بروز خرافات در عزاداری‌ها مردم را ار اهداف عاشورا دور کرده است
کد خبر: 3648277
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

بروز خرافات در عزاداری‌ها مردم را ار اهداف عاشورا دور کرده است

گرئه اجتماعی: رئیس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان گفت: مهم‌ترین تاثیر خرافات در عزاداری‌ها این است که جامعه و مردم را از هدف‌های اصلی عاشورا دور می‌کند

سیدعلی نکویی، رئیس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: اصل عزاداری و زنده نگه داشتن عاشورا و مسائل اهل بیت(ع) جزو مواردی است که در احادیث مختلف و روش ائمه اطهار(ع) ذکر شده و علمای شیعه بر انجام و احیای آن تاکید، بسیاری دارند.
وی ادامه داد: در عصر ما نگاه حضرت امام و تاکید بر عاشورا با اهداف عقلی امام حسین(ع) و حفظ روش‌های سنتی که در جوامع معمول بوده، در تاریخ معاصر نقطه عطفی بود که نگاه صحیح به عاشورا و عزاداری و نهضت امام حسین را نشان داد.
وی با اشاره به خرافات وارد شده در عزاداری‌ها، گفت: این اشکالات و خرافات به چند دسته تقسیم می‌شود؛ بخشی از آن‌ها هیچ جایگاه عقلی یا شرعی‌ای ندارند و با اینکه اکثر علما آن‌ها را تحریم کرده‌اند، ولی متاسفانه بازهم شاهد آن هستیم که نمونه آن‌ها قمه زدن و امثال آن است.
رئیس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مردم سنت‌های عاشورا را به عنوان یک سنت اجتماعی و مردمی و در غالب یک عادت همه ساله انجام می‌دهند، بدون اینکه به هدف عاشورا و مسائل عاشورا عنایتی داشته باشند.
نکویی ادامه داد: مهم‌تر از همه چیز، توجه به محتوای عزاداری‌هاست؛ در بعضی از این عزاداری‌ها مسائلی مطرح می‌شود که صحت ندارد. بسیاری از علما از جمله شهید مطهری به اینگونه مطالب اعتراض دارند.
رئیس هیئت مدیره کانون نشر فرهنگ اسلامی حسنات استان اصفهان گفت: به نظر من مهم‌ترین تاثیر خرافات در عزاداری‌ها این است که جامعه و مردم را از هدف‌های اصلی عاشورا دور می‌کند. عاشورا درس بزرگ آزادگی برای انسان‌ها دارد ولی با بروز برخی خرافات در عزاداری‌ها، این درس تبدیل می‌شود به مسئله‌ای منفی که متاسفانه بخشی از جامعه ما را در بر گرفته است.
وی ادامه داد: بحث عاشورا بحث ساده‌ای نیست که فقط منحصر به یک عزاداری وگریه باشد؛ عاشورا یک مکتب و جریان انسان‌ساز و یک درس است که ما از آن غفلت می‌کنیم و کسانی که در رابطه با این مسئله کم کاری می‌کنند، یقینا مسئول هستند.
captcha