هرگونه هرج و مرج‌طلبی در منطقه محکوم است/ برجام باید ادامه یابد و همه به آن پایبند باشند
کد خبر: 3648658
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
لاریجانی در نشست خبری با همتای ایرلندی:

هرگونه هرج و مرج‌طلبی در منطقه محکوم است/ برجام باید ادامه یابد و همه به آن پایبند باشند

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس ایرلند بر روابط پایدار دو کشور تاکید کرد و ارتقای روابط دو کشور را در حوزه‌های دفاعی و سیاسی را برای مقابله با هرج و مرج‌طلبی مفید دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خانه ملت، «علی لاریجانی» رئیس مجلس‌ شورای‌ اسلامی در نشست خبری مشترک با «دنیس او دونوان» رئیس مجلس سنای ایرلند که صبح امروز (سه شنبه، 11 مهرماه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس مجلس سنای ایرلند و هیأت همراه به ایران گفت: روباط ایران و ایرلند روابطی پایدار است و این سفر پایه‌های آن را تقویت می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان مذاکرات خوبی در زمینه‌های مختلف با هیأت پارلمانی ایرلند صورت گرفت، عنوان کرد: در خصوص همکاری‌های پارلمانی خوشبختانه گروه‌های دوستی پارلمانی فعالی داریم که توسعه همکاری‌ها را در این زمینه پیگیری کرده و باعث می‌شوند سطح روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف افزایش یابد.
وی در ادامه با بیان این‌که مطابق قانون برنامه ششم توسعه کشور اولویت‌های خود را در جلسه مشترک برای هیأت ایرلندی توضیح دادیم، ادامه داد: در این رابطه به جذب سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو و پاک و تأمین تجهیزات حوزه‌های پزشکی و انرژی به معنای نفت و گاز تأکید شد.
لاریجانی در ادامه با اشاره به این مطلب که امیدواریم تجار ایرانی از ظرفیت‌های ایجاد شده بهره ببرند، تأکید کرد: این امیدواری را نیز داریم که دوستان ایرلندی نیز در تسهیل روابط بانکی تلاش کنند.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: در حوزه‌های همکاری‌های بین‌المللی نیز هم‌نظر بودیم به ویژه بر این مسأله تأکید شد که باید بر توافق بین‌المللی هسته‌ای همگی پایبند باشند.
وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از مذکرات خود با رئیس مجلس ایرلند که به مسائل منطقه اختصاص یافت، ابراز داشت: درباره بحران تروریسم در منطقه صحبت کردیم که دو طرف نسبت به این موضوع حساس بودند و هرگونه هرج‌ و‌ مرج‌طلبی در منطقه محکوم شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اهمیت سفر رئیس مجلس سنای ایرلند به کشورمان گقت: امیدواریم سطح روابط تجاری، سیاسی و امنیتی افزایش پیدا کند.
دنیس او دونوان رئیس مجلس سنای ایرلند نیز در ادامه این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری‌اسلامی ایران، این سفر را نخستین گام در حوزه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست و گفت: ما به عنوان یکی از اعضای اتحادیه‌اروپا معتقدیم که توافق‌نامه برجام باید ادامه پیدا کند.
رئیس مجلس سنای ایرلند در ادامه با بیان این‌که اتحادیه‌اروپا می‌تواند باعث ثبات در منطقه خود شود، عنوان کرد: جمهوری‌اسلامی ایران نیز در منطقه نقش پایدارکننده داشته و باعث ایجاد ثابت شده است.
وی در ادامه ضمن تشکر از رئیس‌جمهوری ایران به خاطر تلاش در حوزه مبارزه با تروریسم اظهار کرد: ایرلند مایل است در حوزه مبارزه با تروریسم با ایران همکاری کند.
او دونوان در ادامه با تأکید بر افزایش سطح مناسبات با ایران بیان کرد: در خصوص صادرات تجهیزات صنایع کشاورزی و دارو و به اشتراک گذاشتن فناوری‌ها همکاری‌هایی با ایران داریم که آن را افزایش می‌دهیم و رایزنی برای تجارت نیز صورت دادیم که در همین زمینه هیأتی اقتصادی ماه آینده به ایران سفر می‌کند که این اقدام را نخستین گام مثبت در حوزه تجاری و اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران تلقی می‌کنیم.
وی در ادامه با ابراز خرسندی از اولویت‌های قانون برنامه ششم توسعه کشور در حوزه محیط زیست و آب که در جلسه مشترک با لاریجانی تشریح شد، عنوان کرد: اگر می‌توانستیم آب باران را از ایرلند به ایران صادر می‌کردیم چرا که در فصولی از سال با بارندگی‌های زیادی روبرو هستیم لذا اگر امکان آن وجود داشت در این خصوص کمک می‌کردیم.
رئیس مجلس سنای ایرلند در پایان در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش کشورهای اروپایی در پایبندی به توافق برجام تأکید کرد: دولت ما و اتحادیه اروپا از توافق برجام و اقدامات مثبتی که در این خصوص انجام شد رضایت داشته و اجرای آن را به نفع تمام طرفین می‌داند لذا ما تمام تلاش دیپلماتیک خود را می‌کنیم تا این توافق برای ایران و اروپا مثبت باشد.
captcha