امام سجاد(ع)؛ زمینه‌ساز انقلاب فرهنگی صادقین(ع)
کد خبر: 3648711
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸

امام سجاد(ع)؛ زمینه‌ساز انقلاب فرهنگی صادقین(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر مدرسه سجادیه قم با تاکید بر بررسی عالمانه حوادث زندگی امام سجاد(ع) گفت: این مطالعات به خصوص باید بر زمینه‌سازی ایشان برای انقلاب فرهنگی امام باقر و امام صادق(ع) متمرکز شود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدعلی لبخندان، مدیر مدرسه سجادیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تسلیت سال‌روز شهادت چهارمین امام شیعیان، حضرت سجاد(ع) گفت: قرآن کریم در نزد همه ائمه(ع) دارای جایگاه و شأن و منزلت والایی بوده است و ایشان عدل قرآن محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: اما در میان تعابیر و روایات گران‌بهای باقی مانده از آن امام، روایتی در مورد قرآن کریم بیان شده است که نشان می‌دهد همه رفتار و حرکت و گفتار و منش امام مبتنی بر قرآن کریم است.

لبخندان اظهار کرد: امام سجاد(ع) در روایتی که در کافی از ایشان نقل شده است به این جایگاه اشاره دارد؛ «لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی وَ کَانَ (ع) إِذَا قَرَأَ مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ یُکَرِّرُهَا حَتَّى کَادَ أَنْ یَمُوت»؛ اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهایى نمی‌ترسم، و آن حضرت (ع) شیوه‏‌اش این بود که هر گاه «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» را می‌خواند آن قدر آن را تکرار می کرد که نزدیک بود بمیرد.

مدیر مدرسه سجادیه قم عنوان کرد: اگر همین یک روایت از آن امام(ع) در جامعه ما و در اذهان مردم جاری و ساری شود، شاهد تحول جدی در نگاه به قرآن کریم خواهیم بود، در حالی که متاسفانه کمتر به سفارشات ائمه(ع) در مورد قرآن بها می‌دهیم.

لبخندان تصریح کرد: این کلام هم نشان‌دهنده عمق معرفتی قرآن کریم از یکسو و هم نشان‌دهنده عمق فکری و معرفتی امام سجاد(ع) است که همه دوران زندگی ایشان و به‌خصوص دوره امامتشان بر محور تفکر قرآنی سپری شده است.

مدیر مدرسه سجادیه قم با اشاره به روایات دیگری از آن امام بیان کرد: ایشان در روایات متعددی بر مصادیق کرامت نفس تاکید داشته و فرموده‌اند که کسی که کرامت نفس دارد دنیا در نزد او کم ارزش خواهد شد، از جمله این روایت است که: «أَعْظَمُ النّاسِ خَطَرًا مَنْ لَمْ یَرَ الدُّنْیا خَطَرًا لِنَفْسِهِ» و یا در روایت دیگری فرموده‌اند: «مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَیْهِ الدُّنْیا»؛ کسی که کرامت و بزرگوارى نفس داشته باشد، دنیا را پَست انگارد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) با بیان اینکه صحیفه سجادیه با وجود اینکه کتاب دعا هست ولی دارای عالی‌ترین مضامین معرفتی و عرفانی است به جایگاه دعا در نزد امام سجاد(ع) پرداخت و ادامه داد: ایشان در روایتی فرموده‌اند که «أَلْمُؤْمِنُ مِنْ دُعائِهِ عَلى ثَلاث: إِمّا أَنْ یُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمّا أَنْ یُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمّا أَنْ یُدْفِعَ عَنْهُ بَلاءً یُریدُ أَنْ یُصیبَهُ.»؛ مؤمن از دعایش سه نتیجه مى‌گیرد: یا برایش ذخیره گردد یا در دنیا برآورده شود، یا بلایى را که خواست به او برسد، از او بگرداند.

امام سجاد(ع) زمینه‌ساز انقلاب فرهنگی صادقین(ع) بود/ جایگاه قرآن در نزد امام

لبخندان تصریح کرد: این روایات علاوه بر جنبه اخلاقی و دینی که به ذهن ما متبادر می‌شود، دارای جنبه‌های روان‌شناسی و جامعه‌شناسی عمیقی هم هست؛ زیرا فرد و جامعه دارای کرامت، تنها هدفش رسیدن به مطامع دنیوی نمی‌شود و جامعه و فردی که اهدافی برتر از اهداف مادی داشته باشد و دنبال سعادت اخروی در کنار پیشرفت‌های مادی باشد روی سعادت خواهد دید و در دنیا نیز زندگی بهره‌مندی خواهد داشت.

مدیر مدرسه سجادیه قم با اشاره به به جنبه‌های مغفول‌مانده و یا کمتر مورد توجه در مطالعات علمی و تاریخی در مورد امام سجاد(ع) عنوان کرد: یکی از جنبه‌های برجسته زندگانی امام این است که ایشان در بحرانی‌ترین شرایط یعنی وقتی حادثه کربلا رخ داده و زنان و فرزندان امام حسین(ع) و خاندان اهل‌بیت(ع) در اسارت اشرار قرار دارند به امامت می‌رسند؛ این دوره بحرانی در زندگانی هیچ یک از ائمه(ع) دیگر وجود نداشته است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) بیان کرد: امام در چنینی شرایطی بهترین تاکتیک امامت یعنی تقویت پایه‌های علمی و دینی مردم را در دستور کار قرار دادند؛ زیرا جامعه به هیچ‌وجه پذیرش رفتار دیگری را نداشت و امام در قالب دعا و تربیت کادر و نیروهای دینی توانست مقدمه‌سازی گسترده‌ای برای انقلاب فرهنگی صادقین(ع) ایفا کند.

وی با بیان اینکه این نقش و زمینه‌سازی در مطالعات علمی کمتر مورد توجه هست اظهار کرد: امام آثاری چون صحیفه سجادیه و رساله حقوق و مکارم اخلاق را دارند و کارهای پژوهشی نیز در این زمینه‌ها انجام شده است ولی به‌خصوص در رساله حقوق امام، موارد بسیار برجسته وجود دارد که می‌تواند به صورت کاربردی وارد مسایل حقوقی جامعه شود و بسیاری از مشکلات در پرتو توجه به آن رفع خواهد شد.

captcha