اهدای پلاکت خونی در ایام مذهبی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
کد خبر: 3648129
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۵
مسلمی:

اهدای پلاکت خونی در ایام مذهبی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

گروه سلامت: معاون اهدای خون سازمان انتقال خون با اشاره به افزایش اهداکنندگان در ایام مذهبی بر لزوم فرهنگسازی برای اهدای پلاکت در این ایام نیز تأکید کرد.

مجید مسلمی، معاون اهدای خون مرکز انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به افزایش اهدا کنندگان خون در مناسبت‌های مذهبی اظهار کرد در ایامی از سال، مراجعه برای اهدای خون بیشتر می‌شود، در روزهای اول بهار، ایام مذهبی خاص مثل شب‌های قدر، تاسوعا و عاشورا و اربعین مردم بیشتری برای اهدای خون به مراکز و پایگاه‌های اهدای خون مراجعه می‌کنند.
وی افزود: از سوی دیگر در برخی ایام سال همانند زمانی که دمای هوا بالا  می‌رود یا هوا سرد می‌شود و آخر تابستان نیز مردم کمتر اهدای خون انجام می‌دهند این در حالی‌ است که نیاز ما به خون همیشگی است
مسلمی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی‌های انجام شده از طرف سازمان انتقال خون، سبک و سیاق اهدای خون را تغییر داده گفت: در حال حاضر مردم در حوزه انتقال خون آگاهی بیشتری از قبل دارند که فقط نباید در ایام خاصی از سال، خون اهدا کرد، به همین دلیل تعداد اهداکنندگان مستمر خون افزایش یافته است.
مسلمی با اشاره به این‌که با فرهنگ‌سازی‌های خاصی که سازمان انتقال خون طی سال‌های اخیر انجام داده، درصد اهداکنندگان مستمر خون که سالی دو بار یا بیشتر خون اهدا می‌کنند، در حال افزایش هستند، ادامه داد: در حال حاضر بیش از نیمی از اهداکنندگان خون در کشور، اهداکننده مستمر هستند؛ بنابراین می‌توانیم کفایت خون را به صورت مستمر حفظ کنیم.
وی افزود: همانطور که گفته شد در تاسوعا و عاشورا، اربعین و شب‌های قدر مراجعه بیشتری برای اهدای خون وجود دارد ما نیز خودمان را با شرایط وفق می‌دهیم، لذا تعداد تخت‌ها و افرادی که خدمت ارائه می‌‌دهند و ساعت‌های ارائه خدمت را نیز در این ایام افزایش می‌دهیم.
رییس گروه جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون تهران ادامه داد: تخت‌های اهدای خون در این مرکز افزایش یافته است و به شکلی خدمت‌ رسانی انجام می‌شود که مردم به صورت مرتب مراجعه می‌کنند و معطلی وجود ندارد. تعداد تخت‌های اهدای خون مرکز وصال در حال حاضر بالای 50 تخت است. دو اتاق برای خانم‌ها وجود دارد که یک اتاق 6 تخت و اتاق دیگر 4 تخت دارد.

نیاز به فرهنگ‌سازی اهدای پلاکت
مسلمی در رابطه با اهدای پلاکت نیز عنوان کرد: اگرچه میزان آگاهی اهداکنندگان خون در خصوص اهدای پلاکت نیز با ارائه بروشورها و مصاحبه‌های مسئولان سازمان انتقال خون با رسانه‌ها افزایش یافته و مردم تا حدی می‌دانند که می‌شود فقط پلاکت خود را اهدا کنند با این وصف اما اهدای پلاکت هنوز نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، سازمان انتقال خون از طریق اهداکنندگان مستمر خود این فرهنگ‌سازی را جلو می‌برد.
 معاون اهدای خون مرکز انتقال خون وصال بیان کرد: اهدای پلاکت از طریق دستگاه‌های آفرزیس انجام می‌شود که به این روش اهدای پلاکت، پلاکت فرزیس می‌گویند. در این روش فقط پلاکت از خون جدا می‌شود و سایر اجزای خون دوباره به رگ اهداکننده باز می‌گردد.
مسلمی در رابطه عدم اهدای پلاکت از سوی اهداکنندگان در روزهای عاشورا و تاسوعا بیان کرد:در روزهای خاص، تقاضای اهدای خون در میان اهداکنندگان بیشتر است؛ البته اگر افراد برای اهدای پلاکت مراجعه کنند نیز این کار انجام می‌شود یعنی هم دستگاه‌ها و هم پرسنل در روزهای خاص نیز آمادگی ارائه این خدمات را دارند.

captcha