به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، استاد رضا بدرالسماء هنرمندی مولف است که به هیچ عنوان در آثارش به تقلید کورکورانه نمیپردازد و هرچه خلق میکند از طراحی گرفته تا اجرا همگی برگرفته از ذهن خود او است.
مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل در یکی از جلسات دیدار با مفاخر شهر به گالری این نگارگر مشهور اصفهانی رفت؛ استاد سخاوتمندی که بر عکس بسیاری از هم ردیفان خود در انتقال تجربههایش خستی به خرج نمیدهد و هر آنچه داشته باشد به جوانان علاقمند میآموزد.
حمید فرهمند رئیس مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، درباره این استاد ارجمند گفت: این استاد نگارگری توانسته هنر را از شکل تجملی خارج و وارد بطن زندگی مردم کند. چیزی که همیشه در طول تاریخ هنرستانی وجود داشته اما این روزها به فراموشی سپرده شده، به این معنا که هنرها در وسایل مصرفی مردم استفاده میشده است.
وی افزود: در واقع او توانسته است تعادلی بین آثار هنری، نمایشگاهی و موزهای و آثاری که برای مصرف عام وجود دارد ایجاد کند.از جمله این کاربرد ها میتوان به استفاده از طرحها بر روی جعبهها و حتی کارتهای دعوت مجالس اشاره داشت.
بدرالسماء اثر فاجعه منا را یکی از پرکارترین آثار خود معرفی کرده و گفت: حدود یک سال بر روی این اثر کار کردم تا بالاخره توانستم آن را در سالروز شهدای منا به پایان برسانم.
او در این اثر 200 انسان را به تصویر کشیده که 100 نفر از آن ها در حال طواف کعبه هستند و 100 نفر دیگر به شهادت رسیده و همچون فرشتهها در حال عروج به سوی معبود خود هستند.
همچنین در اطراف این اثر هنری میتوانید آیاتی از سوره حج را به خط استاد رسول آقامیری مشاهده کنید. آیاتی که خداوند در آنها کسانی را که راه حج را به روی مردم میبندند، از عذابی سخت بیم میدهد و همچنین برای کسانی که در راه خداوند شهید میشوند نوید پاداشی را میدهد که از ادراک ما خارج است.
بدرالسماء خلق این اثر را رسالت خود میداند و تصریح میکند: این کمترین کاری بوده که می توانسته انجام دهد. اثری که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هم اکنون نیز تمر یادبود آن چاپ شد و در سرتاسر جهان نشر پیدا کرده تا جنایت این دژخیمان را به دنیا نشان دهد.
البته این تنها اثر او نیست و ایشان بر روی تابلوی دیگری کار کرده اند که در آن سعی داشته شهید حججی را به تصویر بکشد.
این تابلو با عنوان «فرزند ایران» با سبک نگارگری ایرانی اسلامی که هنر ملی میهنی ما است، به تصویر کشیده شده و می تواند سر منشاء تحول در این هنر اصیل و سرآغازی بر مکتب نگارگری نوین در جمهوری اسلامی ایران است.
استاد بدرالسماء که تاکنون در بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و بیش از 200 نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی شرکت داشته موفق به کسب رتبههای بسیار خوبی شده است.
البته این استاد نگارگری با اعتقاد به اینکه کاربرد نگارگری بیشتر در تصویر سازی کتاب است، تنها به خلق تابلوهای بزرگ اکتفا نکرده و تاکنون 35 کتاب را به تصویر کشیده است. از جمله این کتابها می توان به خیام، سعدی، حافظ، شاهنامه و ... اشاره داشت.