موزه دفاع مقدس اصفهان دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد
کد خبر: 3648741
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶

موزه دفاع مقدس اصفهان دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد

گروه فرهنگی: استاندار اصفهان با بیان اینکه عدم تکمیل موزه دفاع مقدس اصفهان در شأن این استان به‌عنوان ستون فقرات دفاع مقدس نیست، خواستار بهره‌برداری از فاز نخست این موزه در دهه فجر سال جاری شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه هیئت امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان، ضمن خرسندی از حضور پیشکسوتان دفاع مقدس استان در این جلسه، اظهار کرد: در استان اصفهان طرح‌هایی از قبیل مصلی، مترو، ورزشگاه نقش جهان، موزه دفاع مقدس، کنارگذر شرق و غرب، سالن گلستان شهدا و طرح موزه بزرگ اصفهان وجود دارد که از آغاز عملیات اجرایی آنها بیش از ۲۰ سال می‌گذرد.
وی افزود: در دولت یازدهم با توجه به فضای امنیت و آرامش حاکم بر استان، فضا برای تکمیل این پروژه‌ها آماده شد که در برخی از پروژه‌ها از قبیل ورزشگاه نقش جهان به موفقیت دست یافتیم، به طوری که در یک سال حدود ۳۵ میلیارد تومان هزینه شد، در حالی که در سال‌های قبل یک یا دو میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده بود.
زرگرپور با اشاره به تکمیل سالن اصلی مصلی بزرگ امام خمینی اصفهان، گفت: دیگر پروژه‌ها نیز در حال تکمیل است و در خصوص پروژه مترو نیز با استقرار کمیته مربوطه در محل کارگاه، ۱۵ کیلومتر از خط یک مترو آماده شد و تا پایان سال جنوبی‌ترین نقطه شهر اصفهان به شمالی‌ترین نقطه این شهر متصل می‌شود و مشکلات خط دو مترو نیز برطرف شد.
وی با بیان اینکه پروژه کنارگذر شرق، در حال حاضر فعال است، یادآور شد: سالن همایش گلستان شهدای اصفهان در شأن اصفهان نبود، ولی هم اکنون با پیگیری‌های صورت گرفته مشکلات برطرف شد و حدود ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: تمامی این پروژه‌ها بیش از مشکلات اجرایی با مشکلات حاشیه‌ای مواجه بودند که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته برطرف شدند.
وی به موزه دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: عدم وجود موزه دفاع مقدس در اصفهان در شأن این استان با این همه شهدا، ایثارگران و جانبازان و با وجود دو لشکر و چند تیپ در جبهه به عنوان ستون فقرات دفاع مقدس نیست.
زرگرپور به طراحی موزه اشاره کرد و گفت: اینکه به جای موزه ساکن و استاتیک، موزه متحرک پیش‌بینی شده، ارزشمند است.
وی با بیان اینکه ساخت موزه دارای اعتبارات ملی است و کد استانی ندارد و نمی توان از بودجه‌های استانی برای آن استفاده کرد، افزود: در خصوص پیش‌بینی کد استانی به سردار کارگر پیشنهادی داده شد تا بتوانیم از بودجه‌ها و اعتبارات استانی برای هزینه‌های جاری این موزه استفاده کنیم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه هنوز این پیشنهاد عملی نشده است، ادامه داد: به همین دلیل تلاش شد تا با تشکیل هیئت امنای قوی از دستگاه‌هایی که می‌توانند حامی این پروژه باشند، این نقیصه برطرف شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این موزه تهیه شده است، افزود: باید فاز نخست موزه دفاع مقدس در دهه فجر به بهره‌برداری برسد و هیئت امنا این اختیار را بدهد که هماهنگی‌های لازم برای این منظور فراهم شود.
زرگرپور با بیان اینکه باید تدابیر لازم برای تأمین منابع مورد نیاز تکمیل و تجهیز فاز یک این پروژه اتخاذ شود، گفت: امیدوارم که شهردار جدید به عنوان اولین امضا، اعتبارات خوبی را برای این موزه اختصاص دهد.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت استان نیز همانند گذشته تمام تلاش خود را برای اختصاص بودجه در این زمینه به کار خواهد گرفت.
استاندار اصفهان تصریح کرد: کمک و همکاری برای تأمین محتوای مرکز فرهنگی دفاع مقدس و تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان ضروری است.
سردار شیروانیان نیز در این جلسه اظهار کرد: باغ موزه دفاع مقدس از سال ۷۲ کلنگ‌زنی شده است و پس از چند سال تعطیلی با همکاری دستگاه‌های مختلف و به ویژه استاندار اصفهان و با تشکیل هیئت امنا فعال شد.
وی با بیان اینکه در این رابطه موزه‌های دیگر استان‌ها بررسی و آسیب‌شناسی شد، افزود: موزه دفاع مقدس در برخی از استان‌ها تنها در حد یک نمایشگاه دائمی است، ولی در خصوص موزه دفاع مقدس اصفهان تلاش شد تا به‌روزرسانی لازم صورت گرفته و بخشی از موزه به صورت دیجیتال در معرض دید مردم قرار گیرد.
شهردار منتخب اصفهان نیز در این دیدار با تأکید بر حمایت کامل از موزه دفاع مقدس ، اظهار کرد: هم به لحاظ جایگاه اصفهان در دفاع مقدس و هم به لحاظ برخورداری از صنعت توریسم و موقعیت این مکان برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی، شهرداری اصفهان حمایت کاملی از این پروژه خواهد داشت.
گفتنی است در این جلسه عضویت اعضای جدید هیئت امنای موزه دفاع مقدس استان تصویب شد.
captcha