های داغدیده سوگواران راه آزادگی و بندگی است.

راه حسین(ع) فراموش شدنی نیست

آری! نام حسین(ع)، راه حسین(ع)، منش حسین(ع)، مردانگی و غیرت حسین(ع) هرگز فراموش‌شدنی نیست و تا دنیا دنیا هست، همچنان تمام عالم در سوگ و فراقش می‌سوزند و می‌سازند و می‌گریند.

حتی ملائك هم هم‌نوا با رهپویان راه عشق و آزادگی می‌گریند

امروز و همزمان با فرا رسیدن سالروز عاشورای حسینی(ع)، در تمام نقاط عالم مجالس سوگواری و عزاداری آزادگان برپاست. همه گریانند؛ حتی ملائك هم هم‌نوا با رهپویان راه عشق و آزادگی می‌گریند. همه و همه یك نام را بر زبان می‌آورند و از داغش می‌سوزند و آن حسین(ع) است.

سومین حرم اهل بیت(ع)؛ میعادگاه خیل عظیم عاشقان حسینی

سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نیز همچون سایر حرم‌های مطهر خاندان عصمت و طهارت(ع) امروز میعادگاه سیل خروشان و عظیم عاشقان و دلدادگان مكتب راه عشق و بندگی است. فرقی نمی‌كند چه دین و مسلكی داشته باشی، همین‌كه آزاده و مرد باشی، مولایت حسین(ع) است و این‌گونه است كه در سوگواری حسینی(ع)، تنها سوگواری است كه از هر قشر و مسلك و مذهبی در آن حضور دارند.

دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از نخستین ساعات آغازین امروز در جای جای استان پهناور فارس به راه افتاده‌اند و به طرف حرم‌های مطهر امامزادگان و مساجد و تكایا، حركت كرده و در آنجا به سوگواری متحد و یكپارچه می‌پردازند.

در شیراز، حرم شاهچراغ(ع)، حرم سیدعلاءالدین حسین(ع)، حرم حضرت علی‌بن حمزه(ع) و گلزار شهدا، میعادگاه خیل عظیم عاشقان است كه با جان و دل به سوگواری برای حسین(ع) می‌پردازند.

اقامه باشكوه نماز ظهر عاشورا

هنگام اذان ظهر، تمام عزاداری‌ها به یاد آن دردانه‌ای كه حتی در بحبوحه جنگ هم لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشد و به اقامه نماز پرداخت، متوقف شد و صف‌های طولانی نماز جماعت در تمام بقاع متبركه، حرم‌های مطهر امامزادگان، مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برپا شد.

مراسم‌های سوگواری حسینی در ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، مجدداً آغاز شد و با برگزاری مراسم خیمه‌سوزان به یاد دل‌های داغدیده عقیله بنی هاشم حضرت زینب كبری(س) و بازماندگان كربلا، در حال برگزاری است.

همچنین طبق سنت دیرینه، امشب تمام بقاع متبركه و مساجد و تكایا میزبان شام غریبان شهادت سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش است و چه شمع‌ها و سوز‌هایی كه از عمق جان در فراق دردانه عالم نمی‌سوزند و سر بر نمی‌آورند.

حسین(ع)، همچنان یاران خود را برمی‌گزیند

آری! حسین(ع)، زنده است و یاران خویش را از میان همین سوگواران و داغداران مكتب عشق و بندگی برمی‌گزیند و آنان را به بالاترین درجه انسانیت یعنی شهادت می‌رساند؛ چنانچه تاكنون تمام شهدای راه اسلام و مكتب عشق را انتخاب كرد و با خود همراه ساخت.

captcha