ترسیم تابلوی نگارگری شهید حججی اثر استاد بدرالسماء
کد خبر: 3648672
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

ترسیم تابلوی نگارگری شهید حججی اثر استاد بدرالسماء

گروه فرهنگی: تابلوی شهید حججی با عنوان «فرزند ایران» با سبک نگارگری ایرانی ـ اسلامی که هنر ملی میهنی ما است توسط استاد بدرالسماء به تصویر کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، استاد رضا بدرالسماء‌ هنرمندی مولف است که به هیچ عنوان در آثارش به تقلید کورکورانه نمی‏پردازد و هرچه خلق می‏کند از طراحی گرفته تا اجرا همگی برگرفته از ذهن خود او است. 
مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل در یکی از جلسات دیدار با مفاخر شهر به گالری این نگارگر مشهور اصفهانی رفت؛ استاد سخاوتمندی که بر عکس بسیاری از هم ردیفان خود در انتقال تجربه‏‌هایش خستی به خرج نمی‏دهد و هر آنچه داشته باشد به جوانان علاقمند می‏آموزد. 
حمید فرهمند رئیس مرکز اصفهان‏شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، درباره این استاد ارجمند گفت: این استاد نگارگری توانسته هنر را از شکل تجملی خارج و وارد بطن زندگی مردم کند. چیزی که همیشه در طول تاریخ هنرستانی وجود داشته اما این روزها به فراموشی سپرده شده، به این معنا که هنر‏ها در وسایل مصرفی مردم استفاده می‏شده است. 
وی افزود: در واقع او توانسته است تعادلی بین آثار هنری، نمایشگاهی و موزه‏ای و آثاری که برای مصرف عام وجود دارد ایجاد کند.از جمله این کاربرد ها می‏توان به استفاده از طرح‏ها بر روی جعبه‏ها و حتی کارت‏های دعوت مجالس اشاره داشت. 
بدرالسماء اثر فاجعه منا را یکی از پرکارترین آثار خود معرفی کرده و گفت: حدود یک سال بر روی این اثر کار کردم تا بالاخره توانستم آن را در سالروز شهدای منا به پایان برسانم. 
او در این اثر 200 انسان را به تصویر کشیده که 100 نفر از آن ها در حال طواف کعبه هستند و 100 نفر دیگر به شهادت رسیده و همچون فرشته‌ها در حال عروج به سوی معبود خود هستند. 
همچنین در اطراف این اثر هنری می‏توانید آیاتی از سوره حج را به خط استاد رسول آقامیری مشاهده کنید. آیاتی که خداوند در آن‏ها کسانی را که راه حج را به روی مردم می‏بندند، از عذابی سخت بیم می‏دهد و همچنین برای کسانی که در راه خداوند شهید می‏شوند نوید پاداشی را می‏دهد که از ادراک ما خارج است. 
بدرالسماء خلق این اثر را رسالت خود می‏داند و تصریح می‌کند: این کمترین کاری بوده که می توانسته انجام دهد. اثری که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هم اکنون نیز تمر یادبود آن چاپ شد و در سرتاسر جهان نشر پیدا کرده تا جنایت این دژخیمان را به دنیا نشان دهد. 
البته این تنها اثر او نیست و ایشان بر روی تابلوی دیگری کار کرده اند که در آن سعی داشته شهید حججی را به تصویر بکشد.
این تابلو با عنوان «فرزند ایران» با سبک نگارگری ایرانی اسلامی که هنر ملی میهنی ما است، به تصویر کشیده شده و می تواند سر منشاء تحول در این هنر اصیل و سرآغازی بر مکتب نگارگری نوین در جمهوری اسلامی ایران است.
استاد بدرالسماء که تاکنون در بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و بیش از 200 نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی شرکت داشته موفق به کسب رتبه‏های بسیار خوبی شده است. 
البته این استاد نگارگری با اعتقاد به اینکه کاربرد نگارگری بیشتر در تصویر سازی کتاب است، تنها به خلق تابلوهای بزرگ اکتفا نکرده و تاکنون 35 کتاب را به تصویر کشیده است. از جمله این کتاب‏ها می توان به خیام، سعدی، حافظ، شاهنامه و ... اشاره داشت.
captcha