مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سازمان دارالقرآن الکریم طی 6 ماه اخیر چه کرده است؟
کد خبر: 3648875
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سازمان دارالقرآن الکریم طی 6 ماه اخیر چه کرده است؟

گروه جامعه: نشست خبری رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، شهادت امام سجاد(ع) و سخنان مقام معظم رهبری در خصوص حج امسال مهم‌ترین و پرتکرار‌‌ترین خبر صفحات معارفی امروز رسانه‌های ایران بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) خبر «نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با تشریح عملکرد سازمان در شش ماهه اول سال جاری» پرتکرار‌ترین خبری بود که در صفحات معارفی امروز خبرگزاری‌های مختلف ایران منتشر شده بود. تعداد قابل توجهی از رسانه‌ها نیز سخنان مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران حج با ایشان را در صفحه معارفی خود منتشر کرده بود اما تعداد دیگری از خبرگزاری‌ها نیز این خبر را در سایر صفحات از جمله سرویس سیاسی خود انتشار داده‌اند.

مصادف بودن امروز با سالروز شهادت امام سجاد(ع) مورد توجه اغلب خبرگزاری‌ها قرار گرفته و به خاطر این مناسبت مطلب و مصاحبه انتشار داده‌اند.

فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی

خبرگزاری فارس امروز سه‌شنبه 11 مهر ماه خبرهای صفحه فعالیت‌های قرآنی خود را با یادداشت «سیدیحیی یثربی؛ چه رابطه‌ای میان جایگاه کافران با مسخ وجود دارد؟» آغاز کرده است.

«سیدیحیی یثربی استاد دانشگاه است که به تازگی ترجمه‌ای از قرآن کریم را منتشر کرده و در سلسله یادداشت‌هایی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که نگاهی داشته به مسأله ترجمه قرآن کریم و نکات مربوط به آن».

«از امروز نخستین مرحله دومین دوره تربیت مربی سبک زندگی آغاز می‌شود»، «قره‌شیخلو در نشست خبری: طی ۱۱ سال ۵۷۶۰ حافظ قرآن مدرک گرفته‌اند/ کاهش ۳۰ درصدی چاپ قرآن به خط استاد «عثمان‌طه»»، «قرآن اهدایی رهبر معظم انقلاب به خانواده شهید «حججی»+ عکس» و «در محضر استاد انصاریان مؤمن مانند زنبور عسل «شیرین‌ترین» ارزش‌ها را تولید می‌کند/ از ۷۳ امت پیامبر(ص) ۷۲ گروه جهنمی هستند» سایر خبرهای دینی امروز خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهد.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سازمان دارالقرآن الکریم طی 6 ماه اخیر چه کرده است؟

فارس امروز همچنین مصاحبه‌ای با «محمدجواد دلفانی» حائز رتبه ممتاز مسابقات سراسری قرآن مصاحبه‌ای را منتشر کرده است. در بخش‌هایی از این مصاحبه آمده است: «باتوجه به اینکه شما در رشته قرائت می‌توانید کل قرآن را به 14 روایت قرائت کنید، چگونه توانسته‌اید بر چهارده قرائت مسلط شوید؟

مسئله اختلاف قرائات به سن 9 سالگی‌ام بازمی‌گردد که حدود 2 سال در کلاس آقای ابراهیم پورفرضیب ملقب به استاد مولایی شرکت کردم. اصول اولیه اختلاف قرائات را آنجا یاد گرفتم و به علت فوت ایشان دیگر نتوانستم مبحث اختلاف قرائات را با استاد پیش ببرم از این رو درصد بیشتر این مباحث را بعد از فوت استادم از روی جزوه‌ها، اینترنت و... تکمیل کردم چرا شما تاکنون در مسابقات کویت که رشته‌‌ حفظ قرآن با قرائات هفت‌گانه دارد، شرکت نکرده‌اید؟

این موضوعی است که شما باید به گوش مسئولان برسانید متأسفانه مشخص است که در این زمینه کوتاهی می‌کنند، شایسته نیست که کشور ما نماینده‌ای در این رشته نداشته باشد. این مسئله را باید از مسئولان امر پیگیری کنید.

یعنی مسئولان مربوطه از توانمندی شما مطلع نیستند؟

مسئولان قرآنی از توانمندی من در زمینه قرائت به چهارده روایت مطلع هستند، اما کوتاهی می‌کنند. در اعزام‌ها و امتیازهایی که باید قائل باشند واقعاً کوتاهی می‌کنند. خیلی شایسته نیست که من خودم بخواهم دنبال افراد راه بیفتم که مثلاً مرا به فلان مسابقه بفرستید یا من فلان توانمندی را دارم، چون مسئولان قرآنی در موقعیتی قرار دارند که وظیفه‌شان رصد و شناخت توانمندی حافظان و قاریان قرآنی است».

ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه

ایسنا امروز فیلمی از یک آئین سنتی در محرم مربوط به نطنز اصفهان منتشر کرده است. همچنین در ادامه این خبرگزاری به نقل از سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرده است: «طرح فیروزه‌ای برای بیمه اماکن و هیئات مذهبی گسترش یابد».

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ سازمان دارالقرآن الکریم طی 6 ماه اخیر چه کرده است؟

«روز "درهای باز مساجد" در آلمان، روز گفت‌وگوی فرهنگ‌ها»، گزارش تصویری «آیین عزاداری دسته چوبی و مشعل گردانی در گرگان»، «برگزاری مراسم سوگواری حسینی در گینه کوناکری + تصاویر»، «بیش از ۲۰ درصد از کشورهای جهان دین رسمی دارند»، «/تشریح برنامه‌های سازمان دارالقرآن در ۶ ماه نخست سال/ بهره‌گیری از ظرفیت هیئت‌های مذهبی برای ترویج برنامه‌های قرآنی» از دیگر خبرهای دینی امروز ایسنا بود.

این خبرگزاری همچنین مانند همه خبرگزاری‌های کشور دیدار کارگزاران حج با مقام معظم رهبری را با تیتر «حج بهترین فرصت برای خنثی کردن فعالیت تبلیغاتی دشمنان است»، منتشر کرده است.

مهر/ سرویس دین و اندیشه

تیتر ظهر صفحه دین و اندیشه امروز خبرگزاری مهر مصاحبه این خبرگزاری با رضا معممی مقدم مدیر کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی تبلیغات اسلامی بود. در بخش‌هایی از این مصاحبه که با تیتر «عزاداری سیدالشهدا نشان و نماد تشیع است/ هدف صرفاً اقامه عزا نیست» منتشر شده آمده است: «دو خطر حاکم به اقامه عزاداری ها که بطور ویژه مدیریت و القا می شود یکی هیئت هراسی است و دومی اینکه کیفیت عزاداری ها کاهش پیدا کرده است.

سیاستگذاری های حکومتی بر اساس نظرات مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید تنظیم و ابلاغ می گردد و لذا با توجه به اینکه بدنه هیئات مذهبی را افراد متدین و مذهبی جامعه تشکیل می دهند طبیعی است که همراستایی و حتی پذیرش از سوی بسیاری از هیئتی ها دارد. به عنوان مثال استفاده از شمایل منتسب به ائمه اطهار علیهم السلام که سنخیت و تناسبی با عزاداری ندارد و مستندی نیز در تاریخ در دست نیست که این تصاویر سیمای واقعی آن بزرگواران باشد؛ سیاست حذف این تصاویر از مجالس مذهبی را هیئات مذهبی عموما پذیرفتند و کمتر در هیئات مذهبی شاهد تصاویر بزرگ منسوب به معصومین هستیم.

البته برخی شکاف و فاصله نیز ایجاد شده است که از آن میان بعضی با نگاه های سیاسی و موضع گیری های اینچنینی می باشد و برخی عدم پذیرش و مقاومت می باشد.»

در ادامه مهر خبرهای : «محسن اسماعیلی: بیش از قانون باید به اخلاق متکی باشیم/ محیط زیست؛ بستر حیات طیبه»، «حجت الاسلام محمد صادق حیدری: «جاهلیت مدرن» شکل پیچیده‌ای از کفر و اعلامِ استغنای از وحی است»، «مصطفی محقق داماد: اگر حیات را قدسی بدانیم، همه مشکلات ما حل می‌شود»، «نصیری قیداری: رشد علم بدون اخلاق چیزی جز مرارت نخواهد داشت» و «تألیف مهدی مطهرنیا؛ کتاب «آینده قدرت» منتشر شد» را منتشر کرده است.

تحلیل سند تحول آموزش و پرورش از مطالب تحلیلی جالبی است که با تیتر «در برنامه این هفته زاویه بررسی می شود؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ کارآمد یا ناکارآمد؟» امروز منتشر شده است. همچنین دو مطلب به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) با تیترهای «در گفتگو با مهر عنوان شد؛ صلوات شعبانیه قانون اساسی امامت است/ دعا؛ روش تربیتی امام سجاد(ع)» و «به مناسبت شهادت علی ابن الحسین(ع)؛ مواجهه زین العابدین با شجره خبیثه اموی/ دو یادگار امام سجاد(ع)» منتشر شده است.

تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت

مداحی، مرثیه‌سرایی و شعر تعداد قابل توجهی از اخبار امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم را تشکیل داده است. از جمله این اخبار می‌توان به انتشار «با نوای محسن طاهری و فرزندش؛ نماهنگ «دستمال اشک» منتشر شد + صوت»، «شعار اهل سنت درباره امام حسین(ع)/۱۱ کردی به راه دوست تن و جان خود فدا» و «مداحی «محمود کریمی» در ظهر روز عاشورا + فیلم» اشاره کرد.

خبرگزاری تسنیم در ادامه خبرهای: «خطبه‌های امام سجاد(ع) مهر باطلی بر سیاست‌های معاویه زد»، «یادداشت/ درس‌هایی که باید از دانشگاه کربلا آموخت»، «/ یادداشت /عشرت شایق نقش حضرت زینب(س) در ماندگاری قیام عاشورا»، «به همت معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی صورت گرفت/ توزیع ۵۰۰ هزار بسته فرهنگی ویژه دهه اول "محرم" در حرم رضوی»، «قیام کربلا تجلی پیروزی خون بر شمشیر بود/ مولوی مزارزهی: قیام امام حسین(ع) برای اجرای عدالت و برقراری دین بود»، «پای درس امام خمینی(ره): «صحیفه سجادیه»؛ سفره‌ای الهی است»، «معجزه‌ای از حضرت زین العابدین(ع) وقتی ردای امام سجاد(ع) پر از درّ و گوهر شد»، «محرم در چین؛ از اهدای خون تا نذری امام حسین+عکس»، «امام حسین(ع) برای احیای ارزش‌های اسلام قیام کرد: مولوی رسولی‌زاده: اهل سنت همواره غم شهادت امام حسین(ع) را در دل دارند»، «ملاقات گروهی از «جنیان» با امام حسین(ع)»، «قره‌شیخلو اعلام کرد؛ ۱۰۰۰ طلبه مبلّغ در کارگاه‌ مهارت‌های قرآنی شرکت کردند» و «در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج؛ امام خامنه‌ای: تعطیل یا محدودیت ظرفیت‌های ارتباطی ایران در حج ترفند سعودی است» را منتشر کرده است.

این خبرگزاری همچنین یادداشت محمد اسماعیلی دهقی را خطاب به هیئت‌های مذهبی منتشر کرده است که در بخشی از این یادداشت آمده است: «سخنران‌محوری به جای مداح‌محوری: ضمن پاسداشت مقام شامخ مداحان و ذاکرین اهل بیت باید به این نکته توجه کنیم که اصل و اساس مجالس عزاداری از گذشته تا به امروز مسئله ارتقای سطح شعور و آگاهی مردم نسبت به معارف اهل بیت است و این مهم تنها با مداحی محقق نمی‌شود و لازم است بخش اصلی برنامه های هیئت به برگزاری مجلس وعظ و خطابه اختصاص پیدا کند ولی امروزه متاسفانه شاهد هستیم که در اعلامیه های مذهبی نام یک روحانی و چندین مداح آورده می‌شود و این در حالی است که سبک و سیاق مطلوب سنتی به این روال بوده است در هر مجلسی دو یا حتی سه نفر منبری دعوت می‌شد و بعد از هر منبر دقایقی نیز به ذکر مصیبت اختصاص می یافت چرا که این منبر است که می‌تواند با ذکر آیات قرآن و روایات معصومین باعث تحکیم پایه های اعتقادی مردم شود.

برخورد با خرافات: یکی از موضوعاتی که مسئولین هیئت ها هنگام دعوت از واعظین و مداحان باید متذکر شوند تاکید بر روی استفاده از متون و منابع شناخته شده و معتبر است و به هیچ عنوان اجازه ندهند برخی از افراد کم سواد برای گریاندن بیشتر مردم از مواردی استفاده کنند که باعث سبک خفیف کردن جایگاه متعالی ائمه اطهار شوند و تا حد امکان سعی شود مطالب با ذکر منبع ارائه شود .

پرهیز از ایجاد مزاحمت برای اهالی محل: تا حد امکان تلاش شود صدای بلندگو در حد متعادلی باشد و به این نکته توجه شود که چه بسا در یکی از خانه های همسایه هیئت فرد سالمند و یا مریضی وجود دارد که نیاز به استراحت دارد و بلند کردن صدا بلندگو ها نه تنها باعث آزار و اذیت فرد مورد نظر بلکه باعث کدورت خاطر دیگر اعضای خانواده خواهد شد که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. همچنین تا حد امکان باید تلاش شود که از بستن خیابان های اصلی اجتناب شود چرا که ایجاد ترافیک و راه بندان موجب بدبینی و انزجار عمومی نسبت به مراسمات مذهبی می‌شود و مصداق بارز حق الناس نیز می‌باشد.

اجتناب از عزاداری های طولانی مدت: متاسفانه هنوز مشاهده می‌شود که در برخی از هیئت ها برنامه ریزی به گونه ای انجام می‌شود که تا پاسی از شب گذشته و ساعت های متوالی بلند گوی هیئت دست به دست می‌شود و تعداد اندکی در وسط هیت مشغول سینه زنی و بقیه افراد در بیرون منتظر پایان مراسم ایستاده اند که این نیز نتیجه ای جز دلزدگی و خسته شدن مردم به دنبال ندارد و باعث کم شدن مخاطبین خواهد شد. تجربه نشان داده است اکثر کسانی که تا نیمه های شب در هیئت می مانند برای بلند شدن برای نماز صبح با مشکل مواجه می‌شوند و این نیز به هیچ عنوان پسندیده نیست که امر واجبی به خاطر یک امر مستحب ترک شود».

میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه

این خبرگزاری تا ساعت 15 امروز سه مطلب در صفحه دین و اندیشه خود منتشر کرده است. دو مطلب برگرفته از کانال تلگرام فتاوای رهبر انقلاب با تیترهای «آیا پوشیدن لباس مشکی در عزای اباعبدالله حسین(ع) کراهت ندارد؟» و «حکم خرج در ایام محرم» و یک مصاحبه در خصوص امام سجاد(ع) با تیتر: «در گفت و گو با میزان مطرح شد/ امام سجاد(ع) پیکر مبارک سیدالشهداء را به خاک سپردند/ویژگی‌های صحیفه سجادیه».

باشگاه خبرنگاران/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت

امروز از 13 خبر منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران فقط دو خبر و یک مصاحبه در قالب خبر منتشر شده بود و بقیه مطالب بازنشر رویدادها و سخنرانی‌های مربوط به واقعه کربلا، مداحی و زندگی‌نامه یک شهید بود.

این باشگاه امروز مصاحبه‌ای با وحید قاسمی شاعر آئینی با تیتر «در منبر، مداحی و شاعری آفت داریم/بعضی ها نوحه با ترانه های آن ور آبی می خوانند» و دو خبر شامل: «امامزاده صالح امروز میزبان رهروان پیام آور عاشورا» و «فعالیت‌های نیمه اول سال 96 سازمان دارالقران تشریح شد» منتشر کرده است.

کیهان

روزنامه کیهان امروز علاوه بر صفحه معارف خود در سایر صفحات نیز به برخی خبرها با محوریت دینی پرداخته است از جمله خبرهای «با حضور رهبر انقلاب، عموم مردم و جمعی از مسئولان صورت گرفت/ برگزاری مراسم عزاداری شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین‌(علیه‌السلام) در حسینیه امام خمینی(ره)»، «آغاز بازگشت زائران کربلا از مرز مهران به کشور»، «نگاهی به رسالت ادبیات در انتقال ارزش‌های ایرانی- اسلامی به نسل آینده- بخش نخست/ روشنی بخشی قلم متعهد در انتقال ارزش‌ها به نسل جوان» و «پنج‌شنبه هفته جاری/ پيکرهاي مطهر 119 شهيد دفاع‌ مقدس به وطن بازمي‌گردد».

در صفحه معارف امروز کیهان می‌خوانیم: «حقوق غیرقابل واگذاری»، «چرایی تقدم سلام بر کلام(حکایت خوبان)»، «چرایی عدم بیعت با یزید(پرسش و پاسخ)»، «بدون مراقبه و محاسبه نفس انسان به کفر می‌رسد!(سلوک عارفانه)»، «مروری بر جریان‌شناسی دوران پس از پیامبر اکرم(ص) و قیام عاشورا- بخش اول/ ویژگی‌های اسلام غدیری»، «در محضر امام خمینی(ره)/ امام در اوج قناعت و صرفه‌جویی»، «جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب/ آماده شدن برای سفر آخرت» و «بن‌بست دنیا».

captcha