تکامل کتاب سال دانشجویی با تجربه برگزیدگان ادوار
کد خبر: 3648839
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰

تکامل کتاب سال دانشجویی با تجربه برگزیدگان ادوار

گروه دانشگاه: برنده دور بیست و سوم جشنواره کتاب سال دانشجویی با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند با کمک به معرفی و انتشار آثار تکمیل شود، اظهار کرد: ایجاد کانونی از برگزیدگان ادوار جشنواره کتاب سال دانشجویی می‌تواند به ارتقای جایگاه این رویداد علمی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی سعیدی، دانشجوی دوره دکتری ادبیات دانشگاه کاشان و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی است. اثر وی با عنوان «ادبیات داستانی جنگ در ایران» برگزیده کتاب سال دانشجویی شده است. وی در گفت‌وگو با ایکنا به اثر خود و جشنواره کتاب سال جهاد دانشگاهی می‌پردازد؛

توصیف مختصری از اثر خود بدهید.

عنوان کار من «ادبیات داستانی جنگ در ایران» است که داستان‌هایی را که درباره جنگ پدیده آمده است از سال 1359 تا حدود سال 1390 را در بر می‌گیرد. من از دو جهت روایت‌شناسی داستان‌ها و دیگری جریان‌‌شناسی ادبیات جنگ در ایران، این آثار را مورد توجه قرار داده‌ام. در این کتاب بر آن بوده‌ام تا بیان کنم چه جریان‌ها و رویکردهایی در ادبیات جنگ در ایران وجود دارد و این مسئله اصلی اثر بوده است.

آیا این اثر نظیری داشته و این اثر چه مزیت و خصوصیاتی دارد؟

درباره ادبیات جنگ کارهای پراکنده‌ای انجام شده است و مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌هایی در این زمینه نوشته شده است، اما مزیت و یا وجه تمایز این کار با پیشینه کارهای انجام شده این است که جامعه آماری دقیق و منسجمی را در نظر گرفته است و بنده سعی کرده‌ام مهم‌ترین کارهایی که در طول این سه دهه نوشته شده است را مورد توجه قرار دهم. همچنین در این اثر سلایق و دیدگاه‌های متفاوتی را که در حوزه ادبیات جنگ وجود داشته است در نظر گرفته شده‌اند و نویسندگان و داستان‌های برجسته از همه جریان‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ضرورت و دستاوردهای جشنواره کتاب سال دانشجویی چیست؟

کاری که جهاد انجام می‌دهد کار خیلی خوب و مفیدی است. در این جشنواره هم کارهای خوبی انتخاب و معرفی می‌کنند و هم به هر حال کاری است که در جای دیگری انجام نمی‌شود و اینکه جهاد این کار را انجام داده و جای خالی را پر می‌کند و این بسیار مهم است.

بحث دیگری در خصوص ضرورت آن در این جشنواره وجود دارد و به آن عنایت نمی‌شود، این است که انتخاب برگزیدگان نباید پایان کار تلقی شود و تلاش مضاعفی انجام شود تا کارها معرفی و منتشر شود.

چه اقداماتی می‌تواند پیوند جامعه دانشجویی را با مخاطبان که از اهداف جشنواره کتاب سال دانشجویی است فعال‌تر کند.

من فکر کنم این رویکردی است که جهاد شروع کرده است. ایجاد یک جمع و کانونی از برگزیدگان ادوار جشنواره کتاب سال دانشجویی می‌تواند به ارتقای جایگاه این رویداد علمی کمک کند. می‌توان از نظر ایشان در تقویت این جشنواره استفاده کرد که ظاهرا شروع هم شده و جهاد گام‌هایی در این راستا برداشته است.

گفتنی است، این اثر در بیست و سومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی، از این میان ۳۶۲ اثر در حوزه علوم انسانی، ۱۱۵ عنوان در شاخه علوم پزشکی و دامپزشکی و ۵۹ عنوان در حوزه فنی و مهندسی بوده است که کتاب «ادبیات داستانی جنگ در ایران» نوشته مهدی سعیدی رتبه نخست را گروه علوم انسانی را به دست آورد.
captcha