احیای کرامت و اخلاق انسانی؛ پیام عاشورا برای انسان عصر مدرن
کد خبر: 3648020
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶

احیای کرامت و اخلاق انسانی؛ پیام عاشورا برای انسان عصر مدرن

گروه معارف: معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: احیای کرامت، عزت و اخلاق انسانی، مهم‌ترین پیام عاشورا برای انسان عصر مدرن است تا در اثر این سه مولفه مهم، آرمان‌ها و ارزش‌های دینی که برای هدایت انسان‌هاست مورد توجه قرار گیرد و تا این موارد وجود نداشته باشد، جامعه عصر مدرن در چنگال ظلم و بی‌عدالتی و فساد در رنج خواهد بود.

حجت‌الاسلام جعفر شانظری، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، درباره اهداف و پیام‌های عاشورا، اظهار کرد: اگر شرایط تاریخی زمان این رخداد بزرگ را به خوبی تحلیل کنیم، در یک جمله در همان پیام خود حضرت متوجه می‌شویم که ایشان هدف قیام خود را احیای دین پیامبر و جاودانگی آن می‌دانند، چنان که خود  فرمودند: «...اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِي امّة جدّي...»
وی ادامه داد: متاسفانه بعد از رحلت پیامبر(ص) و در اثر برداشت‌های غلط و قدرت طلبی برخی افراد، اهداف رسالت پیامبر(ص) مسیر خودش را به ویژه در بحث حاکمیت از دست داد. از این رو امام(ع) چنین حرکتی را در تاریخ ایجاد کردند تا هم مشعل دار راه و احیاگر آرمان‌های پیامبر خاتم(ص) باشند و هم در طول تاریخ به تمام پیروان این دین بیاموزند  که برای احیای دین باید جهاد، مبارزه و تلاش کرد.
شانظری در رابطه با پیام‌های عاشورا برای انسان عصر مدرن، خاطرنشان کرد: آسیبی که جامعه عصر مدرن را تهدید می‌کند، یکی بداخلاقی و دیگری پایمال کردن کرامت انسانی است که انسان به خاطر قدرت طلبی، لگدمال می‌شود؛ به خاطر قدرت طلبی حکومت‌ها بسیاری انسان‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند و زیر چنگال ظلم و ستم آن‌ها از بین می‌روند.
این استاد دانشگاه گفت: در چنین دنیایی، بزرگترین پیام عاشورا،  همین احیا کردن کرامت و عزت و اخلاق انسانی است تا در اثر این سه مولفه مهم، آرمان‌ها و ارزش‌های دینی که برای هدایت انسان‌هاست مورد توجه قرار گیرد و تا این موارد نباشد،جامعه عصر مدرن در چنگال ظلم و بی‌عدالتی، فساد و در رنج خواهد بود.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: همان‌طور که در متون دینی ما آمده و امام علی(علیه السلام) هم در نهج‌البلاغه می‌فرمایند، «عبد و بنده و اسیر کسی نباش؛ چرا که سرشت تو را خداوند آزاد آفریده»، اساسا بافت و خلقت و روح آدمی بر اساس اراده و آزادی است و از این طریق می‌تواند هویت خود را به دست آورد. در بیانات امام حسین (علیه السلام) خطاب به مخاطبان در صحنه عاشورا آمده که «اگر دین ندارید، در دنیا آزاده و آزاد مرد باشید»، یعنی حداقل اصول انسانی را لگدمال نکنید. 
وی تصریح کرد: بنابراین درسی که عاشورا به ما می‌آموزد، تلاش برای به دست آوردن اخلاق و کرامت و ارزش‌های انسانی و اینکه این ارزش‌ها از انزوا به عرصه اجتماع و مدیریت و سیاست، ظاهر شود، است و باید آزادمردی را به عنوان یک فرهنگ به انسان‌ها آموخت تا در برابر ظلم و ستم بایستند و ارزش‌ها را احیا کنند.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: فرهنگ عاشورا برخاسته از اخلاق و ارزش‌های انسانی و الهی است و این ارزش‌ها در تمام دوره‌ها در انسان ثابت می‌باشد؛ عدالت و آزادی‌خواهی آرمان انسانیت است، نه آرمان یک گروه یا انسان یک عصر؛ چون ریشه در سرشت آدمی دارد. 
وی افزود: بنابراین می‌توان میان فرهنگ عاشورا و فرهنگ معاصر، بر اساس همان مولفه‌های بنیادی که در انسان است، این فرهنگ را پیوند زد و از طرفی باید به جامعه امروز آموخته شود که عاشورا و حرکت امام حسین (علیه‌السلام) برای احیای این ارزش‌هاست و باید مورد توجه قرار گیرد که خود قضیه عاشورا دست خوش استفاده و برداشت‌های غلط نشود.
شانظری با بیان اینکه عاشورا باید در همان آینه تمام نمای احیای ارزش‌های انسانی خودش بماند و آسیب نبیند، گفت: اگر این حادثه دچار آسیب شد، آن رسالت اصلی خود را از دست می‌دهد که ما متاسفانه امروز در بسیاری از برنامه‌ها مشاهده می‌کنیم مراسم عاشورا از آن رسالت اصلی خود دور افتاده و عنوان ابزاری برای افرادی درآمده که برخی منافع خود را از آن بهره می‌جویند.
captcha