افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۱۰ درصد است/ اهداف سفر اردوغان به تهران
کد خبر: 3648795
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
سخنگوی دولت در نشست خبری:

افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۱۰ درصد است/ اهداف سفر اردوغان به تهران

گروه اقتصاد: محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران افزود: البته برای بازنشستگان به غیر از این رقم، افزایش در جهت همسان سازی حقوق بخش دیگری هم اختصاص می‌یابد.
وی در مورد اشتغال نیز خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان خالص برای اشتغال سال آینده در ادامه سال گذشته در نظر گرفته شد که پیش بینی می شود نرخ بیکاری در سال آینده نسبت به سال جاری کاهش یابد.
سخنگوی دولت همچنین در زمینه خرید تضمینی گندم گفت: هشت میلیون و ۸۶۵ هزارتن گندم به ارزش ۱۱هزار ۵۸۴ میلیارد تومان تا دهم مهر ماه ۹۶ خریداری شد و مجموعا دولت هشت هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان پرداخت کرد.
نوبخت در مورد تاکسی فرسوده نیز توضیح داد که تا هشتم مهر ماه ۹۶ جمعا ۵۴ هزار و ۸۸۳ دستگاه تاکسی فرسوده جایگزین شد.
وی همچنین در مورد طرح های تولیدی اظهار کرد: برای ۲۵ هزار و ۵۵۷ واحد تولیدی جمعا ۱۷ هزار و ۹۵۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.
رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد طرح های عمرانی نیز گفت: ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای این طرح ها اختصاص یافت که ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون توضیح شده است و پیش بینی می شود تا پایان مهرماه تخصیص ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه به خزانه ابلاغ شود.
نوبخت همچنین در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص سفر رییس جمهوری ترکیه به ایران افزود: روابط ایران با کشور برادر ترکیه، خوب بوده و سفر آقای اردوغان برای توسعه مناسبات است.
وی ادامه داد: این سفر در زمینه توافق‌هایی است که در گذشته صورت گرفته و برای اجرایی کردن آن نیازمند ادامه جلسات است، انجام می شود، ضمن این که همکاری مشترک با دولت ترکیه برای مقابله و مبارزه با تروریسم در ارتباط با سوریه و عراق وجود دارد.
سخنگوی دولت توسعه مناسبات اقتصادی، تحولات منطقه ای و مواضع منطقی که باید اتخاذ شود و همچنین هماهنگی بین کشور ایران و ترکیه را از دیگر مواردی ذکر کرد که در سفر اردوغان به تهران مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
نوبخت اضافه کرد: خوشبختانه در مسئله عراق و موضوع اقلیم کردستان هماهنگی مناسبی بین ایران و ترکیه و دولت عراق صورت گرفته است و امیدواریم در توسعه این مناسبات سه کشور در آینده شاهد محو تروریسم در منطقه باشیم.
نوبخت در پاسخ به این که همکاری نظامی ایران و ترکیه آیا نشانگر سیاست گذاری های مشترک در منطقه عراق است، تصریح کرد: برای پاسخ به این سوال دو موضوع مطرح است، یکی این که آیا لزوما منافع ملی ایران با کشور ترکیه یکی است باید گفت هر کشوری راهبری برای منافع ملی خود دارد.
وی افزود: امنیت ملی کشور برادر و همسایه ترکیه تحت تاثیر عوامل مختلفی است که برخی می تواند با ما مشترک باشد و در رابطه با منطقه و مسئله تروریسم منافع ملی دو کشور گره خورده است و هر چیزی که مبارزه با تروریسم را تضعیف کند، نه تنها ما بلکه ترکیه و دیگر کشورها را هم درمعرض خطر قرار خواهد داد.
سخنگوی دولت ادامه داد: امروز کشورهای اروپایی و حتی آمریکا از مسئله تروریسم مصون نیستند و این پدیده ابعاد جهانی دارد و بر همین اساس در ماه ها و سال های اخیر روابط همکاری ایران و ترکیه نسبت به گذشته افزایش یافته است.
نوبخت اضافه کرد: امروز کشورها اگر کنار هم نباشند حقوق انسان ها می تواند مخدوش شود، به همین دلیل رابطه ما با سوریه، روسیه و ترکیه در زمینه مقابله با تروریسم بیشتر است.
وی یادآور شد: امروز بخشی از خاک عراق در اشغال تروریسم است بنابراین کمک ایران و ترکیه قابل درک است و جهان هم باید از آن حمایت کند.
وی تصریح کرد در مسئله اقلیم کردستان عراق بجز رژیم جعلی اشغالی، همه دنیا مواضع جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عراق را تایید کرده و درک می کنند که اگر قوت وجود داشته باشد می توان با تروریسم مبارزه کرد.
سخنگوی دولت همچنین گفت: ما هم در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی با کشور ترکیه رابطه تعریف شده، درست و منطقی داریم و هر دو کشور به این مسئله واقف هستند و بر همین اساس می توانیم در آینده نه چندان دور شاهد حذف تروریسم از منطقه باشیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که موضع دولت نسبت به بدعهدی های آمریکا و اظهار ترامپ در رابطه با برجام که شانس پابرجا بودن برجام را تحت الشاع قرار می دهد، چه خواهد بود، گفت: موضع دولت همواره اعلام شده و تا زمانی که منافع ملی و مصالح عمومی کشورمان ایجاب کند که در این زمینه تنها یک مرجع تصمیم گیری نمی کند و نهادهای قانونی درمورد آن اظهار نظر می کنند.
نوبخت افزود: ما به قرارداد بین المللی پایبند هستیم و توصیه می کنیم که طرف های مقابل هم آن را مراعات کنند و اگر اتفاقی بیافتد ما نیز متناسب با آن اقدام خواهیم کرد و در این زمینه طرفی که ضرر خواهد کرد دیگران خواهند بود.
نوبخت در پاسخ به این که در مسئله اقلیم کردستان عراق و تصمیماتی که گرفته شده مشکلاتی برای مرز نشینان به وجود آمده است، دولت در این زمینه چه برنامه ای دارد، اظهار کرد: در این مسئله حق حاکمیت و تمامیت ارضی دولت عراق مطرح است که از طرف همسایگان بویژه ایران و ترکیه مورد توجه قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس حق حاکمیت، نه تنها در ارتباط با عراق و همه پرسی که انجام شده، بلکه در خصوص کشور ترکیه هم سال گذشته از این منظر قبل از این که تصمیم کودتا مشخص شود، موضع رسمی خود را در محکوم کردن کودتا اعلام کردیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: این اقدام جمهوری اسلامی ایران نشانگر آن است که ایران به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می گذارد و نباید فراموش کنیم که مسئله بزرگی در منطقه بوجود آمده که مسئله تروریسم در حال محدود شدن است.
نوبخت یادآور شد: در حال حاضر بخشی از خاک عراق و سوریه در دست تروریست ها است و هر عاملی که انسجام و اتحاد میان کشورها را بر هم بزند و موجب تضعیف شود، مورد تایید ایران نیست.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعا برای حق حاکمیت و تمامیت ارضی و مقابله با تروریسم اقداماتی را انجام دهد که آثار سویی به طور موقت داشته باشد و برخی مرزها بسته شود و تجمعاتی صورت گیرد که در مقابل با اهداف بلند به چشم نمی آید و این مسائل برطرف خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که در ابتدای دولت دوازدهم بارها سخن از تغییرات در مدیران شنیده شد ولی در جابجایی استانداران تنها چند تغییر صورت گرفت و مابقی جابجا شدند، نظر دولت در این زمینه چیست؟ اظهار کرد: ضرورت تغییرات در کابینه و در سطح مدیران از ابتدای دولت دوازدهم پیگیری شد و بیش از ۵۰ درصد از اعضای کابینه تغییر کردند.
سخنگوی دولت گفت: در زمینه تغییرات در استانداران تعدادی جابجا شدندو مابقی تغییر خواهند کرد، مثلا در خصوص استان کردستان، استاندار آن متناسب با ظرفیت آن استان تغییر کرده که معرفی خواهد شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با توجه به جابجایی برخی استانداران، اگر این افراد موفق بودند چرا جابجا شدند، گفت: بنا بر مقتضیات ضرور داشت که در برخی از استان ها مدیر جدید معرفی شود، اینکه اگر کسی خوب است در همان سمت باقی بماند، از نظر مدیریتی مسئله قطعی نخواهد بود و فردی که قابلیت دارد و بتواند در استان دیگری خدمت کند امری معمول است.
نوبخت در پاسخ به این که شنیده شده وزیر کشور آمار بیکاری را ۶۰ درصد اعلام کرده است و از سوی دیگر خواستار برگزاری زودتر جلسه اسیب های اجتماعی با رهبر معظم انقلاب شده است، گفت: مرجع رسمی اعلام آمار بیکاری، مرکز آمار ایران است و فکر نمی کنم چنین عددی از سوی وزیر کشور اعلام شده باشد. در حالی که نرخ بیکاری در تابستان امسال نسبت به سال گذشته تقلیل یافته است.
وی افزود: اگر قرار است نسبت به اشتغال تحولی ایجاد کنیم و برای ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی دولت اگر همراهی بخش خصوصی، سازمان های مردم نهاد و نهادهای غیردولتی نباشد، نمی تواند به تنهایی اشتغال ایجاد کند.
سخنگوی دولت در خصوص برگزاری زودتر جلسه آسیب های اجتماعی با رهبر معظم انقلاب نیز گفت از این مسئله بی خبر هستم ولی جلسات دولت با ایشان به طور مکرر ادامه دارد.
captcha