به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، لیلا پهلوانزاده، فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد و دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه هنر اصفهان، جایزه کتاب سال دانشجویی دوره بیست و سوم را به خود اختصاص داده است؛ وی که در رشته معماری تحصیل میکند در همین زمینه توانسته است آثاری گرانسنگ را به جامعه هنری و معماری کشور عرضه کند. پهلوانزاده در گفتوگو با ایکنا در خصوص اثر خود و نیز آثار جشنواره صحبت میکند که در پی آن را ملاحظه میکنید:
شما توانستهاید توجه داوران جشنواره را به خود اختصاص دهید، موضوع کتابتان چه بود و به نظرتان خصوصیت این اثر چیست؟کتابی که ما برای این دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی داشتیم، جلد هشتم از یک مجموعهای به نام گنجینه مجموعه آثار معماری ایران، درباره میراث صنعتی ایران که برای اولین بار در ایران تاسیس میشوند اعم از کارخانههای مختلفی مانند نساجی، قند و کاربریهای متفاوت بود.
این کتاب هشت جلدی در سال 93 برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شده بود، این مجموعه خاص استان اصفهان بود و در ابتدا بعد از اینکه زمینه شکلگیری کارخانهها را در ایران بررسی و ارائه میکند، بر استان اصفهان متمرکز میشود که یزد را هم شامل میشد. از این مجموعه 8 جلدی، 5 جلد به استان اصفهان اختصاص داشت، دو جلد در خصوص یزد و جلد آخر در خصوص کارخانجات مرمت شده جهان بود. در جلد هشتم کتاب به این میپرداخت که کارخانههای مرمت شده در جهان چه داستانی داشتهاند و ما در این قبال چه سیاستی داشتهایم و دست به تخریب این کارخانجات زدهایم.
در خصوص کتابی که برای کتاب سال دانشجوئی ارائه شده است چه توضیح بیشتری را میتوان افزود؟
کتابی که برای کتاب سال دانشجویی ارائه دادیم، هم این جلد هشتم است. من فکر میکنم یکی از دلایل برنده شدن این کتاب موضوع نو آن بود و تا به حال کسی به میراث صنعتی توجه نکرده بود، ایران و اینکه ما در زمان پهلوی اول و دوم چه کارخانههای قشنگ با معماری خاصی داشتیم. متاسفانه همه اینها در حال تخریب است و یکی از دلایل مهم برنده شدن این کتاب نحوه چاپ آن هست که بسیار خوب بوده و از صفحهآرایی و نشر خوبی برخوردار است. نیت سودجویی در این کتاب وجود نداشت و قیمت پشت جلد آن، هزینهای است که شده است و هزینه آمادهسازی و تالیف برای آن در نظر گرفته نشده بود.
با توجه به اینکه یکی از اهداف جشنواره معرفی آثار برتر دانشجویی و دانشگاهی است، این جشنواره چقدر میتواند به جامعه دانشگاهی کمک کند؟
کتاب سال دانشجویی شاید از بقیه جایزههای کتاب دیگر مهمتر باشد، زیرا اگر درست انجام شود و از اطلاعرسانی خوبی برخوردار باشد و کمک کند به دانشجویان و افراد انجام گیرد، عشق این را در بچهها ایجاد میکند که کار کنند، اگر دانشجویان بدانند که دیده میشوند.
من عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد هستم و بیش از ده سال است که تدریس میکنم، متاسفانه الان آنچه بین بسیاری از دانشجویان رایج شده این است که هیچ کس امیدی ندارد و میگویند درس بخوانیم که چه شود؟ اگر این جشنواره حمایتهای خاص از دانشجویان بکند و کسانی که واقعا برنده این این جشنوارهها هستند، از امتیازاتی خاص برخوردار باشند، اوضاع تغییر میکند. نمیخواهم بگویم که دانشجویان تنها به خاطر یک امتیاز کند، اما اگر امکانات تشویقی ارائه شود، باعث خواهد شد که دانشجویان گروه گروه شده و در دانشگاه کار کنند و فعالیت بالا رود.
چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این جشنواره دارید؟آنچه من در جایزه کتاب سال دانشجویی دیدم، این است که نقش دانشگاههای غیر دولتی کمرنگ بود و اصلا من ندیدم، شاید من اشتباه میکنم و باید آمار را بررسی کنیم، اما من احساس کردم که این جشنواره کتاب دانشجویی مختص دانشگاههای دولتی است و دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی نقشی در این جایزه نداشتند. پیشنهاد من این است که اگر برنامهای داشته باشند که دانشگاهها را بیشتر درگیر این دانشگاهها بکنند و برخی از آثار تحت نظارت اساتید خاص چاپ شود، کیفیت بالاتری خواهد داشت. اگر ممکن باشد برندگان جشنواره کتاب سال دانشجویی به نوعی در جشنواره و نمایشگاههای جهانی نمود پیدا کند و غرفههای خاصی باشد در کشورهای مختلف که به معرفی آثار دانشجویی و پایاننامهها نمایش دهد، انگیزهای برای افراد میتواند باشد.