فعالیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی قبل
کد خبر: 3648799
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
گزارش شماره 2/

فعالیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی قبل

گروه فعالیت‌های قرآنی: در دومین گزارش خود از فعالیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به بررسی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های محقق اردبیلی، فردوسی مشهد، جامع گلستان، سیستان و بلوچستان، الزهرا(س) و امام صادق(ع) تهران پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دبیرخانه گفتمان قرآنی با هدف گفتمان‌سازی فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها و طرح تشکیل اتحادیه کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور، ظرفیت‌ و توانمندی‌های کانون‌ها را بررسی می‌کند و در این راستا فعالیت‌های شاخص بیش از چهل کانون دانشجویی قرآن و عترت را از سراسر کشور با اولویت مراکز استان‌ها که طی یک سال اخیر انجام شده، جمع‌آوری کرده است.
ایکنا در آستانه سال تحصیلی جدید دانشجویی، ضمن پیگیری جمع‌آوری این اطلاعات، در یک سلسله گزارش به تحلیل عملکرد کانون‌های فعال می‌پردازد که در اولین گزارش به بررسی فعالیت کانون‌های دانشگاه ارومیه، پردیس منابع طبیعی کرج، ایلام، بوشهر، شهرکرد و شیراز پرداخت.   
در این گزارش فعالیت دانشگاه‌های محقق اردبیلی، فردوسی مشهد، جامع گلستان، سیستان و بلوچستان، الزهرا(س) و امام صادق(ع) تهران مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد با دبیران این کانون‌ها، گفت‌وگویی ترتیب داده شود.  
 
دانشگاه محقق اردبیلی
کانون قرآن و عترت دانشگاه محقق اردبیلی، یکی از کانون‌های فعال دانشگاهی در سال تحصیلی اخیر بوده است که فعالان این کانون در سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، رتبه‌های ممتازی کسب کردند.
برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری مسابقات قرآن دانشگاه، انتشار ماه نامه «برهان» و اکران فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» از جمله فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی این کانون بوده است.
این کانون همچنین به مناسبت ماه مبارک رمضان، برنامه‌ای با عنوان «شبی با قرآن» در دانشگاه برگزار کرده که سخنران آن، آیت الله عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بوده است و گروه تواشیح «مشکات» متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه محقق اردبیلی در آن اجرای برنامه داشته‌اند.  
بهزاد زارع، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم از برنامه‌های ثابت هرساله ما است که در سال تحصیلی گذشته نیز کلاس‌های آموزشی قرائت، ترتیل و حفظ با تدریس قاریان ممتاز استان همچون رضا محمدپور برگزار شد.  
وی همچنین در مورد سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که چند هفته قبل در گرگان برگزار شد، گفت: چهار دانشجویی که بحمدالله توانستند افتخارآفرینی و رتبه‌های برتر جشنواره را در رشته‌های مختلف کسب کنند، از فعالان کانون قرآن و عترت دانشگاه هستند که یکی از آن‌ها، محمد معافی، حافظ کل قرآن کریم و مدرس کلاس‌های آموزش حفظ این کانون بوده است. 
 

فعالیت‌های شاخص دانشگاه محقق اردبیلی

از مهر 95

برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن، برگزاری مسابقات قرآن دانشگاه، بهره‌گیری از سخنرانان قرآنی، اکران فیلم با رویکرد فرهنگی


دانشگاه امام صادق(ع)  
 
کانون قرآن و عترت دانشگاه امام صادق(ع) تهران که با عنوان دارالقرآن در این دانشگاه فعالیت می‌کند، برنامه‌های پرحجم و متنوعی در سال تحصیلی اخیر برگزار کرده است.
تلاوت روزانه قرآن کریم پس از نماز ظهر و عصر، محفل هفتگی انس با قرآن، برگزاری دو محفل بزرگ قرآنی با تلاوت قاریان بین‌المللی همچون حمیدرضا احمدی وفا، برگزاری زیارت عاشورا، دعای کمیل و دعای ندبه در مسجد دانشگاه، تشکیل حلقه‌های حفظ قرآن کریم و برپایی کلاس‌های آموزش قرآن کریم با تدریس قاری پیشکسوت و داور بین‌المللی، حسن ربیعیان از برنامه‌های اجرا شده توسط این کانون بوده است.
همچنین کلاس‌های شرح نهج‌البلاغه با رویکرد معارفی و عترتی با تدریس استادان: لاجوردی و عزیزی، دو روز در هفته برگزار شده است.  


 

فعالیت‌های شاخص دانشگاه امام صادق(ع) از مهر 95

تلاوت روزانه قرآن کریم، محفل هفتگی انس با قرآن، برگزاری دو محفل بزرگ قرآنی، برپایی مراسم هفتگی زیارت عاشورا، دعای کمیل و دعای ندبه، تشکیل حلقه‌های حفظ قرآن، برگزاری جلسات آموزش قرآن، برگزاری کلاس‌های شرح نهج‌البلاغه


دانشگاه جامع گلستان

کانون قرآن و عترت دانشگاه جامع گلستان در سال تحصیلی گذشته اقداماتی همچون تهیه بسته فرهنگی برای دانشجویان جدیدالورود برای شناخت کانون، ساخت ماکت ضریح امام حسین(ع) برای ماه محرم، نشست قرآنی با حضور محمدحسین طباطبایی، برگزاری مسابقه حفظ سوره فجر برای دهه فجر و برنامه سلسه‌وار با عنوان آتش و یاس با درون‌مایه جایگاه زن در اسلام، انجام داده است.  
مبارکه کلایی، دبیر سابق کانون قرآن و عترت این دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در دوره گذشته کانون قرآن دانشگاه، کلاس آموزش قرآن کریم نیز با تدریس قاری ممتاز استان، عبدالمجید یازرلو برگزار و کانال قرآنی ویژه کانون در فضای مجازی ایجاد شده است. 

 

فعالیت‌های شاخص دانشگاه جامع گلستان از مهر 95

برگزاری کلاس آموزشی، تهیه بسته فرهنگی برای دانشجویان جدیدالورود برای شناخت کانون، ساخت ماکت ضریح امام حسین(ع) برای ماه محرم، نشست با نابغه قرانی آقای طباطبایی، مسابقه حفظ سوره فجر برای دهه فجر، مراسم سلسله‌وار با عنوان آتش و یاس و با درون‌مایه جایگاه زن در اسلام


دانشگاه سیستان و بلوچستان
کانون قرآن و عترت دانشگاه سیستان و بلوچستان یکی از کانون‌های فعال دانشگاهی در سال تحصیلی گذشته بوده است.  
برگزاری برنامه‌هایی همچون کلاس‌های آموزش قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز استان سیستان و بلوچستان همچون مهدی مهدوی‌پناه، مهدی قربانزاده، حسین ایمانیان، حسین غلامپور و...، برپایی مسابقات قرآن کریم، جزءخوانی در ماه مبارک رمضان، راه‌اندازی تابلوی اعلانات و ایجاد کانال اطلاع‌رسانی کانون قرآن در فضای مجازی و انتشار نشریه «بنیان مرصوص» به شکل گاهنامه از اقدامات موفق این کانون بوده است.  
علی جوادزاده، دبیر کانون قرآن و عترت دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: برنامه ما شناسایی همه قرآنیان دانشگاه بود که با موفقیت انجام شد، اما برای استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها در برنامه‌ها باید برنامه‌ریزی و تلاش خود را بیشتر کنیم.
وی افزود: همچنین در یک سال گذشته سعی کرده‌ایم با محور قرار دادن قرآن کریم و مشورت گرفتن از افراد مختلف دانشگاهی برنامه‌های کانون قرآن و عترت دانشگاه را وسعت و تنوع بدهیم.

 

فعالیت‌های شاخص دانشگاه سیستان و بلوچستان ازمهر 95

تشکیل کلاس های قرآنی، فعالیت در کانال قرآنی در فضای مجازی، فعال کردن برد کانون قرآن در دانشگاه، ایجاد فضای کتابخوانی در کانون قرآن و امانت دادن کتاب برای مطالعه دانشجویان، برگزاری مسابقات قرآنی، پخش کلیپ‌های قرآنی، انتشار نشریه «بنیان مرصوص»


 
دانشگاه فردوسی مشهد  
کانون قرآن و عترت دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی گذشته در کنار برگزاری برنامه‌هایی همچون کرسی تلاوت، کارگاه‌های تخصصی آموزشی با رویکرد صداسازی و با حضور استاد بیژنی، مسابقات قرآن دانشگاه و نمایشگاه قرآنی، اقدام به ایجاد یک بستر جدید قرآنی برای فعالیت‌های دانشجویان کرده است که می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر دانشگاه‌های کشور باشد.
در این مورد، مسعود محمد‌زاده، دبیر سابق کانون قرآن و عترت دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا گفت: با هماهنگی و نامه‌نگاری‌هایی که با امور عمومی دانشکده‌ها انجام شد، توانستیم سالن آمفی تئاتر تمام دانشکده‌ها و نمازخانه خوابگاه‌ها را به تمرین دانشجویان قرآنی اختصاص دهیم به این صورت که در همه ساعات و همه روزها به جز ساعاتی که قرار است در آن سالن‌ها برنامه‌ای برگزار شود، دانشجویان قرآنی با تشکیل حلقه‌هایی به تمرین تلاوت، منافسه و هم‌خوانی می‌پردازند.

 

فعالیت‎های شاخص دانشگاه فردوسی مشهد از مهر 95

ارتباط گیری با مراکز قرآنی مشهد، برپایی کرسی تلاوت (شبی با قرآن)، کارگاه‌های تخصصی قرآن با رویکرد صداسازی، برگزاری مسابقات قرآنی، برپایی نمایشگاه قرآنی، ایجاد شبکه های اجتماعی قرآنی

 
 
دانشگاه الزهرا(س)  
کانون قرآن و عترت دانشگاه الزهرا(س) تهران هم در سال تحصیلی گذشته برنامه‌های متنوعی برگزار کرده است.
نجمه صادق کوهستانی، دبیر سابق این کانون در گفت‌وگو با ایکنا گفت: برگزاری کلاس آموزشی تجوید، حفظ قرآن، تواشیح، کرسی تلاوت با حضور قاریان خانم و آقا و مسابقه حفظ زیارت عاشورا از برنامه‌های برگزار شده در این دانشگاه بوده است.  
 

فعالیت‌‎های شاخص دانشگاه الزهرا(س) از مهر 95

برگزاری کلاس آموزشی تجوید و حفظ و تواشیح، برپایی کرسی تلاوت با حضور قاریان خانم و آقا، مسابقه حفظ زیارت عاشورا


ادامه دارد ...
captcha