کندی تحول، ایستایی حوزه علمیه را به همراه دارد
کد خبر: 3648596
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه:

کندی تحول، ایستایی حوزه علمیه را به همراه دارد

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه با بیان اینکه ارتقای علمی حوزه بیش از آن که محصول مدیریت سامان‌یافته باشد محصول تلاش‌های فردی است، گفت: کندی سرعت تحول، ایستایی حوزه را به همراه خواهد داشت و حوزه را به اهداف مطلوب خود نخواهد رساند.

آیت‌الله واعظ موسوی، رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر شتاب گرفتن فرایند تحول در حوزه گفت: مقام معظم رهبری با توجه به احاطه کاملی که به فضاهای مختلف حوزوی دارند و با دقت و تیزبینی حوادث و تحولات حوزه را دنبال می‌کنند، همواره مطالب‌شان در مورد حوزه راهگشا بوده و هست.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مخاطب سخنان ایشان مدیران، استادان و طلاب حوزه هستند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف و به‌خصوص در ابتدای سال تحصیلی جدید حوزه و در جمع طلاب و استادان حوزه علمیه تهران آن هم در شرایطی که برخی به دنبال بی‌خاصیت کردن طلاب و حوزه هستند، زنگ خطر و هشدار جدی در مورد تحول در حوزه دادند.

واعظ موسوی عنوان کرد: تاکید ایشان بر این است که شاگردی مکتب صادقین(ع) و طلبگی با ایستایی و توقف سازگاری ندارد و حوزه اگر متوقف شود، قافیه را باخته است؛ بنابراین باید با شناخت نیازها و اقتضائات زمانه و به‌روز کردن اطلاعات خود و برخورداری از منابع و مبانی متکی بر وحی بتواند اداره جامعه را به هر نحو ممکن عهده‌دار شود.

رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه با بیان اینکه پرداختن به مطالب علمی روز مهم‌ترین وظیفه حوزه و طلاب در دوره حاضر است، عنوان کرد: کسانی که به تعبیر مقام معظم رهبری از نصاب علمی لازم برخوردار نباشند، نمی‌توانند تاثیرگذار باشند؛ زیرا زمانی یک فرد می‌تواند مرجعیت علمی داشته باشد که از توان علمی لازم و بالا برخوردار باشد.

کندی تحول، ایستایی حوزه علمیه را به همراه دارد

وی با بیان اینکه همان طور که رهبری فرمودند امام خمینی(ره) علاوه بر تقوا و تهذیب نفس از نصاب علمی بالا برخوردار بودند و در جایگاه مرجعیت فقهی، اجتماعی و سیاسی قرار گرفتند تصریح کرد: اگر امام تنها یک روحانی عارف و مهذب بود ولی از سطح علمی بالایی برخوردار نبود نمی‌توانست این میزان اثرگذاری داشته باشد که همه توده‌های جامعه را به حرکت در آورد؛ بنابراین مهم‌ترین وظیفه برای یک طلبه در شرایط کنونی خوب درس خواندن و کسب علم است.

واعظ موسوی بیان کرد: امروز آشنایی طلاب با فنون و علم روز مانند حضور فعالانه در فضای مجازی و شناخت سؤالات و شبهات امروز داخل و خارج کشور یک ضرورت است تا طلبه بتواند با حرکتی مسئولانه به وظیفه ذاتی خود که آشناکردن مردم با دین و حفظ دین آنان است حرکت عمل کند.

رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه با اشاره به سرعت تحولات جامعه و جهان عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعبیری که چند سال قبل داشتند فرمودند قطار تحولات دنیا با سرعت در حال حرکت است و اگر حوزه نیز با تکیه بر مبانی نتواند متناسب با این سرعت حرکت کند حذف خواهد شد.

وی افزود: امروز جامعه، روحانی و فاضلی را که با مسایل جدید و دستاوردهای بشری آشنا نباشد را نمی‌پذیرد و با او سرسازش ندارد؛ امروز باید احکام گفتن ما منطبق بر مسایل مستحدثه در رشته‌های مختلف علمی صورت گیرد از این رو تربیت متخصص در رشته‌های مختلف نیاز دوره جدید است.

واعظ موسوی تصریح کرد: اگر مقتضیات زمان را نشناسیم و صرفا به تبلیغ دین اقدام کنیم آب در هاون کوبیدن و اثرگذاری ما بسیار اندک خواهد شد؛ امروز حتی در روش‌های تبلیغ باید تحول ایجاد شود.

عضو سابق خبرگان رهبری با بیان اینکه کارهایی برای ایجاد تحول در حوزه انجام شده است گفت: من با طلاب در سطوح مختلف مرتبط هستم و شاهد ارتقاء و رشد علمی طلاب و تخصصی شدن رشته‌ها و علوم هستیم ولی هنوز ارتقاء علمی نظام‌مند و مدیریت شده را شاهد نیستیم؛ از این‌رو این تحولات علمی بیشتر متکی به افراد است و نمی‌توان آن را به مدیریت خاصی نسبت داد.

واعظ موسوی تاکید کرد: آحاد طلاب پیشرفت دارند ولی این پیشرفت‌ها با برنامه‌ریزی و تلاش فردی صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در بدنه مدیریتی حوزه هنوز نتوانسته است پویایی، نشاط و ارتقاء لازم را ایجاد کند.

وی ادامه داد: البته مدیران حوزه با حمایت مراجع و مقام معظم رهبری در تلاش هستند تا جامع‌ترین برنامه‌ها را برای تحول در حوزه اجرایی کنند ولی هنوز انتظارات برآورده نشده است.

رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه یکی از لوازم تحول در حوزه را سرعت بخشیدن به مباحث میان رشته‌ای اعم از روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و ... در کنار فقه و اصول و تفسیر و کلام و ... برشمرد و عنوان کرد: رویکرد ما در مباحث تفسیری و کلامی و فقهی هم می‌تواند متناسب با اقتضائات روز باشد و به روند تحولی شروع شده کمک کند از جمله اینکه در دروس خارج و سطوح عالی به مباحث مبتلا به روز بیشتر توجه شود.


captcha