پیشنهاد آیت‌الله سیستانی مبنی بر رجوع به قانون اساسی، منطقی و منصفانه است
کد خبر: 3648391
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
جمالی نوبندگانی مطرح کرد:

پیشنهاد آیت‌الله سیستانی مبنی بر رجوع به قانون اساسی، منطقی و منصفانه است

گروه سیاسی: دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیشنهاد آیت‌الله سیستانی مبنی بر رجوع همه طرفین، دولت مرکزی و اقلیم کردستان، به قانون اساسی را پیشنهادی منصفانه و منطقی دانست و گفت: اقدام اقلیم کردستان می‌تواند به تحریک اقوام و مذاهب سایر کشورهای اسلامی به ویژه همسایگان عراق انجامیده و یک چالش دائمی در منطقه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پس از برگزاری رفراندوم همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و بحث‌ها و تحلیل‌های فراوان پیرامون این موضوع پیش و پس از برگزاری همه‌پرسی، آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه نیز به این قضیه واکنش نشان دادند.
ایشان نسبت به هرگونه جدایی و تقسیم عراق و شکستن تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق هشدار داده و خواستار حفظ یکپارچگی عراق و وحدت ملت عراق و پرهیز از طائفه‌گرایی و نژادپرستی و تحقق برابری بین همه عراقی‌ها شدند.
آیت‌الله سیستانی با بیان اینکه تقسیم عراق نتایج بسیار ناگواری در بر خواهد داشت، اظهار کردند که این اقدام حتی ممکن است عرصه را برای دخالت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به زیان عراقی‌ها باز کند.
این مرجع عالیقدر شیعه به عنوان راه حل، دولت مرکزی و پارلمان عراق را به حفظ تمامیت ارضی این کشور و رعایت حقوق کُردها در چارچوب قانون اساسی فراخواندند و برادران کُرد را به بازگشت به مسیر قانونی اساسی برای حل اختلافات دعوت کردند.

پیشنهاد آیت‌الله سیستانی منطقی و منصفانه است
 
«محمد جواد جمالی نوبندگانی» دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت ورود آیت‌الله سیستانی از موضع مرجعیت به مسئله همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان و تأثیر آن در حل و فصل مسالمت‌آمیز این موضوع گفت: آیت‌الله سیستانی همواره به عنوان یک لنگرگاه مطمئن برای مردم و حاکمیت عراق عمل کرده و مطرح بودند و ایشان با وجود اینکه یک مرجع شیعی هستند، ولی مورد وثوق و اعتماد همه مذاهب، اقوام و طوائف عراق هستند.
وی ادامه داد: پیشنهاد ایشان مبنی بر رجوع به قانون اساسی، منطقی و منصفانه است. الان دولت اسپانیا به ایالت کاتالونیا اجازه برگزاری همه‌پرسی استقلال را نداد و با آن به شدت برخورد کرد زیرا درست است که حق تعیین سرنوشت مسئله مهمی است که باید به آن احترام گذاشت، اما از سوی دیگر یکپارچگی دولت ـ ملت‌ها هم در سازمان ملل و شورای امنیت به تصویب رسیده و قانون اساسی کشورها هم دارای اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

ریشه‌های اصلی اقدام اقلیم کردستان به برگزاری همه‌پرسی

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه اقدام به برگزاری همه‌پرسی در اقلیم استقلال کردستان دو علت اصلی داشت، گفت: یک عامل، شخصی و برخی منیت‌ها برای کسب قدرت بود و دیگری تحریک بیرونی بود که توسط رژیم صهیونیستی برای قطعه قطعه کردن کشورهای اسلامی و کوچک‌ سازی آنها صورت گرفت تا در آینده این کشورها برای اسرائیل خطری نداشته باشند و نتوانند تهدیدی برای امنیت آنها بوده و تابع محض قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشند.
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: از طرفی این اقدام اقلیم کردستان که با طراحی صهیونیست‌ها صورت گرفته، می‌تواند اقوام و مذاهب در سایر کشورهای اسلامی و به ویژه همسایگان عراق را به جدایی تحریک کند تا یک چالش دائمی همواره در منطقه وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: بر این اساس پیشنهاد آیت‌الله سیستانی بسیار مدبرانه و حکیمانه بود و از طرف بسیاری از مقامات و مسئولان عراق و حتی برخی مسئولان اقلیم کردستان با استقبال مواجه شد.
captcha